Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och råd för att komma igång!  (läst 21493 gånger)

Fundersam

• Västmanland
SV: Tips och råd för att komma igång!
« Svar #20 skrivet: 23 mar-12 kl 06:30 »
Då väntar jag ett tag tills bina ser ut att behöva mer plats. Så hinner jag bestämma mig för om jag ska ställa på en helt tom låda med mellanväggar, eller om jag även ska flytta upp några yngelramar i den  :).

Kan man förresten med gott samvete ta sig en titt i kupan, och eventuellt lyfta några ramar och titta hur det ser ut nu om temperaturen ligger på 10-15 grader. Eller är det bättre att låta dem vara helt ifred ett tag till?  ???

Gideon i Roslagen

« Svar #21 skrivet: 23 mar-12 kl 18:38 »
Då väntar jag ett tag tills bina ser ut att behöva mer plats. Så hinner jag bestämma mig för om jag ska ställa på en helt tom låda med mellanväggar, eller om jag även ska flytta upp några yngelramar i den  :).

Kan man förresten med gott samvete ta sig en titt i kupan, och eventuellt lyfta några ramar och titta hur det ser ut nu om temperaturen ligger på 10-15 grader. Eller är det bättre att låta dem vara helt ifred ett tag till?  ???
Om... du funderar på de råden som du får i de här avseendena så undrar jag varför vi svarar dig. Det är ju spilld tid!!!   

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 23 mar-12 kl 19:22 »
Om... du funderar på de råden som du får i de här avseendena så undrar jag varför vi svarar dig. Det är ju spilld tid!!!
Men Fundersam har ju fått båda råden, både att direkt sätta till en låda mellanväggar och att flytta upp ramar, klart att man måste fundera på vad man ska tro på då. Jag har själv provat både mellanväggar under, över och upplyfta ramar så jag vet vad jag skulle gjort, men den lyxen har man inte när man är nybörjare.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 23 mar-12 kl 19:54 »
Nu ber jag om ursäkt om jag verkar lite trög. Varför är det spillt tid att svara? Eftersom jag inte förstått får ni som förstår gärna förklara detta?
Eller har jag missat något uppenbart?  :-\

Gideon i Roslagen

« Svar #24 skrivet: 23 mar-12 kl 20:06 »
Men Fundersam har ju fått båda råden, både att direkt sätta till en låda mellanväggar och att flytta upp ramar, klart att man måste fundera på vad man ska tro på då. Jag har själv provat både mellanväggar under, över och upplyfta ramar så jag vet vad jag skulle gjort, men den lyxen har man inte när man är nybörjare.
Naturligtvis så har du rätt Olof!! Det som stör mig är att du och jag ofta ger förklaringar till varför det är bäst att göra så eller så. Men till vilken nytta?
Det är ingen stor nyhet att bina föredrar att gå uppåt detta på grund av att värmen stiger uppåt. Men det går åt en hel del bin för att kunna "svettas" vax för att bygga ut ramar. Det är ju därför bina har lättare att bygga ut åt sidorna.
En full låda mellanväggar ovanpå fungerar lika svärmdrivande som ett spärrgaller.

Å andra sidan så är jag fantast! Jag vill ha ut maximalt av varje samhälle.  Det är spänningen att tänja gränserna som lockar!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #25 skrivet: 23 mar-12 kl 20:14 »
Å andra sidan så är jag fantast! Jag vill ha ut maximalt av varje samhälle.  Det är spänningen att tänja gränserna som lockar!

Maximalt av vad?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

olof

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 23 mar-12 kl 20:19 »
Naturligtvis så har du rätt Olof!! Det som stör mig är att du och jag ofta ger förklaringar till varför det är bäst att göra så eller så. Men till vilken nytta?
Stor nytta för jag har själv varit nybörjare här och läst allt som andra frågat och svarat och lärt mycket väldigt mycket på det.

Gideon i Roslagen

« Svar #27 skrivet: 23 mar-12 kl 20:23 »
Nu ber jag om ursäkt om jag verkar lite trög. Varför är det spillt tid att svara? Eftersom jag inte förstått får ni som förstår gärna förklara detta?
Eller har jag missat något uppenbart?  :-\
Du fick det mesta svaret i mitt svar till Olof. Bin vill gå uppåt! Men om det inte finns utbyggda ramar uppåt för drottningen så vad ska dom då göra. Det gör att drottningen far runt och letar plats för äggläggning och det här stressar samhället. Bin värmer det dom behöver värma eller om du vill läsa det "så" de värmer det de klarar att värma. Och detta med värmen behövs för ynglet och för vaxbygget. Om du hanterar  det rätt så får du ut dubbelt så mycket vaxbygge av samhället men då är det inte massiva lådor med mellanväggar som gäller.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 24 mar-12 kl 03:59 »
Okej, då förstår jag.  :)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 21 apr-12 kl 20:54 »
Nu behöver jag få lite råd från er, bara för att se om jag är på rätt väg. Min tidigare mentor finns inte längre till mitt förfogande av olika orsaker, så det bollplanket är nu borta.

Bina står ännu kvar på en LN låda sedan vintern. Misstänker dock att det kanske börjar bli ont om utrymme, samt även ont om foder i lådan. Jag lyfte på lådan för en knapp vecka sedan och tyckte då viktskillnaden inte var så väldigt stor längre jämfört med en tom låda. Tyngre, men inte lika tung som för några veckor sedan. Jag har inte vågat titta runt i lådan då det under de senaste två veckorna varit både kallt och kommit snö.

Eftersom det i veckan kommer bli varmare så tror jag nu att det är dags att ställa på en andra låda. Jag vill då följa rekomendationen jag fått från er att lyfta upp yngelramar så att det inte blir en låda med enbart mellanväggar jag ställer ovanpå. Känns detta som en bra tidpunkt för detta tycker ni?
Sedan börjar jag känna mig lite stressad för fodertillgången för bina. Själv skulle jag tycka det kändes bra att kanske i samband med utökningen av en låda, även ge dem lite foder, eventuellt foderdeg. Är jag rätt ute här, eller vad tror ni?

olof

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 21 apr-12 kl 21:17 »
Ja, det kan nog vara dags för en låda till och definitivt om det är så mycket bin som i denna bild:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128516.msg1197894#msg1197894

Fodret behöver du nästan lyfta några ramar och kolla, finns där inget täckt foder kvar, kolla om det finns blank nyindragen nektar i närheten av ynglet. Om inte så fodra!

Fundersam

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 21 apr-12 kl 23:16 »
Tack olof!

Utan att titta närmre misstänker jag att det säkerligenär den mängden nu. Jag tittar under veckan.

Följer ditt råd om fodret med och återkommer med resultatet.  :)

Fundersam

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 24 apr-12 kl 16:22 »
Nu har jag tittat runt i kupan. Foder fanns drygt en ram. Jag hittade dock inga yngel/larver. Borde det inte finnas nu. Drottningen fanns där med de andra bina. Kändes inte riktigt bra. Var mest tomma mellanväggar i kupan.

olof

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 24 apr-12 kl 19:28 »
Hmm, drottning men inget yngel så här års? Tittade du i alla kakgator? Ett svagt samhälle kanske inte har yngel på mer än 1-2 ramar med den kylan som varit senaste tiden. Det är inte så att du förväxlar täckt yngel med foder? Om inte så är det dax att kalla dit en mera erfaren biodlare IRL. Här kan vi bara bidra med mer eller minde fantasifulla spekulationer om orsaken.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 24 apr-12 kl 22:15 »
Tittade på alla. Lite foder på de två bakre ramarna. Kan ha varit täckt yngel på den andra ramen framifrån. Men då på typ halva ramen endast. Tomma mellanväggar däremellan. Ganska mycket bin på de fyra främre ramarna. Det var ett väldigt svagt samhälle jag vintrade in.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 02 maj-12 kl 13:42 »
Jag gav bina lite sockerlösning. Tog en titt i lådan idag igen. Nu var det mer yngel. Mest täckt, men även öppna. Tycker dock inte det känns som att bimassan är så pass kraftig att jag ännu kan utöka med en låda till. Det finns fortfarande tomma mellaväggar och plats. Jag reagerade dock på att det endast fanns en full foderram i lådan. Finns även någon klick på någon mer ram. Men är inte det i minsta laget? Ska jag ge dem en giva till?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 02 maj-12 kl 20:54 »
Foder ram full med foder = ingenstans att lägga ägg.

Ingen foder i kupan = svält och död.

För mycket plats , kräver mer energi att värma upp, för lite plats = samhället stagnerar och vill svärma.

Balans , och vana.

Du kan lägga på en låda med tidnings papper emellan och då tar de den i besittning när de behöver. Är de flesta ramar full med täckt yngel är det definitivt dax för en ny låda.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Fundersam

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 02 maj-12 kl 22:08 »
Det var bara täckt yngel på två, tre ramar. Ramarna var dessutom inte fulla med yngel. Det finns alltså plats för både yngel och foder. Med tanke på att de bara har en full ram med mat får det nog bli en giva till. Trots att de fick för en dryg vecka sedan. Blir ju dessutom kallare några dagar nu igen.

Men tänk så rofyllt det är att sitta vid flustret och bara titta......

olof

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 maj-12 kl 22:53 »
På beskrivningen låter det som att det är dags för andra yngellådan nu. Tror inte du behöver fodra mer om det inte blir två veckors regn och rusk.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #39 skrivet: 07 maj-12 kl 22:33 »
På beskrivningen låter det som att det är dags för andra yngellådan nu. Tror inte du behöver fodra mer om det inte blir två veckors regn och rusk.

Det hade du helt rätt i olof.....

Tog en titt idag och såg att det nu var yngel på 5-6 ramar, betydligt mer än för bara en vecka sedan. Ställde på en låda till och pusslande om ramarna enligt tidigare instruktion, så får jag hoppas att de blev nöjda...  :) Foder fanns det också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
rehn, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser