Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  angoragetter -mohair -priser?  (läst 6258 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
angoragetter -mohair -priser?
« skrivet: 18 mar-12 kl 15:49 »
har ett gäng angoragetter hemma på gården vars ull klipps för hand med fårsax, samlat de finaste partierna i pappersäckar men vad gör jag nu?

vart kan man skickar ull för att få garn?

eller kan man sälja ullen ohanterad och isåfall till vilket pris?

vad kan det normalt kosta att skicka ull till någon som spinner det åt en?
jag har själv tagit reda på ull från pälsfår för att blanda ut med, så jag har att skicka all material som kan behövas.

skulle vara enormt tacksam för alla tips och råd jag kan få!
även en blind höna hittar ett korn...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: angoragetter -mohair -priser?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 17:02 »
Hur mycket ull blir det från en angoraget?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 21:36 »
Info som jag hittat på nätet är:

En vuxen get ger ungefär 7 kg mohair om året, killingen ungefär 4,5 kg sitt första år. Variationer finns både uppåt och neråt.

Det är alltså den sammanlagda mängd på 2 klippningar, och då sparas ju inte allt, utan jag kastar det som är som värst!

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-12 kl 21:28 »
Jag hänger på ravlerygruppen "Spinning in Sweden" och jag tror att det finns avsättning för både mohair och pälsullfårsull.

Jag kan inte sia om priser, men vi blir upprörda över att det finns folk som klipper sina får och sen bara kastar bort ullen.

Kom över dit och prata.

virisen

« Svar #4 skrivet: 08 jul-12 kl 12:33 »
Har själv angoragetter. Mohair är ju betydligt mer ovanligt och exklusivt än fårull.
Själv tar jag 100 kr/kg för osorterad råull - vilket jag tror är ganska billigt. Sorterad& tvättad tar jag 80 kr hg.
Det finns ett spinneri i Danmark dit jag själv ska skicka ullen och få den snyggt spunnen. Kommer inte ihåg namnet just nu dock..

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #5 skrivet: 08 jul-12 kl 16:27 »
Ja det är rätt bra pris på Mohairen har jag fått veta.
Kvinnan som våra djur kommer från skickar sin ull till danmark, själv har jag fått kontakt med en kvinna som tvättar, kardar och handspinner vår ull.
Vi kom överens om den betalning att hon skickar tillbaka helften av ullen som färdiga nystan, och behåller helften av ullen till egen produktion/föräljning :)

För skoj skull så prissätter hon de färdiga nystanen vi får hem bara för att få ett hum om vad det kostar att köpa handspunnet mohair garn, och det är otroligt att kunna ha tillgång till detta underbara material!

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 10:12 »
Hej
Kul att du fått det ordnat med din mohair, samlar du ullen från dina sibirian husky också?

Inger Sommarin
Spinner det mesta även hundull
IS

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 19:47 »
Hej
Kul att du fått det ordnat med din mohair, samlar du ullen från dina sibirian husky också?

Inger Sommarin
Spinner det mesta även hundull

Hej, jo jag samlade från dem sista året och kardade in det med ull från gotländska får och gjorde sulor :)
tyvärr har jag nu mer inga hundar kvar, får ändra det i min information :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

832 gäster, 4 användare
köksträdgård, Lynga, Terrisson, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser