Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blod i FFF (Fifty Five Flowery) ägg?  (läst 3621 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Blod i FFF (Fifty Five Flowery) ägg?
« skrivet: 30 jan-09 kl 19:44 »
En kompis till mig hade Fifty ....Flower vad de nu heter, hennes ägg såg alltid ut så. Hon tog bort dem för det var ju ingen som ville äta sådana ägg. 

Attes matte

• Jämtland
SV: Blod i FFF (Fifty Five Flowery) ägg?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 14:04 »
Läste nu i den tråden om någon som haft FFF, och att äggen från dom hönsen nästan alltid hade blod i sig.

Det är precis samma med äggen från mina FFF.  :-\  Det är klart att det kan vara nån liten blodprick i äggen från mina andra höns också, men just FFF-äggen kan jag inte sälja längre. Uppskattningsvis 80% av dessa ägg har antingen stora blodfläckar på gulan (typ 1 cm i diameter), blodfyllda äggsnoddar eller så är hela vitan grumligt blodfärgad. Jävligt tråkigt faktiskt...  :(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 14:13 »
Läste nu i den tråden om någon som haft FFF, och att äggen från dom hönsen nästan alltid hade blod i sig.

Det är precis samma med äggen från mina FFF.  :-\  Det är klart att det kan vara nån liten blodprick i äggen från mina andra höns också, men just FFF-äggen kan jag inte sälja längre. Uppskattningsvis 80% av dessa ägg har antingen stora blodfläckar på gulan (typ 1 cm i diameter), blodfyllda äggsnoddar eller så är hela vitan grumligt blodfärgad. Jävligt tråkigt faktiskt...  :(

/Sara
Avla inte på de hönsen då det finns en ärftlighet i det. Om det inte är så att dina höns är gamla och värpte blodfria ägg de första åren. Då beror det nog mer på ålder än ärftlighet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 14:18 »
Såg i en gammal tråd om någon som haft FFF-höns där det nästan alltid var mer eller mindre blod i äggen. Är det fler som har reagerat på det just hos FFF?
Äggen från mina FFF har nämligen också väldigt ofta rätt mycket blod i sig, och även vitan kan vara helt grumlig med blod.
Och nej, hönsen är inte gamla, och dom har sen värpstarten sent i höstas alltid värpt ägg med mer eller mindre blod i. Nån enstaka gång blir det "rätt", men jag blir uppriktigt förvånad när jag knäcker tre FFF-ägg på raken utan att nåt har blod i sig. 
Det innebär såklart att jag inte känner att jag kan sälja dessa ägg, utan jag använder dessa själv. Men det är såklart väldigt tråkigt.  :-\
Tänkte kolla om det är fler som märkt av samma sak. Känns konstigt att det skulle vara nån slags miljöpåverkan hos mina som gör detta eftersom det bara är FFF-hönorna som lägger blodiga ägg konstant. Det är klart att det kan komma nån liten blodfläck i andra ägg också, men inte i närheten av så ofta, eller så MYCKET som i FFF-äggen.

/Sara
« Senast ändrad: 26 sep-12 kl 10:35 av Sirpa »

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 14:46 »
Detta är ärftligt, så om du har tid och plats, ha hönor enskilda, i några dagar (Helst mer än en vecka), de hönor som har blod i äggen, tar du bort.. Så avlar du på de som inte har blod i äggen, å får du göra detta några gånger om året.. FFF är ju en silverudd, så det finns inte så många, därför vill man inte ta bort djur (spec. inte hönor) av rasen.. Därför avlar man vidare på hönor som värper med blod i äggen.. Så om ALLA med silveruddar (Även andra ovanliga raser) kan göra detta, så blir det till slut bra med friska djur.

Men jag har INGEN som helst aning om varför det blir så  :-\

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 15:56 »
Jag har ingen tupp och avlar inte renrasigt på dom. Ville bara ha några för att få bra äggläggare som lägger vita ägg. Och dom är ju superduktiga på att lägga ägg! Synd bara att jag inte kan sälja dom...  :-\
Nåt annat jag har lagt märke till är att dom väldigt ofta har supertunna skal på äggen. Jag har australorp, sussex, maraner, isbar och några korsningar, och ingen har på långt när lika tunna skal på äggen.

Så generellt så kan jag ju säga att jag är väldigt nöjd med mängden och storleken på äggen, men inte på ägg-kvalitén. Tyvärr...

/Sara

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 18:01 »
Och nu blev jag lite nervös eftersom jag funderat på att skaffa FFF. Är det verkligen så att det är vanligt inom rasen?
Finns det linjer där detta är ett mindre problem. Jag hade tänkt skaffa rasen för att jag vill ha en ras med fin färg och som samtidigt
gör bra med ägg pga av att jag har många som vill köpa ägg av mig.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-12 kl 00:25 »
Jag puttar upp denna tråd lite... Ingen fler än jag som sett ovanligt mycket blod i FFF-ägg?

/Sara

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 08:58 »
Jag upplevde inte att jag hade blod i mina ägg särskilt ofta. Någon enstaka gång bara. Nu har jag sålt mina avelsdjur, eftersom jag inte har plats för så många raser.

FFF kan bli lite stressade om det är stökigt i deras miljö. Går de i en stor hönsgrupp? Har de flera ställen med foder och snäckskal, så att det inte blir konkurrens? Finns det många reden, så att de inte blir stressade när de ska värpa?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 07:49 »
Det finns lite mer erfarenheter och åsikter i denna frågan på http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ samt en hel del mera information om Silveruddsraserna.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser