Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK  (läst 5363 gånger)

Suresh

• -
SV: JAK
« Svar #20 skrivet: 06 mar-12 kl 22:37 »
Men där har du ju ett feltänk. En företagare med ägd mark har ju betydligt större chans att låna pengar än en som bara hyr.

Lönsamheten räknas som vinst delat med eget kapital. En näringsidkare som ligger med ett tungt eget kapital i form av markägande, lokaler och lager kan ha väldigt låg lönsamhet och få svårt att låna. Om en fond köper ut de fasta tillgångarna frigörs kapital för investeringar. Dessutom förbättras lönsamheten genom att avkastningen kan räknas mot ett minskat eget kapital.

För en näringsidkare som redan belånat de fasta tillgångarna upp till taknocken är vitsen av ett utköp mindre, men det kan ju kännas tryggare att inte behöva riskera en jätteskuld att återbetala vid en konkurs.

Gille

• -
SV: JAK
« Svar #21 skrivet: 28 mar-12 kl 07:41 »
När jag var fattig, ensam o liten var JAK en stor räddning. Där KUNDE jag ta ett mindre lån och där KAN jag spara en liten summa varje månad. Ingen ifrågasatte varför jag bara sparar 20 kr varje månad.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser