Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kallas en sådan här?  (läst 7420 gånger)

calleve

• Västergötland
Vad kallas en sådan här?
« skrivet: 15 mar-12 kl 07:53 »
Jag undrar vad man kallar en sådan som är i bilden nedan. Den är till för att dra ihop höet med. Vad tror ni en sådan i hyfsat skick skulle kosta?
http://lumaol.files.wordpress.com/2009/01/rost9.jpg

Radar

• Jämtland
SV: Vad kallas en sådan här?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 09:23 »
Här i byn har de alltid gått under namnet balansräfsa. Tydligen kallas de även hästräfsa. http://runeberg.org/nfbl/0118.html

Länk till Jamtlis bildarkiv.  http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=Balansr%c3%a4fsa&page=1&rader=5&Kolumner=7&numinset=11&FotoId=20537
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 mar-12 kl 09:39 »
Här kallas en sådan för julriva 

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 apr-12 kl 23:08 »
Vi har alltid kallat dem för höräfsor, hästräfs har vi nog sagt ibland också. Priset tror jag inte är mycket. Några hundralappar kanske, Om den inte är i bra skick förstås, då kan ju någon vilja betala lite mer om dem ska ha den och använda den. Men en del vill ha dem som prydnader i trädgårdar. Väldigt vackert i rätt miljö:) gärna lite kaprifol och mossa som växer på och slingrar sig runt hjulen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 apr-12 kl 23:35 »
Jag har mest hört den kallas hjulräfsa, till skillnad från släpräfsan.  Min kostade 20 kronor omkring 1980.  Den på bilden går nog inte att använda.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 11:07 »
Hette alltid hästräfsa, tom när den byggts om för traktor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 11:46 »
Just jordbruksredskap kan ha väldigt lokala benämningar.  I det språk jag fick lära mig under uppväxten (för sisådär hundra år sedan) var

Hästräfsa = hjulräfsa eller släpräfsa

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 21:48 »
I den väldigt intressanta boken Från stall till maskinhall av Rolf Larsson (ISBN: 9789186560881) så skrivs det om dessa på uppslaget 202-203.
Både hjulräfsa och hästräfsa nämns.
Balansräfsan anges vara en undertyp till hjulräfsa, den simplaste är handavläggande räfsan, sen balansräfsan och sist självavläggande räfsan.
Viss antydan i språket som att hjulräfsor och släpräfsor bildar gruppen hästräfsor.

Det lustiga i det här med räfsor är att hjulräfsor fanns i slutet på 1800-talet och verkar vara rätt vanliga i början av 1900-talet. Men på 1940-talet kom släpräfsorna starkt och sålde mer än hjulräfsor.
För mig ser hjulräfsan av alla typer ut som en mer avancerad konstruktion än släpräfsan.

Men hjulräfsor är ju en naturlig utveckling på hur man arbetade med handräfsor. Att lägga ett gäng pinnar på marken och dra fram hade man kanske inte prövat ännu.
Likaså de tidiga hövändarna, ett gäng högafflar monterade i en avancerad konstruktion för att emulera hur man kan vända hö med en gaffel (bildlänk). Sen på 60-talet kom rotorhövändare (kasthjulshövändare ska de ha kallats i början med) där man tänker till på hur man bäst maskinellt sprider runt höet.

Edit:
Hittade en film på sådan där gammal hövändare som dras av häst.
www.youtube.com/watch?v=VHMn-eYm2WU
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 21:52 av Aqualize »

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-12 kl 21:53 »
Hästräfsa kallas den här i min del av Småland, den västra.   Släpräfsa är ju en helt annan sak, hörs ju redan på namnet.

Värde?  Skrotvärdet.

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 08 maj-12 kl 21:58 »
Ursäkta att jag spårar ur här lite men när vi är inne på hästredskap så tycker jag det är roligt/lustigt/intressant där man tar moderna maskiner och låter hästar driva dem. Finns ju skogsvagnar med hydraulkran som drivs av en liten motor. Youtube visade filmer på hästar som drog små saker som hade en motor men inte egen framdrivning och sen PTO. Känns ju lite halvkonstigt att man ska låta hästar dra maskinen men rotationskraften kommer från en motor.
Men sen hittade jag denna. Bäst helt klart. Den är hjuldriven och därför det behövs 4 hästar för att orka med.

www.youtube.com/watch?v=DThHZ9rXkQ0

Fattas bara att koppla på fyra till hästar och en balvagn efter pressen :)

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 22:48 »
Ursäkta att jag spårar ur här lite men när vi är inne på hästredskap så tycker jag det är roligt/lustigt/intressant där man tar moderna maskiner och låter hästar driva dem. Finns ju skogsvagnar med hydraulkran som drivs av en liten motor. Youtube visade filmer på hästar som drog små saker som hade en motor men inte egen framdrivning och sen PTO. Känns ju lite halvkonstigt att man ska låta hästar dra maskinen men rotationskraften kommer från en motor.

Är inte så konstig vilket drar minst bränsle tror du en liten 10hp eller en stor traktor som driver pto så man kan ha hyfsat moderna redskap till hästar  för en billig peng. Har set det där förställ ett som har drivning på julen för pto amichs folket  är duktiga på att ta fram redskap för häst  Men tyvär så är dom dåliga på att bry sig om djuren såsom vi gör här  som exempel  bryr dom sig inte om att hästar har sår av draglinor mm. Är annars full av beundran av detta folk.

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 23:24 »
Hästräfsa där jag använt en. Östergötland + Tjust. Har nog 3-4 st. så fritt mot avhämtning funkar nog för rätt "köpare" fast vill man ha fårens ryggkliare får man nog plikta ett par piasavaborstar. Nu vill jag ju inte ha nå'n jävla gamarnas julafton så detta erbjudande gäller bara TS. Det brukar trots alla perversa lantbruksskrotkampanjer kunna dyka upp en bakom var och varannan ladugård. Min första fick jag på köpet med Majoren och körde bakom Daviden, resten fanns här när vi köpte stället.

Mattias
All språklig fattighet beror på min HTC
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 04:31 »
Om vi för enkelhetens skull bestämmer att hästräfsa är ett samlingsbegrepp för hjulräfsa och släpräfsa, åtminstone i denna tråden, så är släpräfsan mest lämpad för att dra ihop stora mängder hö, medan hjulräfsan samlar ihop effektivare och lämpar sig för att "finputsa" vallen efter skörd.  Med överlappningar förstås.

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 09:11 »
Om vi för enkelhetens skull bestämmer att hästräfsa är ett samlingsbegrepp för hjulräfsa och släpräfsa, åtminstone i denna tråden, så är släpräfsan mest lämpad för att dra ihop stora mängder hö, medan hjulräfsan samlar ihop effektivare och lämpar sig för att "finputsa" vallen efter skörd.  Med överlappningar förstås.

Du är klok du Trollmor!   ;)   Och tänk så mycket man finputsat...på den tiden skulle alla strån tas tillvara.

(fast jag håller inte med om det där med samlingsbegrepp  ;) )

kbh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 09:19 »
Du är klok du Trollmor!   ;)   Och tänk så mycket man finputsat...på den tiden skulle alla strån tas tillvara.

(fast jag håller inte med om det där med samlingsbegrepp  ;) )
Vad skulle du då kalla det ?:)

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 09:30 »
Vad skulle du då kalla det ?:)

Hästräfsa eller släpräfsa.  Eller möjligen "ett samlingsbegrepp för olika hästdragna räfsor"   ;)

Fortfarande med glimten i ögat...

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 09:42 »
Hästräfsa eller släpräfsa.  Eller möjligen "ett samlingsbegrepp för olika hästdragna räfsor"   ;)

Fortfarande med glimten i ögat...
Ja en får nog det  ;) men om det heter häst dragna eller bara hästräfsa gör det samma  tycker nog det blir enklare med häst räfsa bara förstås:)

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 09 maj-12 kl 12:07 »
Ja, om jag nu inte är klok (vilket många har konstaterat) så vill jag gärna bli klok på vad vi menar med de olika benämningarna.  Det var därför jag föreslog ett par ord att gälla just precis nu.

Sen diskuterar jag gärna vidare vad som är lämpliga benämningar på olika saker, jag antar att det kan finnas många olika, ty, som jag sade, sånt som har använts på den egna gården och i den egna byn, men inte i staden fem mil bort, sånt kan få väldigt lokala benämningar.  Det behövdes sas inget ord på riksspråket för dem ...  ;)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #18 skrivet: 09 maj-12 kl 15:08 »
Citera
All språklig fattighet beror på min HTC

Tänk om jag kunde förklara min språkliga fattighet med en bokstavskombination. Den har alltid bara varit där...  ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 09 maj-12 kl 17:59 »
;D  Ja, det vore nått!  Men jag får väl fortsätta att försöka plugga in ett fattigt ord i taget ...  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser