Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det kliar!  (läst 11217 gånger)

Ewitha

• -
Det kliar!
« skrivet: 20 mar-12 kl 10:21 »
Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar sig lite över hela kroppen, men inte alls lika intensivt. Han har kliat sönder sig runt ögonen så det är sårigt. Vad är mest troligt? Insektseksem är det ju inte, vi har inte fått nå flygfän ännu.
Jag har jag bytt från hösilage till hö och från spån till halmpellets under de senaste 25 dagarna pga flytt. Jag har även fått lov att tillsätta ett slags gräspellets som proteinhöjare, då höet har dåligt med protein.
Kan det vara proteinet han reagerar på? Eller är det pga fällningen och att han busar med kompisen i hagen hela dagarna så han svettas?
Ska man börja med att shamponera honom och se om det hjälper? Nu torkar jag rent med vatten runt ögonen 2 ggr per dag och smörjer med Helosan för att hålla mjukt. Han är bättre efter att ha varit inne på natten och sämre när jag tar in pållarna på kvällen.
Vad har ni för råd och tips?
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Det kliar!
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 10:28 »
Har du höns eller fåglar i närheten av hästarna?
Jag har läst någonstans att hästar mår jätte dåligt av hönskvalster/loppor/eller liknande.
Hoppas du hittar problemet.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 10:42 »
skulle kunna vara pälsätare kanske. har en kompis som hade det på sina shettisar nyligen, verkar som dom "bildas" där det är varmt och fuktigt som typ en shettis m. täcke eller under manen. Hon sa att man brukar raka islänningarna på island under manen för att undvika pälsätare. hennes hade kala fläckar både på ryggen och halsen, hon hällde på switch på dom så försvann problemet.
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Ewitha

• -
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 11:32 »
skulle kunna vara pälsätare kanske. har en kompis som hade det på sina shettisar nyligen, verkar som dom "bildas" där det är varmt och fuktigt som typ en shettis m. täcke eller under manen. Hon sa att man brukar raka islänningarna på island under manen för att undvika pälsätare. hennes hade kala fläckar både på ryggen och halsen, hon hällde på switch på dom så försvann problemet.
Han är spårklippt, så han är korthårig på bringa, bogar och hals. Även vidare med en rand på vardera sida, virveln och en rand på låren. Jag har iofs inte kollat så noga, men jag kan inte säga att jag sett nå kryp på honom.

Ewitha

• -
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 11:35 »
Har du höns eller fåglar i närheten av hästarna?
Jag har läst någonstans att hästar mår jätte dåligt av hönskvalster/loppor/eller liknande.
Hoppas du hittar problemet.
Nej, vi har inga fåglar. Ja jag börjar bli desperat...

MiniMina

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 11:58 »
Kan va svamp. Mitt fbl sto fick det i höstas när det var fuktigt ute. Klia sig och fick ruvor i skinnet i hela huvudet och på halsen. Jag prövade och tvätta med hexocil schampo. Det fungerade tyvärr inte så det fick bli samma behandling som mot ringorm. Du kan ju börja med att tvätta med hexocil o se om det blir bättre? Finns ett liknande på apoteket som heter vetriderm som är snäppet bättre ;)
Glad tjej som bor på landet med sambo, son, 2 isländska fårhundar, 2 katter, häst och 3 dvärg brahmor

Gamina

« Svar #6 skrivet: 20 mar-12 kl 12:06 »
Vad är det för färg på hästen? För många år sedan stod jag i ett stall med en shettis som var skimmel. Den kliade sig något kopiöst och trots att vi letade ohyra i veckor så hittade vi ingen orsak. När man började leta ytterligare en gång så visae det sig att det var pälsätare och orsaken till att vi inte sett dem var att de var helt kampflerade i pälsen.
Angående flygfän så undrar jag var du bor. Om hästen har problem med knott så kan den mycket väl har fått problem redan nu för det krävs inte mycket värme för att de ska vakna. Här är det ofta minusgrader på nätterna och ibland även på dagarna och vi har både myggor och flugor och har så haft i minst 1 vecka. Nu är det ställe jag har hästen på ett blåshål så där har jag inte sett några knott (och inte heller letat efter dem) men om min häst var knottkänslig skulle den definitivt ha "islandsburka" på sig nu.
Genbank för Gotlandshöns

Ewitha

• -
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 13:02 »
Kan va svamp. Mitt fbl sto fick det i höstas när det var fuktigt ute. Klia sig och fick ruvor i skinnet i hela huvudet och på halsen. Jag prövade och tvätta med hexocil schampo. Det fungerade tyvärr inte så det fick bli samma behandling som mot ringorm. Du kan ju börja med att tvätta med hexocil o se om det blir bättre? Finns ett liknande på apoteket som heter vetriderm som är snäppet bättre ;)
Ja jag funderar på att shamponera honom med något liknande. Börja med att få honom vårstädad och se om det hjälper. Han är nog bra salt och snuskig i hyn efter vinterns träningar. Tack för tipset. :)

Ewitha

• -
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 13:05 »
Vad är det för färg på hästen? För många år sedan stod jag i ett stall med en shettis som var skimmel. Den kliade sig något kopiöst och trots att vi letade ohyra i veckor så hittade vi ingen orsak. När man började leta ytterligare en gång så visae det sig att det var pälsätare och orsaken till att vi inte sett dem var att de var helt kampflerade i pälsen.
Angående flygfän så undrar jag var du bor. Om hästen har problem med knott så kan den mycket väl har fått problem redan nu för det krävs inte mycket värme för att de ska vakna. Här är det ofta minusgrader på nätterna och ibland även på dagarna och vi har både myggor och flugor och har så haft i minst 1 vecka. Nu är det ställe jag har hästen på ett blåshål så där har jag inte sett några knott (och inte heller letat efter dem) men om min häst var knottkänslig skulle den definitivt ha "islandsburka" på sig nu.
Han är fux. Vi bor i Västmanland, men jag har inte noterat tidigare att han skulle ha några problem med knott. Iofs så är ju inte det någon garanti.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 13:25 »
Jag bor oxå i västmanland o jag har sett insekter o knott.Ska dra på min häst exemtäcken nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 mar-12 kl 14:11 »
Det finns någon form av pyttepyttekryp, inte ens veterinären mindes vad dom heter...men dom syns inte. Avhjälptes med switch :)

1 av mina hästar drabbades av det i fjol och i år en annan häst..men den som kliade sig förra våren har inte gjort det. och när dom kliar, då kliar dom helt frenetiskt..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ewitha

• -
« Svar #11 skrivet: 20 mar-12 kl 14:25 »
Det finns någon form av pyttepyttekryp, inte ens veterinären mindes vad dom heter...men dom syns inte. Avhjälptes med switch :)

1 av mina hästar drabbades av det i fjol och i år en annan häst..men den som kliade sig förra våren har inte gjort det. och när dom kliar, då kliar dom helt frenetiskt..
Jag ska bannemig ta och dra en switchsträng på pålle i kväll. Hade först tänkt vänta med det tills jag kunnat tvätta honom, vilket blir i helgen. Men jag börjar med Switchen. Det är så läskigt när han kliar sig så hårdhänt runt ögonen. Igårkväll så kliade han sig mot sitt slowfeedingnät och jag var livrädd att han skulle få hö i ögat.  :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 mar-12 kl 14:34 »
Citera
jag var livrädd att han skulle få hö i ögat.
  Det är ju sånt som är risken.

Men se upp att du inte häller switch i öppna sår om han har kliat sig såpass...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ewitha

• -
« Svar #13 skrivet: 20 mar-12 kl 15:35 »
Men se upp att du inte häller switch i öppna sår om han har kliat sig såpass...
Nejdå, det är runt ögonen han har fått sår. Ingen annan stans, så det borde vara lugnt.

Ewitha

• -
« Svar #14 skrivet: 20 mar-12 kl 15:42 »
Jag bor oxå i västmanland o jag har sett insekter o knott.Ska dra på min häst exemtäcken nu .
Oki. Hos oss har jag inte sett några knott eller mygg ännu. Vi hade flera minusgrader och det snöade i morse.

lavandula

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 mar-12 kl 14:04 »
För mycket protein kan orsaka klåda hos vissa hästar, det verkar vara individuellt vilka som drabbas. Ett av mina nordsvenska ston har  haft problem med klåda nu i vinter.
Hon har fått extra protein eftersom hon fick föl i somras och är dräktig igen. Mina andra hästar får inget proteintillskott och har heller ingen klåda.
En kompis hade två ston som båda fick extra protein men bara den ena fick besvär av klåda.
Det kan kanske bero på foder-fabrikatet också, innehållet varierar ju en del, mina problem började när jag bytte foder. Har hållit uppe med proteinfodret nu ett par-tre veckor och tycker
att det  börjar bli bättre, men det tar ett tag innan man märker nån skillnad.
Har även provat att behandla mot löss, men det hjälpte inte alls.
Fick tips av vet. om att Advantage kan fungera mot löss på häst, det är egentligen för hundar, finns receptfritt på apoteket.
Switch har jag inte provat , det går knappt att få tag på här i krokarna längre, det är ju borttaget från marknaden, så när lagren är slut är medlet slut...

flax

• Halland
« Svar #16 skrivet: 21 mar-12 kl 15:29 »
Ringorm börjar gärna i ansiktet. Har du fått in nån ny häst i stallet?
Ringorm smittar iofs även via kläder och utrustning. Kolla efter de typiska ringarna. Och lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-12 kl 18:27 »
Vi fick ringorm på hästarna i vintras/höstas o alla fick inte runda ringar utan fläckar ist.
Kolla min tråd så finns det bilder .
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=119779.0
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ewitha

• -
« Svar #18 skrivet: 21 mar-12 kl 21:16 »
För mycket protein kan orsaka klåda hos vissa hästar, det verkar vara individuellt vilka som drabbas. Ett av mina nordsvenska ston har  haft problem med klåda nu i vinter.
Hon har fått extra protein eftersom hon fick föl i somras och är dräktig igen. Mina andra hästar får inget proteintillskott och har heller ingen klåda.
En kompis hade två ston som båda fick extra protein men bara den ena fick besvär av klåda.
Det kan kanske bero på foder-fabrikatet också, innehållet varierar ju en del, mina problem började när jag bytte foder. Har hållit uppe med proteinfodret nu ett par-tre veckor och tycker
att det  börjar bli bättre, men det tar ett tag innan man märker nån skillnad.
Har även provat att behandla mot löss, men det hjälpte inte alls.
Fick tips av vet. om att Advantage kan fungera mot löss på häst, det är egentligen för hundar, finns receptfritt på apoteket.
Switch har jag inte provat , det går knappt att få tag på här i krokarna längre, det är ju borttaget från marknaden, så när lagren är slut är medlet slut...
Jag har idag tagit bort proteintillskottet, så får vi se om det hjälper något. Vetten har idag varit ut och tagit blodprov plus en toppsning från ena ögat. Vi får svar i morgon. Han har även fått ögondroppar som han ska ha 2 ggr/dag. När vetten hade åkt så firade han med att klia ett nytt hål, den här gången bakom ena ögat...

o´bella

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 mar-12 kl 21:24 »
Hej!
Det kan vara proteinreaktion, islandshästarna kan vara riktigt känsliga. Speciellt i samband med flytt. Det finns ett klådstillande medel som heter Killitch som är väldigt bra. Det säljs av Equimed, du kan googla på det. Hoppas du får bukt med det innan knottperioden börjar, för en redan nedsatt häst kan lätt få eksem. Du skulle kunna förebygga det med eksemtäcke tills klådan gått över. Alltså inte eksemtäcke mot klådan han har nu, utan för att skyllda honom mot knotten så han inte utvecklar eksem.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser