Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Namn på gammal byggteknik  (läst 2195 gånger)

favetelinguis

• Västergötland
Namn på gammal byggteknik
« skrivet: 20 mar-12 kl 19:51 »
Söker efter böcker om hur man bygger strukturer som stöttar sig själva. Tex som de gamla broarna man ser eller valven på gamla borgar. Vad heter tekniken på engelska, försökt hitta böcker på amazon men utan framgång.

Lasse46

• Jämtland
SV: Namn på gammal byggteknik
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 10:59 »
Du menar alltså hur man bygger valv, vilket heter arch på engelska här http://en.wikipedia.org/wiki/Arch en länk till Wiki varifrån du kan söka vidare.

Lasse

Granström

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 19:11 »
har boken elementery principles of carpentry går att köpa i nytryck orginalet är från 1877 eller gick i alla fal för tre år sen. lite svårläst men står nog om valvslagning i den, sjukt plottrig text och dåligt tryck. ett annat tips är böckerna husbyggnad 1 och 2 mina ex är från 47 så då får du leta i bibloteket.

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 19:40 »
Hej,
du tänker på valvslagning tror jag nog. Valv = vault på eng.
Det finns väldigt många typer av valvslagningar, allt ifrån överkragande valv och valv på stick som inte kräver ställning till gotikens ribbvalv.
Den bok jag får i tankarna är "Allmänna byggnadsläran" av E.E. Rothstein från 1856. Den kom i facksimilutgåva 2003. Där finns kapitel om olika typer av valvslagning och lite figurer till.
Jag köpte den via Svenska byggnadsvårdsföreningen då den kom ut ånyo.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

kurt

« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 20:07 »
Grand Designs säsong 9 avsnitt 4 "The Eco Arch"

Grand Designs S09E04 The Eco Arch - Kent

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser