Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässlingars första bostad  (läst 2825 gånger)

Tord_Lj

• Gäst
Gässlingars första bostad
« skrivet: 28 mar-12 kl 10:10 »
Om och när jag får mina ca 10 gässlingar (skåne) skulle jag vilja ha lite tips på deras första bostad.

Hade tänkt de skulle bo i det gamla fårstallet men i början i en mindre, säkrare och varmare enhet inuti stallet. En trekantig sak med öppningsbart tak men hur stor bör den vara för de små?
När de kommer hit är de +8 veckor.
Några tips?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gässlingars första bostad
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 10:09 »
Om de är 8 veckor eller äldre när du får dem så duger vuxenbostaden direkt. 8 veckors skånegässlingar är inte små och ska du ha 10 st så är förmodligen en hästbox lagom  ;) Om du ska ha genbanks avelsdjur så bör du kunna få dem könssorterade i den åldern.

Gässlingarna kommer vilja gå ute hela dagarna oavsett väder och behöver bara stängas in nattetid för att skyddas mot rovdjur. Så någon varmare bostad behöver dom inte  En +8veckors gässling håller värmen alldeles utmärkt bara den har möjlighet att torka under tak och ha torrt strö.

Kan tillägga att jag för 2 år sedan fick slakta mina 12 veckor gässlingar deras slaktkroppar vägde då ändå över 3 kg  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 19:34 »
Tack, precis det svar som jag ville ha.

Fårhuset har fått ordentliga portar att stänga om natten och ett innertak under plåten för att leda bort kondensvatten från de små liven.

Skall bli riktigt intressant det här.

PS Såg ett par vildgäss i dammen idag när jag jobbade med ett stormbruten stor-gran DS

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 14:54 »
Lägger till en liten fråga i denna tråd ist för att skapa ny   ;)  När kan jag flytta ut mina gässlingar? När klarar de sig utan värmelampan? Det är två italienska gäss som just nu är 1 vecka och bor i en stoooooor låda inomhus tillsammans m några lika gamla kycklingar.
Bulan

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 13:08 »
Jag tog bort lampan och gässlingarna åkte ut när de var två och en halv vecka gamla (och styva kilot tunga). Men de går i en bur med tak och bäddat vindtätt bo som dessutom står under några stora kastanjer. Det skyddar dem ganska bra mot de regnskurar som kommit hittils (vilket inte varit lite eller nådigt). Vid gott väder har de även en hage de springer kring i. Fungerat bra i en vecka nu.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 13:04 »
Det blir sällan som man tänk sig.
Bidde inte tillräckligt många genbanks Skåne så det räckte till mig, i år...

Såååå, har köpt(?) en annan ras "Svensk Lantgås med hätta (vit)".
Hoppas jag kan få hit 10st. Håll tummarna nästa helg.

Har någon erfarenhet från denna rasen? Finns det någon historia bakom?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jun-12 kl 13:29 »
Skulle du fortfarande vara intresserad av bankade skåningar så kan du höra av dig.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 12:14 »
Så blev det.

Någon annan som har denna rasen? Kommer den från Danmark och deras Lantgås?

YT: Gäss till gården
« Senast ändrad: 20 jun-12 kl 10:07 av Ullaredsgården »

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jul-12 kl 11:45 »
Fortsätter på tråden med lite nya funderingar.

De stolta små liven är ganska våldsamma mot "matskålen".
Fungerar en sådan som hängs i taket av den större modellen (7kg foder & orange) som jag fann på lokala bonn-affären? Fast den frågan brådskar inte förrän i höst när betet är klart.
Edit. Foderautomat 7 kg plast.

Det andra är underligt, de far  fram som stridsvagnar på ängen och äter gräsets fröställningar.
Samtidigt lägger de ner gräset så det ser ut som efter ett slagregn / hagelskur.
De får hållas... de har så kul ser det ut som...
Edit. Blir värre för mig att slå ängen om inte gräset reser sig...
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 12:39 av Ullaredsgården »

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 01 jul-12 kl 12:05 »
Jag har en stor diskbalja som matskål. Alt en vanlig hink.
Jag skulle tro att en hängande matbar blir för litet för så stora djur.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare
RickardR, javill, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser