Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasigt brännjärn = ryker in?  (läst 14089 gånger)

Filip Skräplund

Re:Trasigt brännjärn = ryker in?
« Svar #20 skrivet: 08 okt-07 kl 15:36 »
Remma-Rambo, kan det vara dålig ventilation?
Låter iof sig konstigt att det visar sig först efter en kvart,
men normalt borde det ju brinna bättre när skorstenen börjar bli varm.
Har du provat att öppna ett fönster i köket?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #21 skrivet: 08 okt-07 kl 17:51 »
Tycker också att det låter som problem med "tilluften", men har du verkligen kollat så du har absolut "fri väg", för rökgaserna, Rambo?.
Exvis mellan spisens anslutningsstos och murstocken?.
Där kan det nämligen vara problem att komma åt och rengöra.
Sedan detta laborerande med div "petroleumprodukter", typ T Sprit för att få fart på draget.
Det ska räcka med lite "stockholmsnäver" (tidningspapper), i sotluckan till skorstenen för att få bort "kallproppen".
Kakelugnar som bara används "sporadiskt" kan däremot behöver lite längre uppvärmningstid av rökgången innan eldning och där heter lösningen " 1 st marschall", i själva eldstadsutrymmet.

Remma-Rambo

« Svar #22 skrivet: 09 okt-07 kl 09:59 »
Tack för förslagen Zeke och Lumberjack.

Det kan inte vara något problem med tilluften. Tvärtom, det ryker in ännu värre om man öppnar fönster eller dörr.

Men det skulle kunna vara nånting som hänt mellan spisens anslutningsstos och murstocken, som Lumberjack skriver. Antingen att det blir stopp för draget på något sätt eller att det kanske blivit tjuvdrag.

Men hur kommer man åt anslutningen mellan spisen och skorstenen? Då måste man väl ta bort hela spisen? Och den är ju fastmurad. Inte ett jobb man direkt ser fram mot att göra.

Det här med uppvärmning av luften i skorsten genom att elda tidningspapper har vi testat i alla tänkbara varianter.

Det finns faktiskt fyra luckor att välja på. Den vanliga lilla sotluckan under bakugnen, en stor lucka i golvniva och två luckor i muren ovanför spishällen.

Dessa två sistnämnda luckor var det någon som kallade sommar- och vinterluckor. Fast jag fick aldrig någon klarhet i vad som var vitsen med sommar- och vinterluckor.

Kanske någon på Alternativ.nu vet vad sommar-och vinterluckor ska vara bra för? Dom sitter 2-3 dm ovanför spishällen, en till vänster och en till höger. Dom är inte märkta på något sätt, så jag vet inte vilken som är vilken.

Hasse

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 okt-07 kl 10:46 »
Undrar hur huset ser ut? Är det bara ett plan eller finns det källare med eldstad och outredda rökgångar?
Om det ryker in mera när du öppnar fönstret så tyder det ju på att det är nästan helt stopp i rökgången från spisen.
Sommar- och vinterluckor skulle kunna vara att man på vintern låter rökgaserna gå en längre väg i muren och värma upp den. Men då måste det ju finnas någon möjlighet att styra röken, ett spjäll eller en propp någonstans.

Lainde

• -
« Svar #24 skrivet: 09 okt-07 kl 18:24 »
Rambo!

Jag förutsätter att det är en "gammal hederlig köksjärnspis" som vi pratar om här?, och då undrar jag om du har någon oval och avlång lucka längst bak på hällen?, (ca 30 x 200 mm strl).
Om ja, så skruva bort luckan så borde du komma åt att undersöka stosen mellan spis + mur bättre.

Remma-Rambo

« Svar #25 skrivet: 10 okt-07 kl 11:15 »
Hasse
Huset är ett tvåvånings torp på torpargrund, ingen källare. Outredda rökgångar kan finnas. Det finns två vedspisar, den andra på övervåningen, direkt över den undre. Den övre har vi inte eldat i på de senaste 20-30 åren.

Din teori om sommar- och vinterluckorna låter rimlig. Något annat spjäll än det vanliga huvudspjället har jag dock aldrig noterat, men jag har heller aldrig letat. Kanske man måste titta noggrannare i någon av luckorna.

Lumberjack
Spisen är av gammal hederlig typ, en Klafreström 826, årsmodell 1939-40.

Jodå, det finns en oval lucka bak på hällen. Har alltid undrat vad den ska vara till, men aldrig kommit mig för att skruva upp och se efter. Tack för tipset.

Nu händer det inte så mycket mer med spisen förrän till våren. Har stängt av vattnet och bommat igen för vintern. Men jag tänker inte ge mig förrän spisen fungerar lika bra igen som den alltid gjort. Det är först under de senaste 5-6-7 åren den börjat krångla.

Remma-Rambo

« Svar #26 skrivet: 10 okt-07 kl 11:26 »
Här kan man se skillnaden mellan gamla och nya brännjärnet. Det kostade totalt 560 kr, men då var portot 160 kr.

Här kommer det förhoppningsvis bilder på brännjärnet, bara jag har lärt mig hur man gör. Återkommer.

Tyvärr. Klarar inte av att publicera bilder på detta forum. Det ska inte behöva vara så här krångligt. På de flesta forum är det inte krångligare än att publicera text. Dessutom blir bilder som är bara 50 KB löjligt små.
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 13:53 av Remma-Rambo »

Lainde

• -
« Svar #27 skrivet: 10 okt-07 kl 11:33 »
Jodå, det finns en oval lucka bak på hällen. Har alltid undrat vad den ska vara till, men aldrig kommit mig för att skruva upp och se efter. Tack för tipset.

Luckan, eller rättare sagt hålet på hällen, är till för att "toppansluta" ett rökrör istället för anlutning mot muren. (spis med 2 vägs anslutning).
Du borde alltså kunna se i hålet om det är våldsamt mycket aska/murbruk eller annat som ligger och täpper för i stosen mot rökgången.

Långsökt!, javisst, men det är värt att undersöka.

Mangan

SV: Trasigt brännjärn = ryker in?
« Svar #28 skrivet: 15 aug-08 kl 12:27 »
Hur har det gått här då? Nyligen införskaffat kökspanna (med omgivande byggnad) och förre ägarinnan sa att h in anävnde hårtork om spisen varit ouppvärmd. Eftersom jag gärnva vill tända köksspisen fram till hösten och eftersom jag inte kommer vara där på helgerna bara, så skulle det vara bra om man kunde finna ut en lite smisigare lösning.

Hur mycket tändvätska skall det eldas egentligen, och hur lång tid tar det? Pannan är en Norahammar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Trasigt brännjärn = ryker in?
« Svar #29 skrivet: 18 aug-08 kl 13:10 »
Det har redan varit en hel del bra tips här. Men jag kan ju försöka bidra med några jag också...

Stäng inte spjället helt när du inte använder spisen. Det är bra med lite ventilation, och det ser även till att skorstenen håller sig torr och rumstempererad.

Elda regelbundet. Om du eldar sällan, och det regnar ibland, så kan skorstenen suga åt sig stora kvantiteter vatten. Särskilt om det finns rökkanaler som inte används. Om du eldar sällan så bör du kanske fundera på ett "tak" över skorstenen. Finns i plåt. Och du måste elda LÄNGE för att en riktigt fuktig skorsten skall bli torr! Det är först då som skorstenen kan bli varm och verkligen börja fungera som avsett. Om det finns "oanvända" rök-kanaler så bör de vara öppna och användas för ventilation. Annars är det svårt att hålla skorstenen torr.

En fuktig och kall skorsten kan börja gå baklänges och kan då börja fungera som ett "kyl-torn." Kall ute-luft rasar neråt och blir kallare och fuktigare. Och gör skorstenen ÄNNU fuktigare och kallare. En torr skorsten fungerar just som en skorsten. Varm inne-luft stiger uppåt i den och värmer och torkar skorstenen. Och ger ett undertryck och frisk luft inne. Det är viktigt att det är drag i skorstenarna, även om du inte eldar i dem. Annars kan det bli övertryck i huset och väggar och golv börjar mögla. I värsta fall kan du tvingas in fläktar, för att inte huset skall förstöras. Bättre och billigare att ha torra och varma skorstenar. Det är störst risk att skorstenen börjar gå baklänges under sommaren, när det ibland är varmare ute än inne.

Öppna en dörr, eller ett fönster på glänt när du skall tända upp. Tänd med "tändved", alltså särskilt torr och finkluven ved. Papper ger mycket aska som kan täppa till, bör undvikas. Elda så att du känner att skorstensstocken på andra våningen börjar bli lite varm runt om hela vägen. Först då fungerar skorstenen riktigt bra. Det kan kräva några dagars idogt eldande...

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser