Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av hönshuset.  (läst 10546 gånger)

tranicos

• Västergötland
Renovering av hönshuset.
« skrivet: 11 mar-12 kl 08:52 »
Har precis börjat min vår-renovering av hönshuset. Håller som bäst på att skrapa rent väggarna från gammal tapet och grundar med överbliven takfärg. Sedan blir det några strykningar med våtrumsfärg. Ska även kika över fönstren då det blivit lite fuktskador av all kondens under vintern. Tuppen hjälpte mig under gårdagen genom att klaffsa runt i målarfärgen så hans gula fina ben är tämligen vita idag. :)

Tar gärna emot lite tips och idéer om färgval. Taket blir vitt men det kanske blir lite tråkigt med alla väggar vita med? Återkommer med lite bilder under dagen om nu någon vill se.

Annars går det bra att kolla här: http://chickencoop.dyndns.tv/m/m/video.html om man vill ha liverapportering. :) Loggin: guest lösen:  kyckling
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 10:35 av tranicos »

tranicos

• Västergötland
SV: Renovering av hönshuset.
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 09:15 »
Huset

Börjat riva tapeter

Besök :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 09:18 »
Jag ser att du har hjälp  ;D Det är alltid gott att inte behöva vara ensam i stora renoveringsprojekt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 09:26 »
Vad bra att du får hjälp med målandet av tuppen!!!

tranicos

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 19:59 »
Har idag gjort andra strykningen med våtrumsfärg men det lyser fortfarande igenom ganska mycket så det blir kanske två strykningar till. Det känns betydligt fräschare iallafall. :-)

Det blir väldigt mycket vitt men jag tänkte piffa upp det lite med några färgglada detaljer och kanske någon kul väggmålning. För hönsen bryr sig ju så mycket menar jag. :-)

Jag inser förresten själv hur menlös och ointressant den här tråden är än så länge men jag hoppas den blir lite roligare längre fram. :-P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 20:03 »

Jag inser förresten själv hur menlös och ointressant den här tråden är än så länge men jag hoppas den blir lite roligare längre fram. :-P

Där har du fel! Det är faktiskt alltid roligt att se när folk piffar till det i sina hönshus  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 12 mar-12 kl 20:32 »
Tranicos, vad har du för mått på ditt hönshus? Jag går och kikar på barnens avlagda lekstuga hela dagarna och funderar på att rusta upp den och ha till hönshus för någon avelsgrupp eller kycklingar. Den måste rustas med så jag följer din tråd för kommande rust-råd ;D ;)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

tranicos

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-12 kl 20:39 »
Jag är osäker på måtten men jag kan mäta vid tillfälle. Golvytan är inte så stor men i mitten är den så pass hög att jag med nöd och näppe når till taket. Skönt att kunna stå uppträtt när det ska till att städas.:-)

Tranicos, vad har du för mått på ditt hönshus? Jag går och kikar på barnens avlagda lekstuga hela dagarna och funderar på att rusta upp den och ha till hönshus för någon avelsgrupp eller kycklingar. Den måste rustas med så jag följer din tråd för kommande rust-råd ;D ;)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 14:21 »
Våtrumsfärg låter som ett intressant alternativ. Börjar bli trött på våra kalkade väggar. Det är ett jäkla jobb att kalka om varje år.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tranicos

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 15:36 »
Våtrumsfärg låter som ett intressant alternativ. Börjar bli trött på våra kalkade väggar. Det är ett jäkla jobb att kalka om varje år.

Jag får återkomma nästa vår och rapportera om hur färgen står sig. :)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #10 skrivet: 13 mar-12 kl 19:48 »
Där har du fel! Det är faktiskt alltid roligt att se när folk piffar till det i sina hönshus  ;D

Håller med.. fortsätt gärna  :D- vi håller på få ordning på en fd lekstuga och bilder som dina blir som inspirationskälla (måste lägga ut några egna bilder snart)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 mar-12 kl 19:53 »

Våtrumsfärg låter som något som är tätt. Inte alltid helt bra i byggnader, speciellt inte vid ingen eller ojämn uppvärmning.

tranicos

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-12 kl 20:54 »
Våtrumsfärg låter som något som är tätt. Inte alltid helt bra i byggnader, speciellt inte vid ingen eller ojämn uppvärmning.

Hallå! Jag tänkte att det är bra så man kan svabba av ordentligt vid behov. Varför kan det vara dåligt? Jag tänkte dessutom täta alla skarvar med silikon så det blir riktigt tätt och fint. :-P Jag tänker dock som så att det är ju bara en lekstuga så det får gå så länge det går så får jag väl renovera eller bygga nytt efter behov. Om nu inte mina lösningar påverkar hönsen negativt förstås. Då är det ju en helt annan femma. Men förtydliga gärna så jag lär mig något. :-)

tranicos

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-12 kl 20:58 »

Håller med.. fortsätt gärna  :D- vi håller på få ordning på en fd lekstuga och bilder som dina blir som inspirationskälla (måste lägga ut några egna bilder snart)

Kul! Det är ju roligare att anstränga sig lite extra när man vet att folk följer tråden. :-)  Hoppas jag kommer på några fiffiga lösningar sedan när det ska till att inredas. :-)

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 mar-12 kl 21:12 »
Hallå! Jag tänkte att det är bra så man kan svabba av ordentligt vid behov. Varför kan det vara dåligt? Jag tänkte dessutom täta alla skarvar med silikon så det blir riktigt tätt och fint. :-P Jag tänker dock som så att det är ju bara en lekstuga så det får gå så länge det går så får jag väl renovera eller bygga nytt efter behov. Om nu inte mina lösningar påverkar hönsen negativt förstås. Då är det ju en helt annan femma. Men förtydliga gärna så jag lär mig något. :-)

Vet som sagt inte hur våtrumsfärg fungerar. Ställ en fråga i byggtrådarna.
I bostadshus, speciellt ojämt eller inte uppvärmda är det som upplagt för fukt- och mögelproblem vid moderna konstruktioner med diffusionstäta material (byggplast). En snickare som vanligtvis bygger så (modernt) isolerade sina ungars lekstuga med mineralull och byggplast. Den fick rivas efter ett tag.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 13 mar-12 kl 21:26 »
Fick ett tips en gång; Minst 100mm isolering, annars får det inte va tätt! Det blir kondens på insidan.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 mar-12 kl 21:31 »
Fick ett tips en gång; Minst 100mm isolering, annars får det inte va tätt! Det blir kondens på insidan.

Ännu lurigare med ouppvärmda ställen där det ömsom är varmare inne och ömsom varmare ute kan man tänka.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #17 skrivet: 13 mar-12 kl 22:28 »

.. jag är också inne på en tvättbar yta fri från springor (och förhoppningsvis kvalster) - men med tanke på ventilen, dörren och hönsluckan så blir det ju en viss drag iaf. våtrumsfärg låter inte så dumt..

Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 22:40 »
Nu vet jag visserligen lite om höns, men om jag hade byggt eller renoverat ett hönshus hade jag klätt väggar, tak och eventuellt golv med oljehärdad masonit och dragit silikon eller latexfog i alla skarvar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 mar-12 kl 22:43 »
Med våtrumsfärg och allt annat diffusionstätt lär ju daggpunkten hamna precis bakom den färgen ganska ofta, och då skulle jag gissa att bygget ruttnar inifrån väggarna och ut, om det nu inte är uppvärmt året om då förstås.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (2 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser