Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bugatti.  (läst 1133 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Bugatti.
« skrivet: 29 feb-12 kl 18:16 »
Hej!

Hur var det nu? (eller DÅ)
Läste för länge sedan att någon modell av Bugattis vagnar var utrustad med bromsar av typen "järn mot järn" ; således av samma typ som tågen hade!
Berätta mera!
Hälsningar!  W  H
« Senast ändrad: 02 mar-12 kl 16:39 av Wernher Hingsk »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bugatti.
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 22:54 »
Om man ska vara petig så har tågen använt bromsblock av gjutjärn mot hjulringar av stål, den kombinationen fungerar bra utan att skära ihop tack vare att det är tillräckligt stor skillnad i hårdhet mellan materialen. Och jag kan tänka mig att samma teknik användes på bilar innan man uppfann "invändiga" trumbromsar, tågbromsar fanns ju 50 år innan någon behövde börja tänka på hur man skulle få stopp på en bil och de första bilkonstruktörerna kände säkert mycket väl till hur bromsar brukade vara gjorda på lok och järnvägsvagnar.

Det är en allmän regel, vare sig det gäller bromsar, glidlager eller andra fall där man har glidfriktion mellan metallytor, att risken för hopskärning är stor om båda ytorna är av exakt samma material, men ju större skillnaden i hårdhet är desto säkrare fungerar det hela. Det är därför glidlager ofta utförs med en härdad stålaxel och lagerbussning av någon mjuk tenn-, bly- eller aluminiumhaltig legering.

Wernher Hingsk

• Gäst
SV: Bugatti.
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 16:42 »
Hej!
Tack för Ditt svar, "torbjorn!"
Hälsning!  W H

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser