Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Danskar stoppade i Gävle  (läst 2869 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Danskar stoppade i Gävle
« skrivet: 30 okt-06 kl 07:58 »
Vad tycker menigheten om det här:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,919216,00.html

Grundskolans fysikkurs säger mig att den här kopplingen inte är självklar:

I inspektörernas rapport sägs bland annat att hästarna inte får dra mer än 900 kilo, motsvarande hästens dubbla kroppsvikt.
  -Vi har vägt vagnen som väger fem ton vilket ju är alldeles för tungt för tre hästar, säger Lena Scharin.

För övrigt, vad sjutton är det för vagn som väger fem ton? Vad har de med sig?
« Senast ändrad: 30 okt-06 kl 07:58 av Ulric Eriksson »

Suresh

• Gäst
Re:Danskar stoppade i Gävle
« Svar #1 skrivet: 30 okt-06 kl 08:35 »
Jag antar att du med kopplingen menar förhållandet mellan hästarnas styrka och vagnens vikt.

Sant är att en myra kan dra ett ånglok, givet mycket låg friktionskoefficient för ångloket, men det är svårare för myran att stoppa ett ånglok framför ett rödljus.

Troligtvis är det inte dragstyrkan, utan manöverdugligheten som åsyftas.
« Senast ändrad: 30 okt-06 kl 08:36 av Suresh »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-06 kl 09:59 »
Troligtvis är det inte dragstyrkan, utan manöverdugligheten som åsyftas.

Möjligen. Jag är rätt rudis på viktklassning på hästdragna vagnar. Men jag antar att en vagn som väger fem ton är utrustad med broms, så att "myrorna" slipper bromsa själva. Enligt min fars beskrivning av hur det gick till när det stora tröskverket (som saknade broms) skulle flyttas, var det snarast flykt som gällde i utförsbackarna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 10:12 »
Såg ut som skavsår efter selen på hästen  :-\

Dom måste varit väldiga optimister, som trodde att man kunde ta sig genom Sverige med häst o vagn utan att få svenska djurskyddet i hasorna.....

Nu går vi dessutom mot vinter o kyla i Norra Sverige...  ::)
Familjen får säkert träffa många djurskyddsinspektörer efter vägen Norrut om dom nu får fortsätta.

Bara några funderingar... /Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 11:35 »
Jag tycker att det verkar vara en onödigt stor vagn för dom hästarna..
Kanske två lätta vagnar vore bättre och kanske låna ett par hästar till ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 01 nov-06 kl 16:52 »
Distriktsveterinären har stoppat resan.

Vi fik at vide, at enten skulle vi købe en mindre vogn eller nogle større heste. I hvert fald må vi ikke køre videre, som det er nu.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-07 kl 07:46 »
Gammal tråd blir åter aktuell.

Långresa med häst och vagn får okej

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 30 mar-07 kl 15:49 »
Hmmm.. Har ingen här inne läst timmerhästens bok? Någon som minns hur tungt en nordsvensk kunde dra? Uppemot tio ton om jag inte minns fel. Då tycker jag nog att tre fjordingar bör kunna dra fem ton.. Det är i grunden bra att det finns djurskyddsinspektörer, men ibland gör de katastrofalt fel. Läste i senaste "hästfocus" om en man vars häst blev avlivad av polis utan att han ens hunnit bli underrättad. Orsaken var att den hade hårlösa fläckar. Det rörde sig om en curlyhäst, och det förekommer tydligen naturligt ibland på den rasen. Veterinär bedömde att hästen var så sjuk och misskött att den måste avlivas omgående, och kvar lämnades en död häst under en pressenning. Mannen fick dock rådet att skicka kroppen till obduktion, varpå han även blev misstänkt för att ha grävtner hästen då den inte fanns kvar då myndigheterna tänkt forsla bort den  :o Obduktionen visade att hästen varit fullt frisk och inte undernärd.. Skrämmande!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 30 mar-07 kl 17:19 »
Passerade det här ekipaget flera ggr i somras då de for igenom våra trakter. Hästarna var välmående o vid gott hull. Extra foder fanns på taket till vagnen och de rastade flera dagar i sträck då de inte använde sig av hästarna alls.

Hörde att det var problem med backarna ut ur Borås, eftersom värmen hade gjort den nyanlagda asfalten hal. Borås djurpark ryckte då ut o drog vagnen förbi hindret.

Överallt hade de ögonen på sig och om det hade förekommit några missförhållanden hade det nog uppdagats tidigare. Planen var också att övervintra i mellansverige med inkvartering för både folk o fä.

Hoppas att de har bättre "tur" med inspektörer i fortsättningen.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser