liten uppdatering av läget!
Efter kontakt med lokala distriktsveterinären fick jag rådet att upprepa behandlingen av SWITCH om hon fortfarande har symptom på löss, samt att försöka sprida ut den där klådan är som värst så att den är mer koncentrerad just där. Som alternativ behandling sa hon också att en vanlig schamponering/tvätt av killingen kunde vara en idé när det bara är fråga om att behandla en liten killing. Vid tvätt så sköljer man ur många vuxna löss, men inga ägg, varför tvätt kanske skulle behöva upprepas några gånger med intervall för att vara effektivt. När jag frågade om lusschampo, Dermocan för hund katt häst, så visste hon inte riktigt eftersom -hör o häpna- hon inte hade nån erfarenhet av att tvätta getter i lusschampo

Efter att fråga sina kollegor om råd så sa hon att de iallafall inte
trodde att det skulle skada. Men säker kan man ju försås aldrig vara när man använder preparat som inte är registrerat för aktuell djurart.
Fick ingen särskild rekommendation att gå över till något av de receptbelagda medel som finns registrerade till får och nöt alltså, och min känsla säger att om det är receptbelagt så är det också ett starkare preparat. Använder hellre Switchen fler ggr, om den är mildare mot huden.
Sen frågade jag om det här med vilken lusart geten har drabbats av och där fanns tyvärr inte så mycket mer hjälp att få annat än att vet
trodde att geten har en egen artspecifik sorts lus, men att hon även
trodde att fårens lus också kan klättra över och froda sig i getskinn.
Det har gått mer än en vecka sedan behandling och lilla Bettan kliar sig fortfarande,
men inga löss syns i pälsen längre! Yippi

Vet tyckte att ett behandlingsintervall på en vecka kunde vara bra. Vad gäller de andra getterna som också har fått en dos i förebyggande behandling, så sa vet att hon tyckte att de också kunde få en upprepande behandling om några veckor, eftersom preparatet inte är effektivt mot ägg, så när äggen kläcks kanske en ny behandling behöver göras för att döda lössen, annars kan problemen växa till sig på nytt.
Ett annat råd jag fick vilket känns ganska självklart, är att göra rent getternas närmiljö, eftersom lössen även kan befinna sig däromkring. De överlever i upp till en vecka utan sitt värddjur.
det funkar med Switch om man dubblar dosen, sa min foderhandlare som varit i kontakt med tillverkaren.
Såklart, själva doseringen glömde jag fråga veterinären om. Men jag är övertygad om att foderhandlarn som varit i kontakt med tillverkaren borde ha bättre koll än distr veterinärerna.! Har också varit i kontakt med foderhandlare som talat om samma sak.

Är det möjligtvis Naturnära i göteborg du varit i kontakt med?