Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge?  (läst 4066 gånger)

ivy

• Gotland
Hur länge?
« skrivet: 04 mar-12 kl 19:34 »
Hur länge klarar sig ett nyfött lamm utan att dia?
En undran då en av de äldre tackorna fick två små här om dagen(ser bra ut storleksmässigt), tycker inte de är lika pigga som de första två lamm vi fick(som är 6dagar äldre) på ungtackan, men mamman stöter inte bort dem när de försöker dia och hon har mjölk men jag tycker att ungarna ligger ner och vilar lite väl mkt och går o gör halvhjärtade försök att dia(!?) Därav min undran hur snabbt de faller undan om de inte får dia?

Feffe

• Gotland
SV: Hur länge?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 21:57 »
Hej ivy,

Nu är jag inte expert, men jag har lärt mig att en lammunge bör ha fått råmjölk inom 30minuter efter födseln. Om de inte får dia inom två timmar klarar de sig inte. Så om tackan födde häromdagen och ungarna fortfarande är vid liv kan du vara säker på att de får dia, även om du inte lyckas vara på plats och se när de gör det.
Men om du är osäker så mjölka ur tackan i en nappflaska och testa att nappa. Om de dricker som galningar är det kanske så att de inte får tillräckligt och behöver stödutfodras med flaskan? Dessutom får du nog en känsla över mängden mjölk tackan har.
Fundera också på om det kan vara någonting annat som är fel. Jag förstår att du är orolig, och det är bra att du frågar!
Kanske nån av de mer rutinerade på forumet har några tips?

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-12 kl 22:08 »
Jag förstår och känner igen din oro - det jag känner igen är att lammen ibland vilar andra dagen. Jag tycker ofta att jag sett det beteendet - och det har inte varit något problem men det leder till att jag har en extra koll. Du kan ju tempa lammen och ha koll på deras temp - känna på magen , kanske väga dem för att du själv skall känna dig lite lugnare. Efter 15 år så har jag sett lite men känner mig inte full lärd. Hade tackan fått tre lamm fanns kanske större anledning till oro - då kanske en inte får vad den skall ha men med två lamm och fungerande spenar så är det nog lugnt....men som fårägare oroar man sig - det är sunt att man är rädd om sina djur. Lycka till
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 10:15 »
Det går mycket fort om lammet inte diar alls. Är det kallt går det ofta fortare än två timmar är min erfarenhet.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

irma56

• Småland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 16:31 »
Lammen var tydligen födda för några dagar sedan om jag inte läste fel.

Kolla om de är insjukna på sidorna, bakom/nedanför revbenen. Jämför med ett lamm som nyss ätit om du har möjlighet.
Är de lite kutryggiga?
Något av detta tillsammans med att de är stillsamma och tysta?? då äter de inte tillräckligt!!!!!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 17:51 »
Det KAN ju vara så att de är tysta för att de är mätta och nöjda. Känn om de har runda magar, då är de mätta. De blir fort slankiga om de inte äter, i så fall får du försöka ge dem flaska tills de blir så starka att de kan dra upp tackans mjölkproduktion.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 18:25 »
Jag tycker att de brukar skrika om de inte är mätta, speciellt när de har blivit några dagar gamla ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 19:58 »
Dessutom vila ganska mycket i början.

irma56

• Småland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 10:06 »
Javisst skriker dom i början, men om de får för lite mat så tar kraften slut succesivt och de blir tysta och stillsamma. Detta tar givetvis olika lång tid beroende på om de lyckas få i sig lite mjölk eller inget alls, även temperaturen spelar in.

ivy

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 20:40 »
De hade nog vilodagar i början, nu är de lite aktivare. Säger inte mycket, aldrig gjort så antar de är rätt nöjda med livet!? :) De två äldre är det lite mer fart i och de kan minsann snacka när det behövs ::)
De ser ut att lägga på sig så det går åt rätt håll, de var bara helt olik de två första lammen som de vart mer eller mindre fart på sedan de föddes, men de kan ju ha med mödrarna att göra också. Mamman till de äldsta lammen är en kelgris medan den andre är ganska neutral när man kommer till boxen :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser