Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler till många hästar - mineralsten?  (läst 8110 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Mineraler till många hästar - mineralsten?
« skrivet: 21 mar-12 kl 06:58 »
Ställer frågan för en ridskola. Hästarna äter inget kraftfoder, och ska heller inget äta pga rejäl övervikt på flera av dem. De behöver dock mineraltillskott. Att bara ge dem mineraler varje kväll fungerar inte då många inte äter upp, plus att det ger ytterligare arbete för den som har kvällsfodringen (= högljudda protester). Det blir alltså väldigt dyrt utan att få något för det så att säga. Anläggningen sköts helt ideellt så det finns alltså inte möjlighet till att ge uppgiften till personal. Det behöver vara något som "sköter sig själv" i så hög grad som möjligt.

Hur är det med mineralsten eller mineralbalja? Finns det speciellt för häst? (Nöt och får har ju helt andra behov tänker jag) Finns det utan melass eller annat socker i? Har ni provat sten eller balja och upplevt att hästarna ätit det som godis, eller ratat det blankt?

Jag har själv analyserat grovfoder + kraftfoder och ger mina hästar de mineraler som övrigt foder kräver, så jag är helt ny på det här med stenar och baljor och känner att jag har för dålig koll. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

MittUtopia

• Skåne
SV: Mineraler till många hästar - mineralsten?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 07:24 »
Alla hästar har olika behov och bör inte dras över en och samma kam...
Du kan definitivt inte förlita på en massutfodring på överviktiga hästar utan fodergivan bör vara specifik för varje häst efter den hästens behov.
Ponnys och vissa kallblod t.ex ska ytters sällan eller aldrig ha kraftfoder. Deras kroppar är byggda för att klara sig på hö och vatten. Beroende på dess arbete tillsätter man små mängder av annat foder.
Fullblod eller varmblod kräver mer kraftfoder för att hålla hullet- beroende på arbetet där också...

Det finns "snabba" foder som KAN funka för alla, de innehåller även viss mineral och vitamin men bör doseras efter varje häst.
Gain "cool n' easy" kunde tänkas passa. Ett fullfoder.
En näve åt en ponny, kallblod kanske två... Varm-halv och fullblod lite mer... Allt beroende på hästen. Och HÖeller hösilage samt vatten.
Det får testas fram men kan göra givan lättare.
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 08:32 »
Alla hästar har olika behov och bör inte dras över en och samma kam...
Du kan definitivt inte förlita på en massutfodring på överviktiga hästar utan fodergivan bör vara specifik för varje häst efter den hästens behov.
Ponnys och vissa kallblod t.ex ska ytters sällan eller aldrig ha kraftfoder. Deras kroppar är byggda för att klara sig på hö och vatten. Beroende på dess arbete tillsätter man små mängder av annat foder.
Fullblod eller varmblod kräver mer kraftfoder för att hålla hullet- beroende på arbetet där också...

Det finns "snabba" foder som KAN funka för alla, de innehåller även viss mineral och vitamin men bör doseras efter varje häst.
Gain "cool n' easy" kunde tänkas passa. Ett fullfoder.
En näve åt en ponny, kallblod kanske två... Varm-halv och fullblod lite mer... Allt beroende på hästen. Och HÖeller hösilage samt vatten.
Det får testas fram men kan göra givan lättare.

tack för ditt svar. Jag vet dock allt det där.

Foderstaterna är givetvis anpassade till vardera häst, jag vet inte varifrån du får att hästarnas fodergiva ser likadan ut för alla? De som inte är överviktiga får även annat foder än hö, och de som är överviktiga har sina "motionsprogram" och en grovfodergiva som ger dem tilräckligt med TS för deras respektive storlek, ras etc. Hästarna fodras fyra gånger om dagen.

Nu handlade dock min fråga om hur man enklast tillgodoser hästarnas mineralbehov, utan att ge mineraler i krubban. Eftersom de flesta hästarna inte äter upp det blir det bara slöseri med pengar till ingen nytta alls. Granulat eller pellets verkar inte spela någon roll.   

Jag är mycket väl medveten om att det inte är optimalt med sten, balja eller liknande - men hästarna bör ju få i sig mineraler på något sätt då det saknas en del i höet. Eftersom det är en helt ideell liten klubb är även den ekonomiska aspekten - dvs själva kostnaden för fodret - viktig precis som att det ska vara enkelt för alla som sköter hästarna. Det är allt från privathästägare, till ridskolebarn och deras hästovana föräldrar.

Jag är också medveten om att det är "billigare i längden" att verkligen anpassa mineralerna till var och en, men det skulle innebära att köpa flera olika sorters mineraler vilket det helt enkelt inte finns pengar eller lämpligt förvaringsutrymme till. Dessutom en hel mängd olika hantering, hinkar, lappar, osv. Det går helt enkelt inte och är inte ett alternativ som det ser ut i dagsläget. Speciellt inte när man inte vet vilken häst som kan tänkas äta upp just sina mineraler.

Till sist finns endast tillgång till granngårdens sortiment, och den närmsta butiken finns ca 8 mil bort. Där inhandlas kraftfoder till de två som äter det, lusern till den som äter det och en del annat. Kraftfoder till alla, som det fullfoder som du nämner, är inte heller lämpligt i det här fallet.

Jag har erbjudit klubben att sambeställa mineralfoder med mina egna beställningar, men det faller på det jag skrev ovan om kostnader, hanteringen osv.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 08:34 »
Mineralsten innhåller även salt, så för att få mineraler, så får de även i sig salt och för att få salt ,så får de ett överskott av mineraler,
det där var i alla fall vad Freddy Blom sa, på massörutbildningen och det låter logiskt ::).
Så en mineralsten är inget jag ger mina hästar.

Jag har provat olika mineralbyttor,allt från Hippo till den där som fanns för 10 år sedan som var örter och socker,typ  ::).
Jag provade även en tysk mineralbalja som enbart var örter och ingen av hästarna åt av den, inte ens kossorna, så 700 kr i sjön :(.

Just nu har vi en orange mineralbalja, från granngården och den fungerar hyfsat, vad jag menar med det är, att de äter inte upp den som godis, men de äter av den.
Bredvid har jag en vit saltsten.

Aha som jag misstänkte då, dvs att mineralstenarna även innehåller salt... ja då föll ju den idén också. Saltstenar har de ju redan.

Det är bland annat den orange baljan jag har tittat på, men kan inte hitta någon innehållsdeklaration på nätet någonstans. Står det på baljan?

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 08:38 »
Vi har en mineralbalja som hästarna gärna äter ur den blå från Hippo och en stor saltsten som hänger bredvid i ett rep.  Men har konstaterat samma som stud att de äter men inte som godis ..den vanliga saltstenen går bättre just nu , men det verkar variera och i perioder går det mer av baljan.

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

MittUtopia

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 09:08 »
Alltså visst att det inte behöver bli dyrare än det måste - men det är heller inte billigt att hålla häst ideellt eller inte!
Tycker då att ridskolan bör dra ner på antalet djur om man inte värdesätter tiden det tar att utfodra enskillt (ramaskri?!) Och att inte värdesätta ditt förslag om samköp?! Vad värdesätter dom då?
Vi hade 5 hästar med helt olika behov där det inte tummades på att inte tillgodose dom med enskilda foder, mineraler, vitaminer.. Etc.
Tycker inte att man ska köpa på sig djur man inte har råd med.

Men för att återgå till din fråga...
Går dom i samma hage/hagar kan man köpa en mineralbalja och en saltsten till varje hage med centrala behållare så tillgodoser de nog sig dagtid under utevistelse med vad de behöver utöver fodergivan.
Normalt sett vet alla djur vad dom behöver och i vilken mängd.
Det behöver inte bli dyrt då...
Då kan dom slicka i sig efter behov av varje.

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Stud

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 10:32 »
Här är innehållsförteckningen för Grangårdens mineralbalja:

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 10:39 »
"Nu handlade dock min fråga om hur man enklast tillgodoser hästarnas mineralbehov, utan att ge mineraler i krubban. Eftersom de flesta hästarna inte äter upp det blir det bara slöseri med pengar till ingen nytta alls. Granulat eller pellets verkar inte spela någon roll"

Jag säger bara steel-joint, försök att peta ut det  :P det bästa mineral jag testat och de mesta tillsatser av andra tillskott har jag skrotat. Dyrt men tjänar på det eftersom jag ser att hästarna mår bra på det. Ta en dl vetekli blanda med vatten och mineralen lite betfor (matsked, för smaken om de ej äter bara vetekli). Har ej läst hela tråden så förlåt om jag upprepar något...

MVH/FM 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 10:55 »
Det är säkert olika från häst till häst, men den orangea mineralbaljan från granngården åt våra hästar som godis. Tror den var slut på typ två veckor på fyra hästar, så ingen mer balja hos oss.  8)

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 11:56 »
Himalayasten? Vet inte hur mycket mineraler/ salt den innehåller men vet att några hade sån i stallet där jag hade häst och det skulle antagligen vara bra.. kanske kan vara något att kolla upp.. ?

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 14:05 »
Mineralsten innhåller även salt, så för att få mineraler, så får de även i sig salt och för att få salt ,så får de ett överskott av mineraler,
det där var i alla fall vad Freddy Blom sa, på massörutbildningen och det låter logiskt ::).
Så en mineralsten är inget jag ger mina hästar.

Jag har då alltid givit mina pållar mineralsten, finns det någon källa som visar att de får i sig för mycket mineraler? I Gutefårägarens handbok står det att en slicksten är ett altenativ. Gäller det inte även för hästar?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 14:23 »
Alltså visst att det inte behöver bli dyrare än det måste - men det är heller inte billigt att hålla häst ideellt eller inte!
Tycker då att ridskolan bör dra ner på antalet djur om man inte värdesätter tiden det tar att utfodra enskillt (ramaskri?!) Och att inte värdesätta ditt förslag om samköp?! Vad värdesätter dom då?
Vi hade 5 hästar med helt olika behov där det inte tummades på att inte tillgodose dom med enskilda foder, mineraler, vitaminer.. Etc.
Tycker inte att man ska köpa på sig djur man inte har råd med.

Men för att återgå till din fråga...
Går dom i samma hage/hagar kan man köpa en mineralbalja och en saltsten till varje hage med centrala behållare så tillgodoser de nog sig dagtid under utevistelse med vad de behöver utöver fodergivan.
Normalt sett vet alla djur vad dom behöver och i vilken mängd.
Det behöver inte bli dyrt då...
Då kan dom slicka i sig efter behov av varje.

Ridskolan har inte många egna hästar, men hela föreningen går lite på knäna efter en tund vinter och många av medlemmarna och deras föräldrar är helt slut. Alltså måste det fungera så smidigt som möjligt och så lite arbete som möjligt. Detta behöver inte betyda att hästarna far illa. Ramaskri har jag inte sagt, däremot blir det protester.

Eftersom det enda som finns är granngården så betyder många olika mineralsorter höga kostnader, det går inte att komma ifrån (beställa från flera olika ställen tänker jag på bland annat).

Däremot det du skriver om att ha en balja och en saltsten til vardera hage är ju precis vad jag är ute efter och vad jag frågade om... :) Alla ridskolans hästar går i samma hage så det är exakt en sån lösning jag är ute efter. Frågan är bara vad? (se ursprungsfrågan)

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 14:24 »
Himalayasten? Vet inte hur mycket mineraler/ salt den innehåller men vet att några hade sån i stallet där jag hade häst och det skulle antagligen vara bra.. kanske kan vara något att kolla upp.. ?

Himalayasten har jag kikat på, men då den innehåller mer natrium än vanligt salt så rekommenderas den inte vid hög blodtryck bland annat. Nu vet jag ju inte om nån av hästarna lider av just det, men med tanke på övervikt hos några av dem så känns det inte riktigt safe utan att veta mer...

minegen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-12 kl 20:32 »
Ställer frågan för en ridskola. Hästarna äter inget kraftfoder, och ska heller inget äta pga rejäl övervikt på flera av dem. De behöver dock mineraltillskott. Att bara ge dem mineraler varje kväll fungerar inte då många inte äter upp, plus att det ger ytterligare arbete för den som har kvällsfodringen (= högljudda protester). Det blir alltså väldigt dyrt utan att få något för det så att säga. Anläggningen sköts helt ideellt så det finns alltså inte möjlighet till att ge uppgiften till personal. Det behöver vara något som "sköter sig själv" i så hög grad som möjligt.

Hur är det med mineralsten eller mineralbalja? Finns det speciellt för häst? (Nöt och får har ju helt andra behov tänker jag) Finns det utan melass eller annat socker i? Har ni provat sten eller balja och upplevt att hästarna ätit det som godis, eller ratat det blankt?

Jag har själv analyserat grovfoder + kraftfoder och ger mina hästar de mineraler som övrigt foder kräver, så jag är helt ny på det här med stenar och baljor och känner att jag har för dålig koll.
Det viktigaste och som oftast helt saknas i svenskt hö så är det selen. (Magnesium och koppar brukar också ligga lågt men analys behövs för att se om mineralblandning eller enbart selen behövs)
För att få i dem ett selentillskott eller mineraler så skulle jag blötlägga lusernpellets och ge mineraler som blandas i lite luserngröt, då äter dem utan att få i sig några mängder och lusern är ju också grovfoder så inget kraftfoder läggs till.

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 apr-12 kl 21:16 »
Min upplevelse är att hästarna ratar mineraler om de inte behöver dom.
När vi stallade in i höstas åt shettisen och ena varmblodet absolut inga mineraler, använder pelleterade.
Efter ett par månader (!) ville den ena av dom ha och ytterligare ett par veckor senare den andra oxå.
Varmblodet ratade dessutom kraftfoder öht de första månaderna..
De var hela tiden fina i hullet o pälsen.

balotte

« Svar #15 skrivet: 15 apr-12 kl 21:28 »
Om du har problem att få i dom mineraler ska du prova PAVO Summerfit (mineralbrickor) ingen häst säger nej till dom.
Till ponnies räcker med en halv om dan :)
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 15 apr-12 kl 21:41 »
Den blå mineralbaljan från Hippo som Vildjäntan använder, står även i min hage och på precis samma sätt har jag en vit saltsten vid sidan om. Mina pållar äter olika mycket mineral och salt under olika perioder på året. Det är också så att de äter väldigt mycket i början. När man börjar med mineralbalja får man räkna med att de slukar dem första månaden.... sedan lugnar det sig, till att det under sommarbetet inte går åt något nämnvärt alls.

Alla hästar kan få det de behöver, när de behöver det...perfekt :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

minegen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-12 kl 21:57 »
Den blå mineralbaljan från Hippo som Vildjäntan använder, står även i min hage och på precis samma sätt har jag en vit saltsten vid sidan om. Mina pållar äter olika mycket mineral och salt under olika perioder på året. Det är också så att de äter väldigt mycket i början. När man börjar med mineralbalja får man räkna med att de slukar dem första månaden.... sedan lugnar det sig, till att det under sommarbetet inte går åt något nämnvärt alls.

Alla hästar kan få det de behöver, när de behöver det...perfekt :)

Fast man har gjort undersökningar på det och hästar kan inte känna vad de behöver mer än salt av mineraler och att sött är gott.
När det är salt och melass i mineralbaljorna så är risken att mineralerna blir överdoserade och vissa mineraler kan i stor mängd bli giftiga. Hästen äter ofta ur baljorna för det är sött eller saltbehov.

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 apr-12 kl 22:02 »
jag undrar hur många av de som analyserar o räknar foderstat åt sin häst analyserar o räknar på sin egen mat??
Eller äter ngt sött för det är gott..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 apr-12 kl 22:14 »
Citera
Fast man har gjort undersökningar på det och hästar kan inte känna vad de behöver mer än salt av mineraler och att sött är gott.
När det är salt och melass i mineralbaljorna så är risken att mineralerna blir överdoserade och vissa mineraler kan i stor mängd bli giftiga. Hästen äter ofta ur baljorna för det är sött eller saltbehov.

orkar inte riktigt ragumentera.... jag tror på min modell helt enkelt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare
karsan, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser