Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindkraftpark  (läst 2487 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Vindkraftpark
« skrivet: 10 mar-12 kl 10:48 »
Det pågår förhandlingar om att bygga en anläggning med vindkraft delvis på vår mark. Detta är mark som vi inte nyttjar till någonting alls då det ligger en bit ifrån gården och vi har ändå febrilt försökt tänka ut någonting bra att använda marken till och detta kommer som ett väldigt bra förslag. Men det är flera andra markägare inblandat också och många möten kvar innan någonting är klart.

Jag skulle vilja ha lite sakliga synpunkter på detta. Jag är inte intresserad av allmänna åsikter om för eller emot vindkraft eller sånt som någon tror eller principiella tyckanden.

En synpunkt jag redan fått är ljudet. Fler erfarenheter om det? tex avstånd, varvtal på verket, vädersträck, hur upplever ni att sådant påverkar?

Annat att ta hänsyn till?

Hur påverkas djurlivet? Kommer det att innebära massa trafik och andra störningsmoment utöver själva verket? Avtal om återställande av området vid ev avveckling?

Ersättningen kommer att vara på procentbasis, någon som har? Hur funkar det? Känns det som att det är värt det?

Det är viktigt för oss att komma med ett korrekt ställningstagande eftersom vi äger det största skiftet på det aktuella området.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Paradisgården

• Västergötland
SV: Vindkraftpark
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 10:59 »
Hur långt ifrån gården blir det i så fall? Det är ju viktigt att veta för att kunna tycka :)

Här har just satts upp 9 nya vindkraftverk (inte precis utanför oss men i grannskapet). Vi hade gärna haft en plätt de kunde hyra för uppenbarligen kan man få väldigt bra betalt. Han som har 3 av dem på sin mark får tydligen 280.000 om året i hyra - PER VINDKRAFTVERK!!! :o Det hade vi gärna tagit emot :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 11:07 »
Citera
Hur långt ifrån gården blir det i så fall? Det är ju viktigt att veta för att kunna tycka

Det var ju just det.  :) Jag behöver inte hjälp med tyckandet, jag vill bara höra andras erfarenheter och fakta  :)

Men det låter ju positivt med dom summorna. Men då äger han marken runt omkring också? Eftersom iallafall i vårat fall, skulle även dom som ligger inom "vindfånget" för verken också dela på kakan.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ToJo

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 11:27 »
Vi har ett vindkraftverk ca:1,5km från våran gård. Det är fri sikt till vinkraftverket. Om vindel ligger på från det hållet kan man höra ett svagt "swich-ljud" därifrån, inget som stör.(då låter det mer från speedwaybanan nästan en mil bort)
Men detta är ju bara ett vindkraftverk, hur det blir från en hel vindkraftpark är kanske något helt annat.

capitan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 11:34 »
då kanske du slipper höra speedwaybanan- ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 12:26 »
Det var ju just det.  :) Jag behöver inte hjälp med tyckandet, jag vill bara höra andras erfarenheter och fakta  :)

Men det låter ju positivt med dom summorna. Men då äger han marken runt omkring också? Eftersom iallafall i vårat fall, skulle även dom som ligger inom "vindfånget" för verken också dela på kakan.

Om jag förstår dig rätt så kommer ett verk alltså att stå på er mark?

Det finns lite olika modeller för hur man delar upp betalningen, men det är ju alltid den som har verket på sin mark som får mest, helt logiskt. Oftast ritar man en cirkel med radien 250 meter runt verket (alltså 250 ut från verket åt alla håll) och så tittar man på kartan och försöker räkna ut hur stor del av cirkeln som hamnar på de olika markerna. Sen kan det då delas ungefär som att  markägaren får 2/3 och de andra får dela på resten, alltefter hur stor bit dom har i cirkeln.
Men det är alltså en frivillig uppgörelse. I princip behöver man inte dela en spänn med någon, men de flesta gör det för att få igång projektet och behålla grannsämjan. Sen kan det ju då handla om att dra vägar över annans mark för att få fram verket, och då ska den ju såklart ha ersättning.

En vanlig ersättning är att man dels får en kontant del på 50-60 000 när tillstånden är klara, och sen runt 4% av vad verket drar in per år.  Siffrorna som nämndes innan var väldigt höga, men normalt brukar man lova ungefär 150 000 per verk, men det beror ju såklart på hur bra vindläget är och hur stort verket är.

Bygg så stort som möjligt. Många skräms av att de nya verken är så stora, det fattar jag inte. Åk vägen från Falköping mot jönköping och kolla. Precis jämte vägen står ett gammalt litet, det snurrar som en elvisp hela tiden, lite längre bort står ett gäng nya stora, som snurrar i sakta mak runt... Vilket stör mest tro?

Återställandet av marken skrivs in i arrendeavtalet.

Det görs noga utredningar om hur skuggor och ljud kommer att spridas, så det är inget som i projektet slarvas bort. Har just fått miljöbeskrivningen på vår lilla park här..den är på 78 sidor... :o

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 19:21 »

Jo, det var det jag menade ::), bara uttryckte mig dumt. Menade att för att kunna bidra med fakta om hur det påverkar dig och dina djur är det ju bra att veta hur långt bort det skulle stå.

Jag fattade det på dem som berättade att han hade sålt sin mark, utom just de tre plättarna som de skulle ha vindkraftverken på, och hur stora de plättarna är har jag ingen aning om. Men han lär ju vara miljonär om han både får in 280 tusen om året på verken och har sålt massa mark :-X.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 11 mar-12 kl 14:24 »
Jag tycker att det kan vara svårt att avgöra vilket ljud som är från vindkraften och vilket som är från havet, båda låter lite som en motorväg på avstånd.

Jag vet att en del, som bor nära, kan störas av ett fläktljud från själva turbinen.

Ett kraftverk är mer störande än fler.

Här på ön oroar sig ornitologerna för att kungsörnarna ska klubbas av vindkraftverken, men jag tror att det är ganska ovanligt. Man håller på med en långtidsstudie om hur fågellivet påverkas.

Under byggfasen är det förstås mycket trafik, men sen är det nog rätt lungt. Förra året tror jag det var de byggde en massa nya verk nere på södra delen av Gotland och det var mycket trafik med cementbilar och nån välte...

Fördelar kan vara att ni kan få nya, bättre vägar, bättre tele/datornät och annan infrastruktur. Och en massa pengar förstås. Jag vet inte hur man brukar fördela men dels ska ni väl ha arrende för marken, dels intrångsersättning för störningen.

Se till att ha en bra jurist med och vara överens markägarna emellan. Kraftbolagen är angelägna om att få bygga så er förhandlingsposition är stark.

snus? vad är priset på en pris?

Kapsyl

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 mar-12 kl 20:08 »
Ett avtalsförslag jag sett gick ut på följande: 4% av vad verken drog in fördelades som 1/5 till markägarna där verken stod (det var en s.k vindkraftspark) och 4/5 till de markägare som berördes av den så kallade 40 decibels-gränsen. Det arrende som den enskilde markägaren fick var proportionerligt till hur stor del av hans mark var av den total arean som inneslöts av gränsen. Det fanns också en undre gräns på arrendet , 25 000 kr per installerad MW har  jag för mig. Det tillkom också arrendepengar om det behövde byggas bygg/servicevägar eller dras ledningar på marken

Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser