Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  strö i hönsgården  (läst 5575 gånger)

New Dawn

• Östergötland
strö i hönsgården
« skrivet: 05 mar-12 kl 16:12 »
Har en vän som gjort rent i hönsgården och hon undrade om det finns något att strö ut som tar död på eventuella bakterier med mera.

Har ni några tips?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: strö i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 16:16 »
Stalosan är ett bra medel att lägga på golvet, under ströet. Minskar lukt och tar död på bakterier.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 16:55 »
vart får man tag på det?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 16:56 »
vart får man tag på det?
Lämpligen där man köper annan djurutrustning, t ex lantmännen eller motsvarande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 17:07 »
Jag vet inte om det är så lämpligt att använda stalosan ute ??? Vi pratar om hönsgård hör gör vi inte?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 17:12 »
Hoppsan, jag läste nog slarvigt. Trodde det var inne i hönshuset.

Ute gäller det att hålla torrt och hyfsat rent. Rent blir det om man mockar ut, torrt får man se till att det hålls, åtminstone någorlunda, genom att anlägga hönsgården på rätt plats och på rätt sätt.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 08:03 »
Kan man inte använda Stalosan utomhus?  ???

Jag har använt det i hästarnas lösdrifter och det har funkat bra. Har inte sett något om att det inte ska användas utomhus innan, inte heller på produkthemsidan.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 08:09 »
Kan man inte använda Stalosan utomhus?  ???

Jag har använt det i hästarnas lösdrifter och det har funkat bra. Har inte sett något om att det inte ska användas utomhus innan, inte heller på produkthemsidan.
Men om du använder det i en lösdrift så varvar du väl det med halm eller något liknande? Jag fattade det som om TS ville ha något att hälla på marken för att desinficera. Då funkar väl knappast stalosan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 08:42 »
Bränna marken kanske hjälper lite  ???
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 13:05 »
Men om du använder det i en lösdrift så varvar du väl det med halm eller något liknande? Jag fattade det som om TS ville ha något att hälla på marken för att desinficera. Då funkar väl knappast stalosan.

Ja det är sant förstås... fast nog tror jag att det går bra att använda ute i en hönsgård också, om man nu inte har asfalt. Kratta ner det i underlaget lite så kan det säkert vara helt ok. Testa med boxnytta och/eller kalk annars?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dajen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 22:45 »
Apropå strö i hönsgård... Jag har en stooor hönsgård som, när hönsen kom för 10 månader sedan var full av fantastisk växtlighet  :P Låt mig bara säga att jag tror inte att det någonsin kommer att växa upp ett strå där igen. Det kan ju inte bara vara jag som har detta problem - lägger ni andra in grus, flis eller annat? Eller låter ni den uppsprätta marken bara vara?

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 20:15 »
Om man vill gå inne i sin hönsgård så är grus bra - men inte så kul att sprätta i. Jag har både grus och sprättytor.
Och kommer aldrig att göra som hos andra jag sett - ösa in gräsklipp så det blir en veritabel gegga.
//Luff

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-12 kl 21:04 »
Frågan är att om man har en liten uppsättning höns och en liten rastgård kan det vara bra att fylla det med bara sandlådesand kanske? så kan man "mocka" ut gödslet så som man rensar en kattsandlåda med kattsandspade? Fast i större skala? Hmm. skulle det funka tro? För att hålla bort lukt o så. Kanske ha ett litet tak över också så det inte blir  så blött?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 11 mar-12 kl 06:50 »
Jag har sandjord i min hönsgård, har planterat in ett gäng stadiga småträd för att få lite grönska där inne. Några humleplantor ska få slingra upp längs ena nätväggen också för att erbjuda skugga. Sen gör jag så också att jag ställer in stadiga krukor (läs murarhinkar) med ätbart grönt till dem som jag byter ut när det är söndertrasat... så får de lite grönt och det ser lite roligare ut än bara brunt :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-12 kl 08:16 »
Sist jag skulle mocka ur hönshuset var det mest bara gegga i hönsgården. I huset använder jag torv. Nu var det inte så skitigt egentligen så jag tänkte att den begagnade torven kan ligga ute lite i hönsgården och torka upp där, så kan jag mocka ut där också sen. Nu är det iaf inte halt längre, jag var ju lite orolig att halka omkull där innan.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 11 mar-12 kl 10:58 »
Gräv ur o bottna med fint grus. Ställ in pallkrage med sand för bad. Gärna ett litet tak över badet så det inte blir blött. Det är en bra grund för att hålla rent o slippa gegga o grogrund för ohyra/bakterier. Miljön behöver dock berikas med sånt man kan ställa in o byta ut som förslag ovan: Hinkar/krukor med buskar eller annat grönt. Små träd,hänga upp granris, grönfoderkorgar o annat. Sätt igång fantasin! Vad tycker hönsen är kul o spännande? ::)En plastback med lite halm på sidan vänd mot solen är ett mysigt krypin o:) Det är lite mer jobb från början att anlägga men ack så mycket enklare i längden att hålla det fräscht för hönsen. Man har ju sett hur en del hönsgårdar kan se ut :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser