Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvarar man hönsskiten?  (läst 8984 gånger)

Bulan

• Västergötland
Hur förvarar man hönsskiten?
« skrivet: 29 feb-12 kl 16:43 »
Har en fråga som kanske är lite korkad, men räknar mig fortfarande som nybörjare  :-[

Hu förvarar jag bäst hönsskiten? Som det är i nuläget så har jag slängt den direkt på "högen" med vanligt trädgårdsavfall. Men tänker att det kanske finns nått bätrte sätt att "förvara" den så att de som ev är itresserade av gödsel till trädgårdslandet eller så kan komma och hämta....

Hur gör ni? Tips mottages tacksamt!  :D
Bulan

hustran

SV: Hur förvarar man hönsskiten?
« Svar #1 skrivet: 29 feb-12 kl 17:12 »
Jag skulle nog kompostera den för sig,gärna med gott om strö iblandat.Köp kompostgrindar. De är billiga och bra tycker jag. om skiten" smiter ut"  Så täck kanterna med pappskivor el. dyl. sedan brinner den fint. Jag hade dessutom "lock" för att inte snö el. regn skulle förstöra det hela,men det skall hållas lite fuktigt för "brinningens" skull.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 feb-12 kl 22:27 »
Jag komposterar hönsbajset i en varmkompost och det verkar fungera bra. Det kommer med en del strö och halm, men det är mest bara gödsel. Har samlat sedan i höstas och tänker lägga ut det i vår i landet.
MVH Rosita zon 1

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 22:28 »
Det funderar jag också på, jag lägger det på backen i en "skräphög" med blandad jord som ska schaktas ut med traktor och plattas till i sommar men det kanske är bättre att lägga det någonstans för att användas som gödsel i stället. Har kutterspån just nu men ska byta till torvblandning eller ren torv. Då rekomenderas alltså kompostgallerfyrkant att lägga gödslet i ??? Ska det vara något annat än hönsgödsel i komposten, typ halm?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 22:30 »
Hur gör ni då som får så mycket höns och ank -skit tillsammans med nerkletat hö så det räcker och blir över??

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 22:56 »
Hur gör ni då som får så mycket höns och ank -skit tillsammans med nerkletat hö så det räcker och blir över??

Jag har en gödselstack som ligger på en platta som är ett antal meter i fyrkant, där är lite hönsgrejs en "piss i havet" om så skulle vara , men det som jag gödslar ur hönshuset går i trädgårdskomposten som behändigt nog ligger bara ett par meter från dörren till hönshuset.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 08:06 »
Jag har hästar också och lägger hönsskiten på samma gödselstack. Att det kommer med hö och grejjs bryr jag mig inte om så mycket - det komposteras ju det också!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 08:48 »
Guben har byggt en kompost med väggar.
Verkar funka bra.
jag är ju livrädd att få hit RÅTTOR  >:D
Hedemorahöns

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 08:50 »
Jag lägger allt i trädgårdskomposten, både höns och kaninbajs. Det är ju alltid med en hel del strö men tror iof att det kan blil lite för starkt för att använda som ren jord. Funderar på en egen gödselkompost i närheten av höns/kaninstallet.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 09:12 »
Citera
tror iof att det kan blil lite för starkt för att använda som ren jord.

;D Ett mycke förståndigt antagande! Hönsgödsel är det ettrigaste som finns. Måste doseras med försiktighet om något ska överleva.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 09:29 »
;D Ett mycke förståndigt antagande! Hönsgödsel är det ettrigaste som finns. Måste doseras med försiktighet om något ska överleva.
Det var att ta i, så länge gödseln är blandad med strö och har fått ligga och brinna ett par månader är det ingen fara. På trädgårdslandet kan en gott ösa på minst 10 kg/kvadratmeter, sen växer det som hundan :) !

Jag tro att idén om att hönsskit är så förgjordat starkt kommer från köpehönsgödsel från stora hönserier med nätgolv, och där blir det ren skit utan strö, vilket är rätt näringsrikt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 20:19 »
Hönsgödsel är den absolut kväverikaste gödslen - och då är det mätt på ren skit av olika djurslag.
Man kan lätt döda en klen växt om man inte spätt ut hönsskiten - bränner av rötterna i ett nafs.
//Luff

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 11 mar-12 kl 08:53 »
En tanke kan ju vara att köpa sådana där stora blå eller vita plasttunnor med lock som ibland hästägare har
att förvara kratfodret i.

Och så lägger man i hönsens gödsel och deras strö, kanske lite hushållsavfall etc, men så är man noga med att bara fylla tunnan
till ungefär hälften. För då kan man röra runt i gödseln så att det komposteras snabbare genom att rulla runt tunnan på marken lite då och då.

Lagom luftning inne i tunnan fixar man genom att borra lite luftningshål med en borrmaskin.

Jag har funderat lite på att göra så med min trädgårdskompost pga av att jag tycker det är jobbigt att vända runt i komposten med
grep...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser