Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på väggarna i hönshuset?  (läst 22258 gånger)

näshulta

• Uppland
Färg på väggarna i hönshuset?
« skrivet: 06 mar-12 kl 08:32 »
Hej!

Snart är det nya hönshuset klart. Ska "bara" foga och måla väggarna.
Tänkte först ha grått på den nedre delen av väggen och sen vitt på den övre.

Men så satt jag och funderade att va trist. Det finns så många fina färger och svensk som man är  ;) fegar man ut och tar svart och vitt....

Tänkte mig gräsgrönt på den nedre delen och sen ljust himmelsblått på den övre. Kanske måla dit en sol på väggen eller i taket?
Köpa ett par wallies i form av blommor och sätta lite här och där på "gräsmattan" ( alltså den gröna färgen i hönshuset)

Frågor:
Kan det kännas "kallt" i hönshuset om man målar med en ljusblå färg?
Blir  hönsen helt bananas över blommorna? Står och pickar sig blodiga mot väggen typ...

Finns det någon annan här på alternativ som har lite färg i hönshuset och inte bara svart och vitt?
Vore jättekul att få se bilder.

Mvh Gabriella

Flying Goose

• Västmanland
SV: Färg på väggarna i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 10:43 »
Min syrra har målat ljusblått i hönshuset, hur snyggt som helst:) Å så har hon satt upp ett par tavlor, nåt gardinliknande vid fönstret å en plastblomma..haha. låter konstigt kanske, men det blev jättemysigt å hönsen verkar oxå trivas:)
Flying Goose

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 12:09 »
Jag har läst ett intressant (forskningsdokument fr.2008) att värphöns blev:

Lugna av röd färg som stimulerade sömnhormon och minskar risken för kannibalism.

Och blå färg stimulerar testosteron produktion. Vilda tuppar  ;D

Grön färg stimulerade muskelceller. Biffiga slaktdjur   ;)
« Senast ändrad: 11 apr-12 kl 12:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

näshulta

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 14:08 »
Flying goose: Låter fin fint, ungefär något så där hade jag tänkt mig.
Ingen bild?

Grimla, låtr väldigt intressant! Hoppas inte tupparna ( har tre ) blir allt för testosteroniga ( ja jag vet att det inte är ett riktigt ord...  ;D )

ToA: Vilken intressant rolig info, vet man varför?

Mvh gabriella

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 20:24 »
Jag målade mitt hönshus vitt, tyckte det kändes praktiskt då, vet inte vad jag tänkte med.... all skit syns ju jättelätt! Det börjar bli dags att måla om (frågan är bara var jag gör av hönorna under tiden...) och ljusblått känns som en riktigt bra ide!

Redena vill de ha mörka har jag läst, så de har jag målat mörkbruna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 06 mar-12 kl 21:05 »
Måla hela skiten mörkbrun! ;D Men ljusblått översta halvmetern o taket. Annars blir det..........mörkt

Med vattenbaserad färg kan du släppa in hönsen på kvällen, iaf med bra ventilation.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 21:21 »
Funderar på hur jag ska inreda mitt nya hönsboende ...
Tänkte vitt på väggarna, men inser nu att det inte alls behöver vara vitt 8)
Här ska bli färg och motiv och pynt ;D ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 23:23 »
Det hade ju varit kul i och för sig att måla blommor och grejer på väggen, men om man är för duktig så det ser ut som blommor alltså  :-[ kanske hönorna börjar picka för mycket på väggarna.

Jag märkte det en sommar när vi satt ute och åt frukost och hade ställt ifrån oss en tom flingpaket där det var en bild på en tallrik flingor på framsidan, hönorna var framme och pickade på flingorna på bilden hela tiden, inte tallriken eller runt om, tydligen kunde de tolka bilden rätt... och så säger de att hönor är dumma.

Jag funderade ett tag på att hänga upp familjeporträtt på väggarna... fota hönorna och göra små tavlor... men de blir kanske arga på 'hönorna på väggen' då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 01:00 »
Blank lättvättad färg ska det i alla fall vara! Mitt hönshus är helt vitt med tavlor, gardiner och ljuskrona. Har många gånger tänkt tanken stänktapet a' la 1977 eller kamoflagemålning... Målat gräs i olika gröna kulörer är ett mycket intressant förslag, tror jag stjäl ideen till nästa ommålning.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 09:12 »
Det första hönshuset målade jag ljusgult eftersom jag hade färgrest kvar som jag tyckte passade. I nya hönshuset som ska målas i vår bli taket ljusblått och väggarna i någon varm jordfärg...ljus umbra, mörk ockra eller kanske engelskt rött....jag tror det ska vara lite "grottkänsla" därinne åtminstone på sommaren i hönshuset. Kul med gardiner och pynt men det gör man ju mest för sin egen skull - verkar opraktiskt för mig.
Första redet jag byggde dekorerade jag lite (se bild) Vet inte vad hönsen tyckte men jag tyckte det var roligt  ;D I vart fall så blev det ganska fort brunt eftersom jag hade torv som strö på golvet då. ::) Nästa ströbyte blir förresten på prov eldningspellets som jag läste om här på
 "Höns: boende/hägnad"
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

näshulta

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 mar-12 kl 09:00 »
Hi hi, va roligt att fler hittade hit.

Ljusblått känns ju som en vinnare så det blir det.
Sen tänkte jag nog köpa wallies i form av blommor och sätta upp. Blir det för mycket pickande så är det ju enkelt att ta ner dom.
Sen 'r jag helt urusel på att måla små detaljer.

Mina värpreden ska vara svarta, jag köper den populära ikea möbeln expedit som finns nämt i en annan tråd.
Sen får jag måla baksidan just där redet ska sitta svart.
Såg att någon itråden hade dekormålat sitt gröna rede, det var snyggt! Ska försöka komma på något där med.

Mvh Gabriella

näshulta

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 mar-12 kl 09:07 »
Glömde lägga till att det här med familjeporträtt lät som en riktigt rolig idé!

ankan69

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-12 kl 18:05 »
Nu blir jag oxå sugen på att måla om hos pullorna. Det får nog bli himmelsblått. Verkar kanon om det är sant att inte flugorna gillar att vara där då. :)
På tal om att hönsen kan picka på målade blommor. Hade en sommar köpt en jättefin vaxduk med jordgubbar på, som jag lagt på trädgårdsbordet. Upptäckte efter några dagar att någon fågel hade pickat sönder duken precis över jordgubbarna. Vet inte om det var pullorna eller småfåglar som gjort det, men jag antar att alla fjäderfä funkar på samma sätt. :P

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #13 skrivet: 07 apr-12 kl 20:41 »

Ljusgrönt!   - håller på för fullt med att färdigställa hönshuset (sittpinnen ska upp, gödselbräda, och reden väggmonteras osv.)
men så här ser det ut i dagsläge... (bården hitta jag på ebay  ; )
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #14 skrivet: 07 apr-12 kl 21:22 »
 :)   Blev/blir det ljusblått?  Jag  snickrade ihop en större bur till några zebrafinkar och målade  bakväggen ljusblått - riktigt fint blev det (tyckte jag) ser fram emot bilderna...
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

näshulta

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-12 kl 21:32 »
Japp.-
 Ljusblått i tak och på övre delen av väggrana, sen gräsgrönt på nedre delen.

Hittade lackfärg på bauhuas för 40kr burken ( rea ) så det vart gula och röda blommor på väggrana.
Få väl se om hönsen hackar sönder som sen, haha.

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 21:28 »
Ljusgrönt!   - håller på för fullt med att färdigställa hönshuset (sittpinnen ska upp, gödselbräda, och reden väggmonteras osv.)
men så här ser det ut i dagsläge... (bården hitta jag på ebay  ; )

Men fy bubblan vilket sött hönshus! Tack för inspirationen!  :)

näshulta

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 10 apr-12 kl 13:16 »
Så där, då har jag lyckats få tag på två bilder iallafall. De flesta ligger tyvärr i mobilen... Men jag jobbar på det!

Här har hönsen precis kommit in till nya huset.

Och ja gränsen mellan det blåa och det gröna ska vara lite luddig. Ska ju föreställa gräs möter himmel....

Blommorna är påmålade, hittade billig lackfärg på bauhus. 40kr för en halvliter.

Är det någon som är intresserad av färgerna så kan jag ta fram nr. Plus att det finns en hel burk ( 3liter ) grön färg och minst en halv burk blå.

mvh Gabbi
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 13:20 av näshulta »

näshulta

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 10 apr-12 kl 13:17 »
På den här väggen sitter numera sittpinnaran som syns på förra bilden.

Solen lyser alltid här inne!!
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 13:22 av näshulta »

lena70

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 apr-12 kl 14:07 »
Vad fint de har det!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser