Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  polska bi  (läst 9929 gånger)

LUDOR

• Östergötland
polska bi
« skrivet: 28 mar-12 kl 21:01 »
hej har från flera olika personer hört att en av våra stora honungs grosister har planer på att importera polska paket bin !!!
är det någonsom vet om detta är sant ??????????????? o fins det någon som vet hur det ser ut med sjukdomar om det
skulle va sant !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: polska bi
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 23:52 »
Kan det vara det här ?
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,5462.0.html

Fast det verka än så länge vara gott om inhemska samhällen tillsalu , pga god övervintring + flera små stora som lägger av + en stor odlare med1000+ samhällen som håller på att avveckla

Tror att behoven att importera är minimal.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 23:57 »
Stor biodlaren som håller på att avveckla har väll 600 kupor Edward ???

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-12 kl 00:31 »
Ok ;D

Fast det verkar vara gott om bin till salu på flera hål http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/board,4.0.html

+ även senaste bi tidningen

Verkar vara så att de flesta har tagit igen de stora förluster som blev för 5 år sedan.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 08:39 »
Ja visst finns det mycket bin i år, jag misstänker att priserna kommer sjunka. Jag blev orolig att det var en till storbiodlare som skulle lägga ner när du skrev så där.

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 mar-12 kl 12:50 »
Jag hoppas att ingen säljer sin svenska honung för 25 kronor kilo.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 mar-12 kl 13:07 »
Eftersom jag just var och laddade ner blanketten för att anmäla uppställningsplats för bikupor (vadå, flera dagar kvar ju) såg jag på länsstyrelsens hemsida att här i Sörmland har antalet bisamhällen gått ner kraftigt de senaste åren och det är en fortsättning på en lång nedåtgående trend sedan flera decennier. För 25 kr/kg är prisskillnaden mot strösocker så liten att trenden kan förväntas fortsätta.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 29 mar-12 kl 13:38 »
Vi får stå på oss som de ny examinerad sjuksköterskor och begära ett skäligt pris på vårt arbete = honungen !

Än är det underskott på svensk honung mot för vad svenskorna konsumera totalt.

Den svensk honungs marknad gynnas inte av ett lågpris produktion , den marknad är redan upptagen av billig import honung.

Billig importerad honung kan aldrig bli svensk honung.

klarre

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-12 kl 17:28 »
Ska bli spännande och se hur det här fortskrider men jag har svårt att tro på en affärsplan som bygger på att någon ska sälja honung till en för 25 kronor kilo. Priset mellan att sälja själv och 25 kronor är så pass stor så att dom flesta bör välja att sälja själv eller genom något paraply som landskapshonung.

Olllle

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 mar-12 kl 18:52 »
Ska bli spännande och se hur det här fortskrider men jag har svårt att tro på en affärsplan som bygger på att någon ska sälja honung till en för 25 kronor kilo. Priset mellan att sälja själv och 25 kronor är så pass stor så att dom flesta bör välja att sälja själv eller genom något paraply som landskapshonung.

Klarre och Hazze !
Era inlägg är bra och jag instämmer helt. Redan förra våren när det offentliggjordes att Lindahl köpt HF var det egentligen ganska klart att det skulle bli framtida problem.
Vad händer med logon och texten "Sveriges biodlares riksförbund" om ingen svensk biodlare levererar sin honung till HF om de nu enligt ryckte skall betala ca 25 kr ? Svaret kan bli att endast importhonung marknadsförs med denna logo och text och med texten import någonstans på etiketten. Är detta ett tänkbart scenorio eller ej?
En annan intressant fråga är om "landskapshonung" har resurser att ta emot ett antal 100 ton mer honung och att de kan betala avsevärt bättre än 25 kr. Jag är tveksam !!
Nya tag krävs och ett nytänkande. Jag vet inte hur men svenska biodlares intressen kanske inte tillvaratas på bästa sätt i dagsläget,
Vad gör en biodlare som tidigare leverade till HF och inte har försäljningskanaler att sälja sin honung själv. Kan ham lätt som en plätt sälja till Svensk landsskpshonung ? Jag är tveksam

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 29 mar-12 kl 19:45 »
...Redan förra våren när det offentliggjordes att Lindahl köpt HF var det egentligen ganska klart att det skulle bli framtida problem...
Problemen började tidigare än så för redan då hade HF slut på pengar och hade inte kunnat driva sin verksamhet vidare utan mer pengar. LRF ville inte stoppa in mer pengar och SBR hade inte möjlighet och banken ville inte låna ut mer. Det lämnade två alternativ, konkurs eller försäljning. Jag har svårt att förstå kritiken för jag tror inte konkurs hade varit ett bättre alternativ.

klarre

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 29 mar-12 kl 19:49 »
Ollle om jag förstår rätt så är Landskapshonung ett märke som man ansluter sig till och man får sälja sin honung med landskapshonung etikett. Fördelen med det är att landskapshonung redan har sälj kanaler till ICA och COOPS central lager. Alla bolag som säljer genom landskapshonung är fristående bolag och det finns inget landskapshonung att sälja till fast jag misstänker att flera av bolagen kopplade till landskapshonung gärna köper någon annans honung särskilt om dom kan köpa den för 25 kronor kilo.

Det blir problem för dom som instinktivt säljer till HF, eventuellt av någon gammal missriktad lojalitet för SBR. Men jag hoppas att dessa människor försöker hitta andra som vill köpa upp deras honung till ett bättre pris. I alla fall att dom inte säljer sin honung det första dom gör på hösten utan låter HF få svettas lite i höst om dom bara vill betala 25 kr kilo.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 29 mar-12 kl 20:53 »
Om import honung är värd 25kr/kg man kan undra vad svenska honung från våra ängar , skogar och åker mark betingar på en internationell marknad ?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 mar-12 kl 09:50 »
Kan man inte importera andra grejer också då? Eller gå ihop om vissa inköp.?

Jag menar, biets lön är väl samma i Sverige som i övriga länder?

Bara en fråga alltså.., jag har inga bin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 30 mar-12 kl 10:04 »
Kan man inte importera andra grejer också då? Eller gå ihop om vissa inköp.?

Bara en fråga alltså.., jag har inga bin.
I vissa länder är det vanligt att man ger bina socker, som de omvandlar till "falsk honung". Då får man stora skördar till lågt pris, men honungens nyttiga egenskaper försvinner, och smaken blir annorlunda, fadd säger de som provat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Olllle

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 mar-12 kl 12:12 »
Problemen började tidigare än så för redan då hade HF slut på pengar och hade inte kunnat driva sin verksamhet vidare utan mer pengar. LRF ville inte stoppa in mer pengar och SBR hade inte möjlighet och banken ville inte låna ut mer. Det lämnade två alternativ, konkurs eller försäljning. Jag har svårt att förstå kritiken för jag tror inte konkurs hade varit ett bättre alternativ.

Jag har svårt att förstå kritiken

Kritik !! Det jag skrivit är ingen KRITIK. Alla vet i vilken ekonomisk situation HF befann sig i för ett år sedan. Vad jag försöker säga är att ett framtida scenerio ser lite otäckt ut
Sten - Åke Lindell skrev i en tråd i december 2011 att HF köpte in ca 400 ton svensk honung. Finns ingen anledning att ifrågasätta denna siffra.  Ett grovt räkneexempel: Biodlare med tillsammans 10.000 bisamhälle med en genomsnittlig skörd på 40 kg levererade förra året sin honung till HF. Denna tråd började med att " det rycktas " att Hf kommer att betala 25kr/kg.
I september /oktober får vi svaret på vem som köper dessa 400 ton och till vilket pris.
Jag gissar att fler och fler biodlare kommer köpa upp honung av andra biodlare och packa i småförpackningar, ljung- skogs, maskros etc. kommer att få avsättning medan tex raps kommer att bli svårt att hitta avsättning för om man inte accepterar HF:s prisbild
Hoppas att jag har fel. 400000 kg är en ganska stor mängd !!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 30 mar-12 kl 18:48 »

Fast biodlaren finns i Sverige och ska ha lön i kronor .

klarre

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 30 mar-12 kl 19:15 »
Citera
Jag gissar att fler och fler biodlare kommer köpa upp honung av andra biodlare och packa i småförpackningar, ljung- skogs, maskros etc. kommer att få avsättning medan tex raps kommer att bli svårt att hitta avsättning för om man inte accepterar HF:s prisbild
Hoppas att jag har fel. 400000 kg är en ganska stor mängd !!

Jag fick ihop 100-150 kilo ljung honung i år och det var många som inte gilla den och ville ha min vanliga honung som till mer parten är producerat av raps.

klarre

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 30 mar-12 kl 19:25 »
Jag tror att ett grund problem är att HF även jobbar med importhonung, som ni ser i deras sortiment så är det väldigt få produkter som är gjorda på svensk honung. Dom försöker sälja den importerade honung i burkar som är så lika som möjligt den svenska honungen. Det var någon på detta forum som hitta en import honungs burk som HF hade missat att stämpla importerad på, det var säkert ett ärligt misstag men det visar hur lika burkarna är. Vad jag förstår så grundar sig HF pengar problem i att dom har över investerat i sin utrustning. HF kan omöjligt tror att det var svensk honung som skulle gå i deras överdimensionerade utrustning. HF affärsstrategi har varit att sälja så mycket importhonung som möjligt en del i det har varit att sälja lite svensk honung för varumärkets skull. Jag hoppas det ska dyka upp en aktör som enbart sysslar med svensk honung och sätter priserna efter det både vid inköp och försäljning mot affärerna. Svenska bioldare borde försöka bojkotta företag som sysslar med import honung. Nu förstår jag att många måste sälja sin honung till uppköpare och HF är den största men jag tycker att alla borde fundera på om dom kan få omsättning för sin honung till andra aktörer som inte smutsar ner sig med import honung !!!

Gideon i Roslagen

« Svar #19 skrivet: 30 mar-12 kl 19:38 »
Nöden är alla lösningars moder! Så på sikt så kommer det någon bra konkurrent så att HF får gå upp i pris. Att det är sällsynt klantigt hanterat tidigare år det är nu historia.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser