Nu behöver jag få lite råd från er, bara för att se om jag är på rätt väg. Min tidigare mentor finns inte längre till mitt förfogande av olika orsaker, så det bollplanket är nu borta.
Bina står ännu kvar på en LN låda sedan vintern. Misstänker dock att det kanske börjar bli ont om utrymme, samt även ont om foder i lådan. Jag lyfte på lådan för en knapp vecka sedan och tyckte då viktskillnaden inte var så väldigt stor längre jämfört med en tom låda. Tyngre, men inte lika tung som för några veckor sedan. Jag har inte vågat titta runt i lådan då det under de senaste två veckorna varit både kallt och kommit snö.
Eftersom det i veckan kommer bli varmare så tror jag nu att det är dags att ställa på en andra låda. Jag vill då följa rekomendationen jag fått från er att lyfta upp yngelramar så att det inte blir en låda med enbart mellanväggar jag ställer ovanpå. Känns detta som en bra tidpunkt för detta tycker ni?
Sedan börjar jag känna mig lite stressad för fodertillgången för bina. Själv skulle jag tycka det kändes bra att kanske i samband med utökningen av en låda, även ge dem lite foder, eventuellt foderdeg. Är jag rätt ute här, eller vad tror ni?