Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fångat råtta!!!  (läst 35642 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
SV: Fångat råtta!!!
« Svar #20 skrivet: 28 mar-12 kl 13:44 »
Hittils under vintern har vi fångat och dödat 14 stora råttor. Jag upptäckte att jag hade ett problem med dem när jag kom ut till hönsen och 9 av 17 tremånaders kycklingar var döda. De hade försökt dra ut dem genom ett hål i väggen så det hålet var igentäppt. Jag fick använda en skruvmejsel att bända med för att få loss dem.

Köpte en burfälla. En gång satt det 6 st däri. De dränktes. Nu har jag lärt mig att döda dem själv med luftgevär och behöver inte vänta på att sambon ska komma hem på helgen och döda dem. Känns hemskt att göra det och skulle inte bry mig om det inte vore för att de dödar mina höns och kycklingar. Lite/mycket mat kan jag klara mig utan så att råttorna äter det men de håller sig ju inte till det tyvärr.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #21 skrivet: 28 apr-12 kl 21:43 »
Jag lärde mig att om man sett en så finns det mellan 50 och 150 i samma kvarter ( i stan).  I USA och Frankrike håller höserierna små flockar av pärlhöns,  därför att dessa spårar upp, driver fram, avlivar och konsumerar råttorna!
Om dessa kan man läsa i Håkan Hallanders fina bok Husdjur till Husbehov! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

shelale

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 28 apr-12 kl 21:59 »
Skaffa en jackrussel eller nån annan terrier de är super på att döda råttor!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 29 apr-12 kl 06:59 »
Problemet med en jackrussel är att de även är väldigt duktiga på att döda och äta upp höns. ::) Problemen med råttorna är i hönshuset och där vågar jag inte släppa in hunden.  :-\
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Axilur

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 apr-12 kl 07:52 »
Jag har haft rått problem sedan förra sommaren, så pass mycket råttor, så att jag kunde räkna till 8 st, i sina hålor, hos kalkonerna.
Jag kan även tala om att har man så många,så har man garanterat åttahundra till + 1000 ungar på G.
Pärlhönsen rörde inte ens mössen, änn mindre de stora råttorna.
Jag köpte 9 omplaceringskatter,tog trädgårds slangen och körde ner i råtthålen, lätt den spola vatten i en timme.
Jag köpte också sådana gröna kuber (råttgift), som jag la i hålorna och täckte sedan för med en sten och jord.

Sedan klurade jag ut att de hade sin bosättning under hönshuset, så jag hällde utt en hel stor hink med gröna kuber inne i det tomma hönshuset, och ALLT råttgift var borta dagen därpå  :-X :o.
Köpte en till hink, hällde ut innehållet och samma sak,allt var borta dagen därpå.
dag tre, så var halva mängden råttgift kvar och det är där fortfarande.

Det som är viktigt är att man har ett gift som dödar råttorna direkt, eftersom katterna får inte äta dem som har ätit gift, det finns annars ett slags " 3dagars gift", som man kan ge råttorna, då dör de en låååångsam död  :-X .

Jag lärde mig att ska man utrota råttorna, så ska man verkligen hänge sig till 100 % till uppgiften, inte fjösa runt med lite gift här och lite där, utan det är ett heltidsjobb i en vecka, men sedan är de borta och katterna håller reda på att det inte blir fler ;) .

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 29 apr-12 kl 08:21 »
Jag har kontrakt med Anticimex.
De kommer direkt då man talar om att råttorna går under boningshuset.
Annars får man ha spec kontrakt gällande hönshus ladugård stall m.m.
Hedemorahöns

Jenova

• Halland
« Svar #26 skrivet: 29 apr-12 kl 08:37 »
Råttor får 10-20ungar per kull,könsmogna tidigt och får massvis med kullar. På 2år dödade jag över 300råttor+alla som dog av gift. Nu har jag inte haft en enda råtta på 20år snart,

Hur gör ni för att hålla det råttfritt i 20 år?  :o

Jag får hänga på denna tråden för jag vill också veta mer.
Har haft råttor här 2 ggr på 7 år. Första gången tog jag hit Antisimex, kostade 1000kr eftersom råttorna fanns i stallet. De sa att, finns det en råtta så finns det fler. Giftet de använde var Tomac, gröna avlånga block med hål rakt igenom. Ett relativt nytt gift som råttorna tycker mycket om. Giftet blir inte giftigt förrän råttan dricker vatten därför förstår de inte att det är giftet som dödar. De kan äta ganska mycket gift innan något händer men när det händer dör de omgående. Man skulle binda fast giftet med ståltråd och fästa det någonstans undanskymt eller spika för en bräda så de kan äta ostörda. Giftet ska aldrig ta slut så man får kolla ofta. Men det kan ta flera veckor innan man märker att de är borta. De söker sig oftast ut för att dricka så det är inte säkert att man hittar några döda råttor. I stallet har jag hittat totalt 2 döda råttor, mina hundar har tagit 2 men då har råttorna varit ute (den döden är ögonblicklig) och jag har hittat 3 döda utanför stallet. Har kämpat i 2 månader nu med andra omgången råttor och hittade en död igår i stallet. Giftet köper jag på Lantmännen och lägger ut själv. Jag lägger det så inte hundarna kan komma åt det. Har allt foder i plasttunnor med lock men första gången jag hade råttor så gnagde de hål på en av tunnorna.
De är duktiga det måste man medge. Råttor är dessutom utmärkta simmare och kan hålla andan mycket längre än vi människor. Det här är vad jag vet om råttbekämpning.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Znibban

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 17 nov-13 kl 18:15 »
oj oj oj oj oj
Idag fångade jag råtta nr 75.....jo du läste rätt!
Vi har ju alltid haft problem med möss, när mannen har tröskat och all säd är borta från fälten, då söker de ju sig in i stallarna och höloftet. Där har vi alltid massa musgift i trälådor. Nackdelen är ju att de kryper ner under all isolering och dör. Det tar rätt så lång tid innan de torkat in och slutat stinka  :-\

Efter att ha gjort uppehåll på 10-15 år så fick jag ju ärva några höns för ett par år sedan.
Nu har vi inga möss, för nu har vi istället råttor!
Som sagt så har jag fångat 75 st. i råttfällor - de dör direkt.
Dessutom har Anticimex varit här och sprayat blått gift ner i hålor, två giftflaskor  har vi gjort av med plus att jag har haft 15 råttfällor ute som jag kollat 4 ggr varje kväll/natt/tidig morgon.
Provat beta med allt vad folk rekommenderar; vaniljsocker, falukorv, torkad skinka, ost, leverpastej, köttbullar, Dumlekola, Anticimex lockpasta (det var ingen hit)

Idag såg jag att Silverline har Pest Control som man pluggar in i väggurtaget, som inte stör annat än möss, råttor, marsvin.....men det bästa av allt är att katter, hundar, fåglar och fiskar ska klara av ha den är igång.
Köpte ett dubbelpack som jag har registrerat på deras hemsida så nu har jag 3 års garanti också  :D ;D

Isomras hade jag några råttor som grävde gångar i tomatbäddarna - de åt väl tomatrötter  ??? Så jag tänker fortsätta med råttfällorna också men även utomhus (gömda för andra djur)
Måtte vi bli av med eländet nu!

Xoot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 nov-13 kl 18:29 »
Bara att köra på med gift i betesboxar utspritt lite överallt. Boxar och gift är gratis från anticimex med rätt försäkring.
Om råttorna blir resistenta så märker du detta och då berättar du för anticimex och får nytt kraftigare gift, gratis.

Utspritt i längorna har jag säkert en betesbox på vart 5:e kvadrat året om.
Inne hos djuren har jag bara levandefångster men där är sällan napp.

Slagfällor, levandefångst, gift, spray, betesboxar allt är kostnadsfritt genom rätt hemförsäkring. :)
Man brukar säga att man antingen har råttor eller möss. Råttor äter ju möss.

Råttor i levandefångst skjuter jag med luftgevär eller pistol. ;D

Gottfrid

• -
« Svar #29 skrivet: 17 nov-13 kl 19:21 »
Så här går det till!  http://youtu.be/smHgrAS9w5I

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #30 skrivet: 19 nov-13 kl 08:01 »
Vi har ett pumprum i stallet som vi håller frostfritt. Där stod en pinnstol med en bit gammal heltäckningsmatta på sitsen. På denna "dynan" visades sig vara favoritstället att ta sin sista suck av giftet istället för på ett undanskymt ställe. Som mest hittade vi tre stycken på stolen. Och de tre betesstationerna i detta 2 m2 stora rum gör av med mer gift än alla de andra tillsammans.

Så ett tips är väl om man kan ha ett utrymme som är lite varmare än ouppvärmt och som råttorna kommer in i så kommer de att samlas där.

Znibban

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 19 nov-13 kl 08:47 »
Har satt igång de elektriska råttskrämmarna men fångar fortfarande råttor i fällorna.
I morse tog jag nr 79  :o, herre Gud jag är chockad själv!  >:D Alla ska väck!!!!! >:D

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 19 nov-13 kl 09:07 »

I morse tog jag nr 79  :o,

Wow, imponerande Znibban,  det är några kilo. Lycka till med utrotningen!

Vi har också problem med råttor, tror att det är en kontinuerlig utplacering och påfyllnad av betesstationer som gäller, samt sunt förnuft och städning när man hanterar foder.
Vi hade en iller i stallet förra vintern, många tyckte vi skulle vara glada för eftersom de tog alla råttor.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 19 nov-13 kl 09:09 »
Citera
Hur gör ni för att hålla det råttfritt i 20 år?  :o

Glesbygd ;D

Brunråttan är beroende av människan, men ger sig ut på vandringar för att hitta nya revir. Hit orkar de inte gå så ofta, senast jag såg en råtta var -94.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 16 dec-13 kl 09:16 »
Jag föder upp tamråttor, och de kan få ungar vid 5-9 veckors ålder, hanar kan para så tidigt som vecka 5 om man inte separerar dem från mamman. Honorna får mellan 12-20 ungar, kan bli gravida från vecka 6 (då får de oftast mindre kullar dock).

Mitt genomsnitt ligger på 14.7 per kull, och de äter fast föda vid tre veckors ålder, klarar sig utan mamma helt vid 5 veckors ålder oavsett kön.

Vilda råttor lever inte i 'familjer' de lever i vanliga fall i 'kolonier'. Med andra ord, en stor samling råttor, besläktade och obesläktade. Stallråttor och brun skogsråtta kan nog leva i mindre bestånd, då miljön inte mättar de enorma antalen. I teori kan man dock få flera tusen råttor inom ett år om de har bra tillgång till foder, tex att de tar sig in i foderkammare eller liknande.

Vilda råttor är dessutom väldigt smarta och försiktiga, de närmar sig inte så ofta 'nya saker' som verkar misstänksamma tex råttfällor. Det är möjligt att en råtta lär sig att råttfällor är farliga om den ser en annan råtta bli fast i en, de kan dessutom lägga upp 'flerstegs planer' när de vill ha något.

I'm just saying; You got an mighty opponent there.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 16 dec-13 kl 09:25 »
Bara undrar, brun skogsråtta? Det är väl Rattus norvegicus du menar, eller finns det en underart?

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 16 dec-13 kl 09:31 »
Bara undrar, brun skogsråtta? Det är väl Rattus norvegicus du menar, eller finns det en underart?

Hmm....kan vara vanliga brunråttan yes, men där jag växte upp kallades den för brun skogsråtta och jag har aldrig kollat om det kan vara en underart, även om det är möjligt nu när jag tänker på det. De levde helt i skogen, man såg dem ytterst sällan. Bara en gång under 20 år har våra katter lyckats ta en sån, en stor hane på uppskattad vikt strax under ett kilo. Tyvärr tog jag inga bilder på den, borde jag nog ha gjort.

De sökte sig inte in mot husen heller, dock vet jag att en kompis en och en halv mil bort hade några i stallet. Där vi bodde fanns det inte stall eller soptunnor som de hade åtkomst till på bra många kilometer, de som bodde hos oss fick fixa mat på det naturliga sättet.
Jag kunde hitta spår av dem ibland, men man såg dem väldigt sällan. En hermelin bosatte sig i ladan under vintrarna och hjälpte oss visserligen att försvara vårat 'revir' så kan vara därför.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 16 dec-13 kl 09:40 »
De är ju överlevare av stora mått, så det förvånar mig inte om några har nischat sig i skogen. Intressant. Den allmänna uppfattningen är dock (med reservation för att jag inte har uppdaterat mig på länge)  att de kräver människan för att överleva på våra breddgrader.

emil.jönsson

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 17 dec-13 kl 22:46 »
Själv har vi jätteproblem med råttor i stallen sen vi gjorde av med svinen, så mitt kvällsnöje brukar vara att gå ut med hagelsprakaren och skjuta dom, alternativt luftgeväret men de e inte lika kul ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Galaxie, JN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser