Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingångshål  (läst 4673 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Ingångshål
« skrivet: 11 mar-12 kl 13:02 »
Hur stort ingångshål ska jag göra i bolådan till en medelstor (3-5kg) kanin?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Ingångshål
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 13:09 »
Å, jag vill ju såga upp hålet NU, synd att ingen är inne som kan svara.  :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 13:34 »
lite mer än 7 minuter bör nog folk få på sig att svara och jag skulle vänta minst ett dygn innan jag vet att jag fått rätt svar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 13:36 »
Å, jag vill ju såga upp hålet NU, synd att ingen är inne som kan svara.  :-\

Är det inte bara att såga upp ett hål som du tycker är lämpligt, stoppa kaninen i lådan och se om den kommer ut?
Gör den inte det är hålet för litet och du får vidga det lite.

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 13:37 »
De tar sig igenom mindre hål än man tror ;)
15x15cm kanske. Mina lådor har inte hål utan en kortvägg går helt enkelt inte ända upp.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 14:29 »
lite mer än 7 minuter bör nog folk få på sig att svara och jag skulle vänta minst ett dygn innan jag vet att jag fått rätt svar.

:-[ Jag vet, var bara liiiiiiiite otålig! ;D ;D ;D Man hoppas ju att någon som kan svara ska råka vara inloggad bara.
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 14:33 av Helena R »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 14:30 »
Är det inte bara att såga upp ett hål som du tycker är lämpligt, stoppa kaninen i lådan och se om den kommer ut?

Jag bygger en fast bodel i buren så hålet bör ju vara rätt storlek när jag skruvar fast delarna. Det blir så svårt att såga efteråt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-12 kl 14:32 »

Jag bygger en fast bodel i buren så hålet bör ju vara rätt storlek när jag skruvar fast delarna. Det blir så svårt att såga efteråt. Annars var det ett bra förslag.  :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-12 kl 14:38 »
De tar sig igenom mindre hål än man tror ;)
15x15cm kanske. Mina lådor har inte hål utan en kortvägg går helt enkelt inte ända upp.

Tack, nu blev hålet i Confettis bolåda 18cm i diameter. Stor, fast bolåda som är H79, B38 och H 30. Det blir nog bra hoppas jag.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 mar-12 kl 14:42 »
Så otålig Du är, då!  :D  Men för framtiden:  Jag har sett kaniner klämma sig igenom öppningar föga större än deras huvud.  Som möss!  Så jag hade tänkt föreslå att Du (nästa gång, då!  ;) ) gör en test"låda" att stoppa in kaninen i och prova ut hur stort hål just den kanineln vill ha.

Sen har det ju även betydelse hur eventuellt drag kan komma åt öppningen.  Då spelar det roll var på lådan det sitter, och förstås hur högt upp, om det nu är ungar som ska skrapas av.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-12 kl 23:08 »
Här kommer bild på mitt bygge. Det ska såklart bli en bur nere också. Det kommer bli en smal hel dörr framför bolådan/hyllan. Jag inbillar mig att ev. ungar kommer läggas närmast framsidan av buren så då kan det inte blåsa på dem väl? Kanske ingångshålet är för stort... Det får väl bli den största honan, Rödluvan (NZR) som får flytta in här då . Confetti är lite mindre, en Rhinsk scheck.
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 23:12 av Helena R »

Rorschach

• Söker mogen kvinna
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-12 kl 23:40 »
Jag bygger en fast bodel i buren så hålet bör ju vara rätt storlek när jag skruvar fast delarna. Det blir så svårt att såga efteråt.

Tycker kaninen att hålet är för litet så vidgar den hålet självt.    Vet detta av egen erfarenhet   ;D
Vi Veri Veniversum Vivus Vici !

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 12 mar-12 kl 08:21 »
Ah, såna små råttor ...  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (1 dolda)
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser