Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KG Roos Kaniner - Funderingar kring raspresentationena, etc  (läst 4466 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
har äntligen fått tag i kaninbibeln (tack du som sålde den ;D ) och nu har jag haft några lediga stunder över för att kunna fördjupa mig i den.

jag sitter ju i startgroparna till mina första kaniner härute på landet och tyckte att jag hade planen klar för mig. genbank på svensk päls, nz till kött och skinn och angora för ullen skulle införskaffas i valfri ordning över en överskådlig tidsperiod. avsnittet över de olika kaninraserna som presenterades var bland de första jag läste och följande funderingar dyker upp:

- FW beskrivs som "en av de allra bästa produktionsraserna både när det gäller kött och skinn". jag förstår ju att det har hänt en hel del i aveln sedan 70talet. jag förstår även att det blir stora skinn av dem. vissa här har de ju för köttets skull, men jag tyckte att många här tyckte att FW sätter i sig för stora mängder foder i förhållande till köttet man får ut. men hur är det, finns det nån slags ekonomi i FW om man skulle fundera i lite större skala - rent hypotetiskt - så att de fortfarande skulle kunna leva upp till ovanstående citat? eller blandar jag ihop det med dvärg-wädur?

- castor rex är en ras som min svärfar hade som ungdom, dvs på 30talet. han pratar sig väldigt varmt om dem varje gång man pratar kaniner, han tyckte att de var otroligt snälla, hade vackra skinn (en gammal minkfarmare vet när han ser vackra skinn ;) ) och fint kött. rasen tas inte upp i boken - hade den redan blivit ovanlig då boken kom ut? det skrivs inte mycket om rasen här heller, men den finns väl kvar? är det nån som kan berätta lite mer om den, jag hade hoppats att få läsa lite om den i boken men icke.

- vit lantkanin beskrivs som "den sannolikt bästa produktionsrasen". är det så eller är nz bättre?

ja, det dyker säkert upp fler frågor. är som sagt medveten om bokens ålder, men känner att jag ändå måste diskutera det här lite fram och tillbaka.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: KG Roos Kaniner - Funderingar kring raspresentationena, etc
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 11:53 »
Jag har bara erfarenhet av kanin för köttproduktion i liten husbehovsskala (ca 40 slaktdjur/år) så den storskaliga ekonomin får någon annan (Gösta?) svara på. Jag har dock också hört att de stora köttproducenterna i huvudsak satsat på New Zealand red/white.

De raser jag har (och då är de inte optimerade för köttet) är rex, thyringer och blandningar av dessa och angora. Jag har själv gjort försök att para in Fransk vädur (som jag tror att du menar med FW) för att få större slaktkroppar alt tidigare slakt. Kaninerna växte snabbare på samma fodergiva, dvs de blev tyngre levande. Slaktkroppen blev däremot i paritet med de djuren som inte hade frasse i sig. Det blev alltså en större del som var päls, huvud och inälvor. Jag kan dock inte säga något om en renrasig frasse men det verkar ju inte otroligt att det skulle gälla även för dem (kanske till och med i ännu högre grad). Jag vet också från uppfödare av fransk vädur (för utställning) att de äter kopiösa mängder mat om man vill få dem att växa till ordentligt.

Jag har tidigare haft rexar för utställning och sedan slaktat ett överskottet. Nu har jag slutat avla på dem för utställning och har dem och blandningar enbart för kött. De ger en rimlig tillväxt. Och ett helt underbart skinn. Är du intresserad av att få skinn kan jag varmt rekommendera rexar och då inte bara i färgen castor. De svarta, vita, blå, rysstecknade och inte minst siamestecknade ger alla otroligt vackra skinn.

Lycka till med din kaningård.

/Eva
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 13:44 »
ok, jag har alltid förstått det så som om castor rex är en ras för sig när svärfar berättade.  :-[ hur mycket väger rexar levande/slaktade?

sedan står det att lilla havanna ska vara godare än andra kaniner pga det insprängda fettet i köttet. nån som har provat och kan uttala sig om det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 14:58 »
Fransk vädur är lugna och trevliga,men huvudet stort så mycket går bort vid slakt,även skinnen är rejäla. Vit lant är riktigt bra korsade med andra raser tex fv,belgisk jätte,tysk jätte scheck mm. Rexarna är oxå snabbväxta och jag har haft både renrasiga och korsningar som växt bra(äter hela tiden).
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 15:32 »
ok, så om man ville satsa på kaninproduktion - är då alltså vit lant bättre att använda till korsningsavel än renrasiga? eller är de lika bra renrasiga som till korsningsavel? (helt bortsett ifrån att korsningsavel i produktionsskala verkar ganska arbetskrävande och något invecklat)

om man skulle vilja satsa på kaninproduktion - går det att få några vettiga kalkyler på rexar om man tänker sig att man vill satsa på köttproduktion, men att man samtidigt vill kunna ta igen i princip alla skinn? eller gör man bort sig? jag tänkte för de flesta kaninproducenterna satsar ju trots allt på nz och det måste ju finnas en anledning till det. eller tar de då inte igen skinnen alls?

Gösta

« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 16:00 »
Gällande ekonomisk produktion gäller följande från min verksamhet är väl bäst att tillägga;
Bästa köttrasen, ekonomiskt och kvalitétsmässigt är NZ renrasig. Vit,röd eller den svarta spelar ingen roll.
Rex används i första hand i utställning men har en enormt fin päls, väldigt tät och kortfibrig. Pälsarna tas under november till mars. kaninen skall vara ca 8 månader (Rex) vid slakten för att få högsta kvalité på pälsen. Köttet är helt ok.
FV är oekonomisk både som kött och päls. De slaktar av sig 10% mera än NZ.
Vit lant har till mycket stor del förstörts genom felaktigt avelsarbete. De har även i dag en högra fetthalt än andra kaniner.
Gotlandskaninen är bra för självhushåll men inte i företagsform. Den växer för långsamt. Däremot slaktar den av sig endast 40% vilket är bra.
Du ska ju även trivas med den ras du väljer så fundera även i de banorna innan du bestämmer dig.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 12 mar-12 kl 21:19 »
jo, jag tycker ju att det ska finnas en anledning till varför alla producenter kör på nz. det jag funderar på är ju att jag vill ha kaniner med bra tillväxt, köttkvalité och slaktvikt som ju nz har. men sedan tycker jag att det också är viktigt med en fin päls, där det skulle löna sig att vänta med slakt tills kaninen blivit 4,5 månader för att få fram skinn som inte fäller och som är av sådan kvalité att man får något för dem. har inte mött nz i verkligheten och vet inte hur pass vanligt det är att man tar igen pälsen av köttkaniner eller om den kombinationen öht kan bli lönsam/är realistisk.

det där med den högre fetthalten ser jag inte möjligtvis som en nackdel (är ju trots allt lchf:are  :-[ ), om inte kaninfett har mycket egensmak. kött med högre fetthalt blir ju trots allt saftigare och fett är ju bärare åt smakämnena. kanske därför KG Roos beskriver lilla havanna som godare kaninras, då det har insprängt kött?

jag trivs med alla djur, så rasen har för trivselfaktorn mindre betydelse. härdig bör den dock vara, för jag blir lätt frustrerad av att djur blir sjuka lite då och då. det är ju inte roligt för dem heller.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 mar-12 kl 14:16 »
Lite mer om rexar och slakt:

Gösta har, förstås, rätt i att kaninen bör vara ca 7-8 månader (och detta ska inträffa december - mars) för att ge en optimal päls.

Om man inte tänker driva sin produktion storskaligt och starkt kommersiellt kan man även använda 4-månaderspälen (tidsspannet gäller fortfarande). Kaniner fäller sin babypäls vid ca 8 veckor sedan får de sin första vuxenpäls, som inte är riktigt lika bra som de senare vuxenpälsarna men ändå jättefin. Den pälsen börjar de fälla vid 4-5 månader. Därefter byterkaninen päls beroende på årstid, inte ålder.

Slaktar man alltså innan de fäller vid 4-5 månader kan man också få ett bra skinn. Det är lätt att se både på den levande kaninen och på det avdragna skinnet om kaninen är i fällning. Delar man pälshåret på den levande kaninen så att man kan se hårbotten så har kaniner i fällning en botten som är fläckvis mörkare. På skinnen ser man ännu tydligare att det finns mörka fläckar på insidan. Svårt att förklara i ord men det är väldigt tydligt om man ser det. Tyvärr kan man inte använda den här metoden på vita rexar.

Jag för statistik på mina slaktdjur. Jag brukar slakta först vid 20-22 veckors ålder och då väger den levande kaniner i medeltal 2700 g och slaktkroppen 1400 g. Vikten variera ganska mycket (slaktkropp 1128-1940g) och jag har inte förrän nyligen haft produktionskapaciteten som ett kriterium när jag valt avelsdjur utan har gått på utställningskvalité. Slakt vid 18v ger på samma sätt 2500 och 1300g. Även här är det stora variationer (slaktkropp 1120 - 1486 g).

Rexar är inte på något sätt en ideal produktionskanin. Om man inte huvudsakligen satsar på pälsen, förstås. Jag vill ändå pusha lite för rasen för den som inte är kommersiellt inriktad utan i första hand producerar kött och skinn för eget behov. Det är en sagolikt vacker kanin. Och jag brukar säga att den är lika mjuk och go´i temperamentet som i pälsen. Jag hört att det finns stammar med lite vassare temperament, men det är en helt annan fråga.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Gösta

« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 14:42 »
Gällande fällningsperioder så är kaniner ganska lika oavsett ras. De fäller i stort sett i 6 veckor och är fällninsfria i 3 veckor. Detta är inte årsrelaterat. Skillnaden på vinter och sommar är enbart att pälsen blir tjockare på vintern.
Första åldern som man tar vara på pälsen är vid 18 veckor. Det är en ungdjurspäls. För att få en riktigt hög kvalité bör man då invänta nästa fällningsfria period. Den inträffar vid 25 veckor. Att rex rekommenderas ytterligare en period är att man vill få ut större päls från djuret. Ett mycket enkelt sätt att kontrollera fällning är att blöta händerna och dra utmed sidorna, ryggen och undersidan bakifrån och framåt. Är kaninen i fällning kommer händerna att  vara behårade från kaninen. Om man bereder ett skinn som är i fällning kommer man att få kala fläckar på det färdiga skinnet. Att den fäller under så lång tid beror på att den fäller fläckvis med början i nos och svans.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 14:50 »
om man tänker sig att man vill inrikta sig på produktion, men vill satsa på både kött och päls från samma djur i lika stor utsträckning är kanske rexar lite för små då? ??? nz är då en bra bit större viktmässiga och säkert jämnare då ju rexar är mera av en utställningsras. hur är det med silver/chinchilla - de är ju större och har också en jättefin päls. eller är de avlade åt fel håll som rexar/vit lant? hur var pälsarna på dina nz gösta? var de av så pass fin kvalité så att man trots allt skulle kunna satsa på rasen till produktion av såväl kött såsom skinn?

Gösta

« Svar #10 skrivet: 13 mar-12 kl 14:59 »
När jag skriver ett inlägg så är det alltid baserat på högsta kvalité och ekonomisk produktion. Detta stämmer då ofta inte med vad hobbyuppfödarna har för erfarenhet. Bara som kommentar... o:)
NZ fullpälsad är ett underbart skinn. Speciellt NZR . Stora Silver är också ett bra skinn, dock ofta lite "glesare". Rasen är också lite mera långsmal vilket inte ger den optimala kroppsformen för ett perfekt köttdjur. Fettet från kanin är inte önskvärt. Fett på t.ex. svin och nöt har en helt annan sammansättning som ger köttet vid tillagning ett saftigare resultat. Det händer inte på kaniner, tyvärr. Fettet skall gå enligt uppgift att göra tvål på. har inte testat själv, men borde vara bra med tanke på att man är ren om händerna som ett nyfött barn efter det att man slaktat.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 13 mar-12 kl 15:27 »
ok, kanske min ursprungliga plan på raserna inte är så tokig trots allt ??? det där med tvålen kan man ju prova - fast då måste man lära sig göra tvål först.  o:)

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 14 mar-12 kl 07:08 »
Rex är inte särskilt liten. Har ingen max vikt enligt Standarden.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 14 mar-12 kl 10:18 »
ok, men de som håller på med utställning har väl ändå lite mindre kaniner eller är det bara en av mina fördomar?  o:)

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 14 mar-12 kl 10:37 »
Jag vet inte men tror snittet ligger på 4-5 kg.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 14 mar-12 kl 10:39 »
ok, då är de ju ändå rätt stora.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #16 skrivet: 15 mar-12 kl 06:37 »
ok, men de som håller på med utställning har väl ändå lite mindre kaniner eller är det bara en av mina fördomar?  o:)

Det finns Minirex också, och de är nog mest utställningsdjur.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 15 mar-12 kl 15:43 »
ok, kanske jag ändå borde göra som gösta säger och kolla vad jag trivs bäst med. några rexar, några nz. om man ska köpa rexar modell större - har de nån särskild rasbeteckning eller är det helt enkelt rexkaniner och sen får man skriva hur stora de ska vara?

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 2 användare
krokodil, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser