Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda gäss och tamgäss ihop  (läst 4794 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Vilda gäss och tamgäss ihop
« skrivet: 26 mar-12 kl 16:24 »
Vi funderar på att skaffa gäss (italienska ev, om vi får tag på några). Vi bor vid en stor sjö/fjärd där det under våren landar åtskilliga gäss och även andra fåglar, just nu svanar och kanadagäss. Vår mark går alltså ner mot sjön och det är också där våra egna gäss kommer att få husera. De kommer att få vara frigående ute dagtid året runt, instängda vid skymning/natt. Hur kommer de egna gässen reagera på vildgässen? Kommer de att flyga iväg med dem, kan det bli bråk, hur är det med sjukdomar, skulle de kunna para sig med varandra?

Tacksam för svar innan vi fattar beslutet att bli med gäss.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vilda gäss och tamgäss ihop
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 00:15 »
Italiensk gäss tror jag är för stora för att kunna flyga iväg så det är nog ingen fara att de ska flyga med vildgässen.
Vattenfåglar bär inte ofta på sjukdomar eller parasiter normalt sätt. Men under newcastle/fågelinfluensa utbrott bor du hålla dina gäss ifrån vattnet och de andra gässen.
Bråk kan det bli. Det kommer nya gäss då och då och dina tamgäss har ju ån som sitt revir så att säga.
De kan para sig med varandra, tamgås x kanadagås blir dock nästan alltid sterila. Men grågås x tamgås blir fertila då det är samma art.
Det du kan räkna me är att om du matar dina gäss vid vattnet där de vilda gässen är så finns det en risk att vildgässen stannar.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 18:13 »
Tack för ditt svar, då blev jag lite klokare! Det blir väl helt enkelt bara till att prova. Mata dem kommer vi att göra närmare ladan/ev gåshus.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 18:40 »
Vi har ungefär samma förutsättningar som Ni med tillgång till naturligt vatten för gässen.
Det största problemet för oss var att få in gässen om kvällarna. Ofta föredrog de att övernattna ute på sjön, i vassen eller på isen som bar för dem men definitivt inte för oss.
Isen bar såklart även för räven, och även om de på kvällarna lågt tryggt ute på öppet vatten när vi ville stänga in dem så gick de iland senare, eller tidigt på morgonen  och då låg såklart räven och väntade...

Skulle vi skaffa gäss igen så skulle de faktiskt få hålla sig inom ett inhägnat område med ett konstgjort vatten så man kan mota in dem om kvällarna.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 20:27 »
Det hade jag faktiskt inte tänkt på, trodde att de skulle traska in på kommando om de visste att det vankades mat...  ::)

Men det kan såklart bli ett problem, räv har vi här nästan varje natt när byns hundar ligger inne och sover, på dagen kommer den inte. Har ingen lust att skaffa gäss bara för att mata räven.. några tips på hur man kan känna sig säker på att få in dem på kvällen, några tricks? Erfarenheter av annat, ni som bor nära naturliga vattendrag?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 20:32 »
Italienska gäss,  åtminstone honor,  flyger alldeles utmärkt.
Men gäss är mycket lättdresserade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 29 mar-12 kl 20:11 »
Tips på ras som är alldeles särskilt lättdresserad och helst håller sig hemmavid, om det finns någon sådan? Inte för skränig ett plus när det är mycket folk i rörelse här sommartid...!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 29 mar-12 kl 21:14 »
Italienska gäss,  åtminstone honor,  flyger alldeles utmärkt.
Men gäss är mycket lättdresserade.
Verkligen? Trodde jag inte, eftersom att en Grågås väger 3-5 kg och en Italiensk gås 6-8 kg :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 29 mar-12 kl 21:43 »
Jag sålde en  ettårig gåshona en gång.  Det första hon gjorde när hon släpptes ut  på det nya stället var att ta till vingarna och flyga iväg över slätten tills hon var utom synhåll.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 01 apr-12 kl 07:24 »
Det var ungefär som när vi köpte knölgäss "en inte allt för tung ras men ändå inget vidare på att flyga" I början var de väldigt skraja & flög iväg för allt, till slut flög de som sparvar, studsstart rätt upp & iväg långt & HÖGT flera hundra meter. Efter vingklippning insåg de att det inte var lönt men idag är de så tama & vana vid gårdens alla ljud att de aldrig tar till vingarna. Våra vill förövrligt inte heller gå in om kvällarna, de reagerar när de hör spannmålet hällas upp men förblir ute tills man vallar in dem.  ::) I början undrade vi vad fan vi skaffat för puckodjur (hade ingen tidigare erfarenhet av gäss) men idag är de helgoa.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
eriksjos, Be, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser