Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga bastu i källaren.  (läst 5715 gånger)

Väinämöinen

• Gäst
Bygga bastu i källaren.
« skrivet: 27 okt-06 kl 19:44 »
Nu är det så här att jag har tänkt att bygga en bastu i ett litet rum i källaren. Problemet är att jag inte har någon som helst erfarenhet av såna här grejer. Men har jag förstått det rätt så är det bara att sätta upp plast och bygga med panel eller trä på det. Är det nån som kan ge nån bra guide typ bygga-bastu-för-dummies ? Har tänkt att börja med el-bastu för att sen gå över till trä när jag får hjälp med det. Jag vet inte men det känns inte som nån bra plan att slå hål i väggen och börja mura utan några förkunskaper.

Purpurea

• Västergötland
Re:Bygga bastu i källaren.
« Svar #1 skrivet: 05 dec-06 kl 19:33 »
Terve Väinämöinen!

Jag har ingen direkt erfarenhet av byggandet, bara bastandet... Har dock släktingar som med framgång smällt upp bastun på alla möjliga ställen. Gemensamt för alla byggen är ventilation och ventilation.  ;)

En bra sida med lite tips är följande länk:

http://stromso.yle.fi/specialartikel.php?id=1413

Info från Finland, skriven på svenska. En sådan där bastuugn skulle man kanske mura själv på torpet...  :)
Svaret på allt är 42...

Rödskägg

• Småland
Re:Bygga bastu i källaren.
« Svar #2 skrivet: 09 dec-06 kl 13:09 »
Plast!? Var skulle du ha den. Hur är statusen på källaren dränering, fuktisolering, avlopp mm? Kolla allt sådant det är ju tråkigt att bygga bastun bara för att under invigning upptäcka att avloppstammen som givetvis går rakt under (Murphy's law) den nya bastun gett upp. Tänk igenom allt 1,2,3 gånger och bröta i gång. Lycka till!
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser