Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning som gått snett??  (läst 1997 gånger)

stellan

• Östergötland
lamning som gått snett??
« skrivet: 28 mar-12 kl 14:13 »
Har en tacka som ska lamma för första gången. Det började i förrgår med att hon fick slidframfall. Vi fick tillbaka det och det höll sig kvar där. I igår kväll såg jag en vätskefylld blåsa i slidöppningen och antog att lammningen skulle börja. läget var oförändrat på natten när jag var ute hos henne( kl 00.30) fortfarande bara en liten blåsa. när jag kom upp på morgonen kl 5.30 såg jag att det hängde betydligt mer grejer utanför. påsen med vätska längre ner i nån hinna över det en köttig klump som var riktit blodröd och med pluppar på som var stora som äggulor ungefär och mörkare röda. Det första som slog mig var att det var livmodern som kommit ut några lamm syntes inte. Gick in för att väcka sambon när vi kommer ut döm om min förvåning så finns det inte kvar utan återigen bara en vätskefylld blåsa i öppningen stor som ett äpple. Tackan pigg och äter vad var det som jag såg? Hittar det ingenstans i ströbädden. Kan det ha varit moderkakan och att den lossnat och att hon hunnit äta upp den eller har allt åkt in igen?

vallhunden

• Västergötland
SV: lamning som gått snett??
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 17:46 »
Moderkakan kan se ut så när tackorna har kastat.  ::) Hinnor med "knappar" på. Men var fan är lammet/fostret då ??? ??? Har du kollat i ströbädden så att hon inte har "grävt ner" det?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

stellan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 10:09 »
Tack för svar! Kan meddela att vi tyvärr fick dra ut två döda lammungar :(. Antar att det var så att moderkakan alltså kom först, kan väl vara som på människor att den ligger för öppningen men då blir det ju alltid snitt vad jag förstår. Lammen osade as och var jätteläbbiga men fullt gågna vet inte vad som hänt. Sorgligt men tackan mår trots detta förvånansvärt bra!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 10:15 »
Kolla så hon inte får feber, då behöver hon penicillin.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-12 kl 10:15 »
Så tråkigt!! :'(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Feffe

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-12 kl 10:17 »
Usch vad tråkigt att höra! En fundering som jag får när jag läser är tackan, hur mår hon egentligen? Ni kanske redan tänker så, och jag menar inte att säga åt er hur ni ska sköta era djur. Men vill ändå dela med mig av mina tankar;
Som jag förstått det är det inte ovanligt (mer regel än undantag?) att tackor med döda lamm i magen drabbas av infektioner som måste behandlas. Särskilt om lammungarna luktar as... Jag är inte den som skjuter penicillin i onödan, men jag vet andra som redan skulle gjort det i ert fall, inget fel med det. Ta tempen på henne regelbundet (en-två gånger i timmen) för att se att inte hon får feber. Får hon feber bör hon behandlas med penicillin, tycker jag.
Lycka till!
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

stellan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-12 kl 17:07 »
Vill gärna ta del av alla tankar, erfarenheter och kloka råd :) Hon visar ingen feber än så länge ska hålla koll på det! Tack!

hustran

« Svar #7 skrivet: 31 mar-12 kl 18:31 »
Får har en fantastisk förmåga att klara av saker. så länge "flödet" ut från livmodern pågår även med "ruttna" foster så är det nog ingen fara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
ärt, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser