Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla inomhus  (läst 11087 gånger)

hasteus

Re:måla inomhus
« Svar #20 skrivet: 13 jan-07 kl 12:51 »
oj många frågor :)

Japp det tar sån tid för att linoljan andas, det är därför man skall stryka tunnt flera gånger så att ytan inte torkar och förseglar oljan under. Gäller ju all färg , men linoljan torkar inte bara (dvs avger sin fukt och lösningsmedel) utan den binder syre ur luften och förändrar sin struktur (oxiderar) och därför måste syret nå in till det inre av oljan. Obs att den kan upplevas som den aldrig torkar och sedan nästa dag är den torr :-)

Med 6 månader tog jag nog i ja, men jag avsåg tiden till att linoljefärgen är helt genomoxiderad samt inte längre avger några ämnen,  målar"torr" är den ju efter nån vecka.

Alva, ytan blir den samma och hållbarheten är god hos Wibo, fick tipset av en kulturvårdsmålare som jobbat i branschen i 30 år, vi hade en introduktion till att arbeta med jordfärger i restaureringsarbete, tex traditionell almogemålning samt marmorering etc.  Med skyddande skick menade jag att man målade över med linoljefärg av någon typ, Wibo har en linoljegrund för finmåleri som är ofärgad (lite juralera i dock tror jag) som vi använde som bas när vi blandade men man kunde ju använda den utan pigment.

Attis

• -
« Svar #21 skrivet: 13 jan-07 kl 13:29 »
Men du, den här linoljefärgen utan lösningsmedel i, hur är hållbarheten med den jämfört med vanlig linoljefärg ? Och blir ytan densamma ?

Lösningsmedlet har inget med hållbarheten att göra, utan är bara till för att "ta med" linoljan djupare in i underlaget. De lärda tvistar om det verkligen är så, vissa hävdar det andra hävdar att färgen följer med "ut" igen när lösningsmedlet dunstar.
Har för mig att lösningsmedel gör färgen något mattare.

Blandara man själv (eller köper riktig linoljefärg) rekomenderas man att späda första lagret med tex terpentin, andra lagret med lite mindre terpentin och slutligen inget spädning på sista strykningen.
/Attis

Färgstark

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 jun-07 kl 20:26 »
Emulsionsfär kan kanske vara ett alternativ? Ottosons färg har 2 typer, jag har bara provat Auros, men den är bra att arbeta med! Skulle tro att den andra sorten (som jag inte kommer ihåg namnet på) är av lika hög kvalitet.

Färgstark

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jun-07 kl 18:41 »
hej jag undrar om någon kan tänkas veta vad jag gjorde för fel när vi målade vårt tak med vit linoljefärg? Taket är ett så kallat spackelfärgstak av pärlspont från 1905 som vi plockade fram bakom en trasig spänpapp. Jag tyckte vi gjorde det mesta rätt, vi tvättade av det flera gånger samt slipade ytan lätt innan vi målade. Vi målade bara två gånger (jobbigt att måla i taket) med svinborstpensel  men när vi pillar på färgen så kan man dra med sig färgen som ett gummiskikt.. känns inte helt bra då jag är orolig för att den kommer flagna om nått år eller så. Vad kan vi gjort för fel? Färgen kan väl inte vara "plastfärg" då den satt under en gammal spännpapp? Borde jag skrapa bort färgen och börja om?
Hej jag tror kanske om det är linoljefärg ni har målat med, att ni målat för flödigt. Viktigt är också att måla linoljefärg fett på magert, alltså det ska vara större oljehalt i varje nytt färglager. Eftersom tak inte utsätts för så hårt slitage skulle jag bara vänta...om det flagnar så gör om det då.

Färgstark

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 jun-07 kl 18:54 »
Om det är så kallade vinyltapeter antagligen är det sånna som du säjer är plastiga så är det bara att riva ner då varken färg heller tapetklister kommer att fästa.
Vissa, dock inte alla, vinyltapeter är själkbara, dvs det går att riva av själva vinylbeläggningen. Sen går det bra att spackla och måla på det som är kvar, eller sätta nya tapeter. Prova tex bakom en dörr.

vårlök

« Svar #25 skrivet: 03 jul-07 kl 12:57 »
Hejsan! Många bra tips, än så länge har vi bara hunnit måla över de förskräckligaste tapeterna med vanlig vit väggfärg (tapeterna var mörkt brunblommiga och röda medaljonger och de vann inte i längden!). När vi vet hur vi vill ha det så får vi se vad det blir... Tack för alla tips!
Alternativare i startgroparna

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
tuslus, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser