Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Bagge.  (läst 4541 gånger)

hannahjarl

• Gästrikland
Sjuk Bagge.
« skrivet: 05 mar-12 kl 16:44 »
Min Roslagsbagge mår inge bra, han har inte ätit eller druckit sedan fredags kväll. Jag hade veterinären här idag och han gav honom en spruta med antibiotika. Sedan så gav vi honom vatten med hjälp av en slang.
Hans magar fungerar inte längre så nu undrar jag om det finns något knep hur man kan få igång dom igen? Jag har givit hon en idisselboll från min andra bagge.

Sedan kan jag glatt utesluta urinsten för vi undersökte hans lill snorre och inga stenar fanns där. Det var otroligt skönt att få veta. För jag kan inte säga att jag har set honom kissa heller. Men man kan inte hålla koll hela tiden.

Vad tror ni att det kan vara? Annars är han ganska pigg, lite vinglig kanske när han ska gå. Men annars som vanligt.
Roslagsfår, Gästrikefår och hästar. :) :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sjuk Bagge.
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 16:45 »
Vomstart?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 16:52 »
Jag är ny på får ägar sidan, vad är vomstart??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 16:54 »
Köpes på typ granngården, hjälper vommen att komma igång om det blivit problem med matsmältningen.

Kolla sökfunktionen här på sidan, så hittar du snabbt andras erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hustran

« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 19:56 »
Jag skulle ge honom en rejäl dos med vanligt jäst.....sedan få honom att röra på sig. Baggar som man" gullar" med för mycket mår aldrig bra,låt dem jobba..Jag tycker nog att det duttas för mycket med antibiotika i den här tråden.....vad tycker ni?.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 20:14 »
Mina baggar jobbar ganska mycket. Dom är ute och går med mig varje dag i skogen :) Sen så har dom en jätte stor vinter hage att promenera omkring i. Men man blir lite ängslig när han inte vill äta eller dricka

Jag har provat att ge honom jäst utblandat med vatten men jag har inte sett någon reaktion på det än. Hur lång tid kan det ta innan det verkar? Hur mycket jäst och hur mycket vatten ska det vara. Jag kanske hade för lite jäst.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 13:29 »
Prova bikarbonatkuren, det finns flera trådar om den. Sök på vomförskämning, pH eller bikarbonat.

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 20:52 »
jag brukar ge mina får en påse jäst utrört i lite vatten, det brukar få fart på magen
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-12 kl 05:09 »
Nu har han börjat att äta lite igen ( men det är mycket lite). Han kissar och bajsar som han ska. Men nu har han blivit väldigt vinglig. han kan ramla omkull väldigt lätt, om han vänder för fort eller vill springa. Ser inte så roligt ut :(. Tycker väldigt synd om honom :(
Igår så fick jag tag på 3 tuggbollar från hans kompis som han fick, sedan gav jag honom vatten med en flaska.

Har han inte kommit igång med idisslandet av det så provar jag jäst och vatten. Kollar så fort jag kommer hem idag.
Tack för alla svar :)

hustran

« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 07:02 »
har du sett om han ramlar åt samma håll? Håller huvudet snett bla. Det kan ju vara Listerios....fråga vet. om det. Lycka till så håller jag tummarna   för snar bättring. Listerios är tyvärr alvarligt.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-12 kl 08:07 »
Han ramlar åt sidan och så står han bredbent för att hålla balansen. Huvudet är som vanligt.

tidlösa

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-12 kl 08:20 »
Testa olja. Även om han inte är uppblåst så kan det ju hjälpa vommen att komma i gång.

hustran

« Svar #12 skrivet: 07 mar-12 kl 08:29 »
Du skrev att ni hade flera baggar.....kan de ha slagits utan att du sett det?

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 07 mar-12 kl 08:37 »
Jo det kan ha hänt att dom slåss, men oftas är dom väldigt gulliga med varandra så jag tror inte det är någon skada. Veterinären vet inte heller vad det kan vara. :)
Hon kommer idag igen och ska kolla på honom.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bagge
« Svar #14 skrivet: 07 mar-12 kl 11:15 »
Be veterinären spruta baggen med B-vitamin om vet inte gjorde det förra gången. (B-vit brist orsakar vinglighet och aptitlöshet så det är smart att ge.) Hur gammal är baggen?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #15 skrivet: 07 mar-12 kl 18:28 »
så bra där Rosa,av ngn. anledning verkar det som B-vitamin bristt är ngt. man måste kolla.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 07 mar-12 kl 19:02 »
Nu har han fått kalk under huden, b vitamin också under huden.
Plus selen spruta i halsmuskel.
Och så har han börjat idissla igen :) Nu hoppas
jag bara att han ska bli lite stadigare.

Mina baggar blir 1 i april och maj.

Nu kommer jag att sova gott i natt.
Tack för alla svar.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 09 mar-12 kl 09:21 »
Ville bara säga att min älskling börjar bli mycket bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser