Har hållit på med viltåkrar nu ett par år och skulle vilja ha lite tips om hur jag får det att växa bra. För 3 år sen började jag och en vän att röja en gammal myrodling för att anlägga en viltåker. Björkar och sly röjdes, åkern brändes av och plöjdes. Första året gödslade vi med NPK(?) och sådde med raps och fodermärgkål. Trots sen sådd pga regn kom det riktigt bra. I fjol gjorde vi om det, spred dynga vi fått av en bonde i grannbyn och sådde kring midsommar. Fiasko. 10-15 cm hög raps som gulnade av. Kan ha berott på att det regnade rejält när rapsen var ca 5 cm hög?
Vad jag nu funderar på är hur jag kan göra för att förbättra förutsättningarna inför nästa säsong. Åkern består som sagt av myra, ca 30 cm djup. Under det 5-10 ca grov sand och under det ljusgrå lera. Vad jag funderade på var att plöja upp lera och sen harva så det blandar sig med myran. Tanken var att det skulle bli mindre känsligt för regn/torka. God idé?
Har även möjlighet att få tag i aska i större mängd. Skulle det fungera bra som gödning och hur mycket skulle man sprida?
Så här såg det ut då vi kämpade med björkstubbarna