Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammaldags handvattenpump till köket  (läst 12198 gånger)

wellelelle

• Skåne
gammaldags handvattenpump till köket
« skrivet: 28 feb-12 kl 21:20 »
Finns det någon som vet hur man skulle kunna få tag i en sån där gammal handvattenpump till köket, ser ut som en sån man har ute i brunnen fast den är liten. ::)
evatax

jenses

• Gäst

Broberg

• Gäst

wellelelle

• Skåne
evatax

wellelelle

• Skåne
evatax

ekoknutte

• Vem om inte vi ? När om inte nu ? Var om inte här
    • Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
SV: gammaldags handvattenpump till köket
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 13:48 »
jag undrar om det går att få tag något beg i den stilen från tåg eller husvagn ?har inte det funnits handdrivna vattenkranar i sån farkoster ?
lev nu. sen är det försent . men tänk efter före

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 15:02 »
Modellen är bra, men ömtålig för minusgrader om det är vatten i den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 15:52 »
För hade vi en "rickepump" i köket, inga problem med frost bredvid spisen. Inte dumt egentligen, slippa hydrofor och el.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ekoknutte

• Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
« Svar #8 skrivet: 01 jul-12 kl 13:41 »
vilken pump du än får tag i så se gärna till att det blir en som det inte fastnar lite vatten när du inte pumpar . du vill inte att det fryser en ända gång

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #9 skrivet: 01 jul-12 kl 14:05 »
vilken pump du än får tag i så se gärna till att det blir en som det inte fastnar lite vatten när du inte pumpar . du vill inte att det fryser en ända gång

Hur tar man reda på om vatten fastnar eller inte?

Tror ni att en pump enl ovan funkar för att få vatten från en källa till ett badkar som står 30 m bort och c:a 4 m upp på en kulle? Eller kan berätta hur man räknar ut det?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 jul-12 kl 14:12 »

Tror ni att en pump enl ovan funkar för att få vatten från en källa till ett badkar som står 30 m bort och c:a 4 m upp på en kulle? Eller kan berätta hur man räknar ut det?
Den pumpen bygger på att slangen är fyld, annars får du inte upp något vatten.
Du sa inte hur djupt ner vattennivån var. Här har jag bara två m och femton m bort. Dj*kla bra tryck. Den funkar bara i montering enl bild, läggs den ner blir det inget vatten, klaffarnas funktion går bort då. Ring Trejon och hör, mycket vänligt bemötande.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jul-12 kl 14:14 »

De pumpar som det har länkats till här ovan, får man nog anta inte släpper ut vatten, för det är ju inga klassiska gårdspumpar. Men hur ofta fryser det inne i ett kök?
En vanlig gårdspump  som står ute på en brunn är ju däremot byggd så den släpper ut vatten för att inte frysa..

Ja, att pumpa snett uppåt 4 meter är inga större problem för nån pump. Det viktiga är hur långt  ( djupt ) det är från pumpen ner till källan ?

Elmi

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 01 jul-12 kl 14:22 »
Källan är en fd mjölkbrunn, med vattnet strax under marknivå.

Förslag på lämplig pump att ha ute, som inte fryser sönder, och som klarar en uppförsbacke och sträcka enl tidigare beskrivning?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jul-12 kl 14:28 »
Källan är en fd mjölkbrunn, med vattnet strax under marknivå.

Förslag på lämplig pump att ha ute, som inte fryser sönder, och som klarar en uppförsbacke och sträcka enl tidigare beskrivning?

Med eller utan elström?

Det finns knappast nån pump som klarar att frysa. Ska du pumpa vintertid så måste pumpen stå frostfritt, och slangar läggas ut tillfälligt, eller tömmas när man är klar.

Elmi

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 01 jul-12 kl 14:38 »
Utan el.

Utebad vintertid är inte aktuellt, så ett arrangemang som ligger ute sommartid endast är det som behövs.

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 jul-12 kl 14:44 »
Utan el.

Utebad vintertid är inte aktuellt, så ett arrangemang som ligger ute sommartid endast är det som behövs.
Då funkar handpumpen ifråga superbt!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 01 jul-12 kl 15:46 »
Men hur ofta fryser det inne i ett kök?
Det "räcker" med en gång ...  :o  Kan inträffa om innehavaren blir sjuk vintertid, inte kul att komma tillbaka från sjukhus till ett hus utan vatten.  Den handpump som syns på bilden är mycket bra, men tål inte att frysa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ekoknutte

• Närke
    • lindstedt.74@gmail.com
« Svar #17 skrivet: 17 feb-13 kl 13:05 »
jag skulle vilja ha en handpump i köket som allt vatten som inte använts rinner tillbaka .så behöver jag inte se till att huset eldas i när jag är borta oavsett anledning . planerad eller inte . men ändå att jag orkar pumpa upp vatten varje gång .givetvis måste källan ligga frostfritt . men det gör de som regel och täckta  så pass att kylan inte når gör de oftast också  . jävlar också hur gör man då med vattenlåset ? kan man ha sånt ?

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 feb-13 kl 13:26 »
Jag kan nog sälja vår gamla kökspump, handpump, som satt bredvid vasken förr.
Den är förmodligen urgammal och av den modellen som beskrivs, ej rostig och i fint skick med full funktion. :)

Däremot saknar den sitt trähandtag - för en fin peng så kan man ju skicka den land och rike runt. :)

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 feb-13 kl 16:14 »
jag skulle vilja ha en handpump i köket som allt vatten som inte använts rinner tillbaka .så behöver jag inte se till att huset eldas i när jag är borta oavsett anledning . planerad eller inte . men ändå att jag orkar pumpa upp vatten varje gång .givetvis måste källan ligga frostfritt . men det gör de som regel och täckta  så pass att kylan inte når gör de oftast också  . jävlar också hur gör man då med vattenlåset ? kan man ha sånt ?

Vattenlåset placeras så att det är lätt att komma åt och skruvas isär innan du åker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser