Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som kom hit och bet getterna.  (läst 26543 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Hund som kom hit och bet getterna.
« Svar #60 skrivet: 31 mar-12 kl 10:31 »
Läs vad man skriver.
Vet har titta till geten.
Geten har sträckt sig baktill. Mest troligt för att hon halkat till.

Det är just för att vi läst vad du skrivit som vi ställer frågor :). Det har inte framgått av din beskrivning att det är veterinären som gjort bedömningen att geten sträckt sig och därför inte gärna är på benen.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #61 skrivet: 31 mar-12 kl 11:06 »
Dom som har henne ringde mig för en halvtimma sedan och berätta att hon nu reser sig fast maten är nära så jag var bara tvungen att åka ner själv.
När jag kommer ner så prata hon med mig som hon gjort innan, MEN!!! Hon klev upp och gick fram till MIG!!! Gick lite segt, men hon gjorde de.

Så glad nu!! å vad grannen kommer bli glad, hon sitter hemma med en kopplad hund och oroar sig också för geten.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #62 skrivet: 31 mar-12 kl 11:26 »
Gu va härligt!
Fortsätter hålla tummarna på att hon ska tillfriskna!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #63 skrivet: 31 mar-12 kl 11:35 »
Jag kanske har dålig fattningsförmåga eller missat något men: Har VET. gett antibiotika eller nöjer Du Dig med att ta tempen på geten?
Givetvis är jag oerhört glad :D för att allt gått så bra hittils men Du kan väl berätta vad behandling hon fått (även om det kanske blir repition till en del)!./Tt

PS glöm inte tallgrenarna! 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #64 skrivet: 31 mar-12 kl 12:30 »
Ja, vi är ju också oroliga förstås!  Så alla detaljer läser vi!  :)  (Till och med om ketchupflaskor!)

Eller, vi har varit oroliga.  Det verkar ju bättre nu.  Hur var det, har någon möjlighet att hålla koll på tempen?  Annars är det allmäntillståndet och beteendeförändringarna som man får titta på.

Vebbkamera i boxen?  Om man har sån utrustning, så kommer den till pass vid såna här tillfällen!  Även en sån som tar en bild var fjärde sekund visar en del hur hon t ex reser sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #65 skrivet: 31 mar-12 kl 12:54 »
Nu har jag kollat:  Det var i PM till mig som Du LillSkruttet berättade att veterinären varit där och vad hän sagt och gjort.  Inte konstigt att Du mindes att Du skrivit det, men ingen kunde hitta just det i tråden!

Allt har sin förklaring. ;D

Per Gynt

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 31 mar-12 kl 16:35 »
Men den förklaringen borde komma från ts i stället för "läs vad man skriver" när andra försöker hjälpa henne.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #67 skrivet: 01 apr-12 kl 13:59 »
Nä du skrev inte att en vet har varit där, du har bara skrivit  att såren blivit tvättade inte av vem.

Betsla fråga om vet hade titta till såren och jag skrev Ja sen att dom var rengjorda mm.
Men sen de där Läs vad man skriver de var ingen elak kommentar, för hade jag velat vara elak så hade jag visa det med nått liknande detta. (!!! >:( :( :-\ )
Utan känns som många bara går in i en tråd och kollar det senaste skrivna, men inte början av en tråd och så kommer de kommentarer som inte är så mycket till hjälp.
Som tex hundraser!
De var inte min mening att ni som kolla hur de var med geten skulle ta åt er, utan de var menat till dom andra.

sen de nedanför de var som info till er som undra om geten :)

Men jag skulle ha skrivit de i 2 olika inlägg:D

Men nu kan jag säga att geten fortfarande vilar mycket, men nu är hon så pass pigg så hon går runt och hon möter en i dörren när man kommer :D
Så nu vet vi att hon kommer bli helt bra :)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #68 skrivet: 01 apr-12 kl 18:49 »
Skönt att det verkar som hon piggar på sig,finns det killingar?
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Trollmor

• -
« Svar #69 skrivet: 01 apr-12 kl 18:52 »
 :D :D

Hur var det, var det de killingarna som dog?  Minns inte ...  :-[

Nu har jag läst hela tråden igen:  LillSkruttet har vakat över geten, kokat medicin, googlat, ringt till veterinär och till vänner, skjutsat geten till den andra ägaren som hade mera tid, m m, samtidigt som hon skött arbete, barn och gård.  Att hon sen missade att berätta vad veterinären sa är begripligt när hon är så stressad.  Tankarna faller inte genast på plats när man mitt i morgonsysslorna hittar sin älskade get i förtvivlad brottningskamp med en hund som man trodde allt gott om.  Jag tycker LillSkruttet har all heder av hur hon tagit hand om geten.  Vi som sitter framför våra skärmar trodde nog att såren var värre än de var.

« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 19:13 av Trollmor »

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #70 skrivet: 01 apr-12 kl 19:18 »
Jag har 2 getter och den ena hade en killing som skulle blivit 2 månader idag.

För ca 2 veckor sedan så klev jag upp och släppte ut getterna vid 6 på morgonen.
Kl kvart i 9 släppte jag ut våra 3 hundar.

En schäfer finnspets sen en blandras hund.

kl 9 öppna jag dörren för att ta in hundarna, schäfern och blandrasen låg då på verandan, finnspetsen var borta vid getterna.
Jag ropar på finnen å han kommer och bär killingens huvud i munnen, (han är 6 månader) jag tar tag i hunden å slänger in honom i huset och min dotter kommer, så jag tar killingens huvud och slänger åt sidan så hon inte skulle se.
Tillslut ringer jag min sambo å jag svor över hunden!
Men sen när jag började fundera så kom jag på att blodet på killingen hade stelna, sen var huvudet kallt och hundarna hade bara varit ute i en kvart.
Så då misstänke vi sedan räven eller höken.

Men sen blev de här, så vi vet ju fortfarande inte om de var räven grannhunden eller höken. Men grannhunden var här varje morgon mellan 7-9.

Vet inte hur det är med denna get som är skadad, om hon har nån killing i magen eller inte.
Har känt flera ggr, även innan hon blev påhoppad, men vi känner inga sparkar och hon är inte så rund om magen. (Bara mysrund ;D )

TOR

• Dalarna
« Svar #71 skrivet: 01 apr-12 kl 19:54 »
En hund som är snäll och inte bryr sig, kan få urinstinkter väckta genom lukt av "födsel, blod, moderkaka etc. Även blod i största allmänhet. Hade en spets som inte brydde sig alls, utan hjälpte till med fåren på alla vis under flera år. Så en dag råkade jag av misstag klippa lite för mkt i en klöv och tackan blödde lite, och hunden blev som förbytt på några sekunder. vet inte om tackan bräkt på ett sätt som sa "hjälp" och det väckte både ljud och lukt...svårt att veta. Hon var uppväxt med lamm, får och hade som sagt aldrig tidigare brytt sig. Sett flera hundar reagera liknande på nyfödda lamm och vid lamning, varvid vi ändrat rutinerna runt dessa tider.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #72 skrivet: 02 apr-12 kl 10:24 »
Ja och grannhunden hade inte gjort någonting på 8 år (som han är nu) men för en månad sedan så hade han tagit ihjäl en kanin. Så han insåg nog då att han kunde.

Men idag går geten runt inne i stallet, alla boxar är öppna nu när hästarna är ute och hon har kollat igenom dom alla ;D
Hon skulle även följa med hästarna ut, men där satte vi stopp,hon får nog ligga inne någon dag till=)

Trollmor

• -
« Svar #73 skrivet: 02 apr-12 kl 11:17 »
Men idag går geten runt inne i stallet, alla boxar är öppna nu när hästarna är ute och hon har kollat igenom dom alla ;D
Och lagt visitkort i samtliga?  ;D

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 02 apr-12 kl 11:31 »
Haha ja det har hon nog ;D
Känns skönt att hon är bättre med tanke på att man blir borta över påsken.
Så från att vara 6 pers som kollat henne blir det bara en :)

Nu ska vi bara fundera på vad vi gör med geten som är så elak mot henne, vill inte släppa ihop dom 2 igen.
Svårt att sälja en get som är elak mot andra getter oxå.
Vad skulle ni göra?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #75 skrivet: 02 apr-12 kl 12:19 »
Detta var ju marigt. Har någon provat att ha getter skilda åt ett längre tag så rangårdningen blit en annan, som man kan göra med höns. Skulle det kanske funka?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #76 skrivet: 02 apr-12 kl 12:28 »
Ja kanske de skulle funka, men vet dock inte om jag vågar sätta ihop dom igen.
För när denna lilla kommer in i hagen så tränger den andra in henne mot trästaketet eller mot husen och tar sats å bara stångar å stångar tills vi särar på dom.
Hon söker tom upp denna lilla get.

Så kommer lillgeten ifrån å ställer sig långt från denna så letar den elaka geten upp henne >:(
Var lite förra året, men de bli bara värre och värre.
Och jag vet inte när såren läkt, men vill att såren ska vara läkta innan jag ens försöker sätta ihop dom. ( om man ens gör de)
För inte ens bockarna har stånga varandra på de viset som denna stångar henne.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #77 skrivet: 02 apr-12 kl 12:34 »
Om en get fortsätter stångas, trots att rangen redan är uppgjord, och den undergivne dessutom försöker undvika den dominanta, så anser jag att något är fel på den dominanta. Jag hade tagit bort den. Getkött är gott om man använder rätt recept...

Och det ska vara roligt att ha djur, om någon individ bara ställer till med problem, så ska man inte ha den kvar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #78 skrivet: 02 apr-12 kl 12:51 »
Jag och min sambo prata oxå om att ta bort henne.
Vet dock inte om vi kan äta köttet hon är 3 år.

Men då har vi lite frågor.

Hur skulle ni göra när ni slakta en get hemma?
Får man slakta en get själv om man ska ha köttet själv?
Sen ska man väl ringa jordbruksverket och anmäla att djuret inte finns kvar, eller tar dom det vid den räkning dom har varje år?

Vi har bara slakta någon tupp av våra egna djur.
Fast min  sambo jagar, så han har inga problem med att ta bort djur, inte heller problem med att ta bort våra egna djur så länge jag är med på det :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #79 skrivet: 02 apr-12 kl 12:56 »
Nån pratade om att röka en gammal tacka, kanske funkar på getter också?? Jag har aldrig ätit getkött, hur smakar det?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser