Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra sig av med ris.  (läst 16020 gånger)

Smaskus

• Gotland
Göra sig av med ris.
« skrivet: 27 feb-12 kl 12:18 »
Hej!
Jag och min har bott i vårt hus i över ett år nu. Vi har undan för undan försökt röja upp efter de gamla ägarna som inte orkade lyfta ett finger i trädgården på över 10 år. Dvs det har varit ganska så igenväxt för att använda milda ord..

Problemet som nu har uppstått är att jag har 3 st relativt stora högar med ris, sly och annat som jag inte kan täckodla med. Jag vill bli av med de högarna! Har ni något tips?

Jag vill helst inte elda upp det på grund av brandrisk, jag vill inte heller investera i den dyr avfallskvarn som får stå och mala. Och det känns onödigt att åka till tippen med det, det finns ju ändå energi och näring i det, och jag anser att det vore onödigt att åka iväg med den näringen för att sedan införa annan.

Som sagt, tips på vad man kan göra med det mottages tacksamt!

_PoLo_

• -
SV: Göra sig av med ris.
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 12:32 »
dra det till skogs? :)

Valmet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 12:39 »
Flytta det till en plats där det går att elda på säkert sätt.
Valborgsafton tex?

Ris som ligger i en hög tar evigheter för att ruttna.
Kör över det med traktor tex eller på annat sätt platta till det, täck sedan med en gödselhög
så går det fortare.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 12:44 »
Du kan använda lite av det som botten i en upphöjd varmbädd. Fast då krävs det att du har obränd kompost och tillgång till en hel del jord.

Ett mindre bra förslag är att göra en stor hög av det i ett hörn där den inte syns så mycket och låta tiden ha sin gång. Men det tar tid. Fast å andra sidan är den där högen säkert till stor glädje för möss, ormar och igelkottar under tiden, och det kan ju också vara trevligt på sitt sätt.  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 13:09 »
Betrakta det som en komposthög och låt tiden ha sin gång. Då slipper du extra arbete, bullrande och energiförbrukande kompostkvarnar och eldning som snabbare omvandlar kolet till koldioxid. Dessutom åstadkommer du mull och kanske en skyddad plats för en del djur. Men om du vill utvinna kompost/mylla/jordförbättringsmedel ur det så bör den ligga så att trädrötter inte kan växa in i den. Tid: ca 10 år.

Variant: lägg till lagom mängder latrin för förbättrad kol/kväve-kvot, och lite snabbare och bättre nedbrytning.. Latrinet ska först kompostera något år ihop med strömedel i lämplig behållare. Många, inklusive undertecknad, tycker ju latrin är mindre tilltalande. Får det gå igenom en längre komposteringsprocess blir det mer tilltalande. Högen bör domineras av sly, grenar, ogiftigt träavfall o dyl, med tillsats av latrin och jord.

PS. Högen ska läggas väl för att man ska få en bra nedbrytning. Inte huller om buller med massor med luftrum. Man kan behöva använda grensax, sekatör och såg på en del förgrenat material för att kunna lägga det väl, vilket i huvudsak betyder att knippen av stammar och grenar ligger parallelt, gärna med lämpligt strömaterial (jord, löv, gräs, latrin, ...) mellan som fyller ut luftrummen. Det blir annars alltför luftigt.

PPS. Eftersom TS vill bli av med högarna så var mitt råd kanske något malplacerat, men det får stå om det skulle passa för någon annan.
« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 13:38 av Anders Skarlind »

Eurydike

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 13:32 »
Synd du bor så långt bort. Jag hade kunnat ta det. Både mala ner som flis till hönshägnet eller till upphöjda odlingsbäddar... Har även möjlighet att elda om det skulle vara så.  :)

Jag tror man kan hyra kompostkvarn. Är ju jättebra att slänga i komposten.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 13:40 »
Jag byggde en förbränningsreaktor av en soptunna och 4 dammsugare. En blåste i botten, därpå ett lager grovsingel och sedan lite finare sand som fluidbädd. De andra tangiellt jämnt fördelade över sidan som primär, sekundär och tertiärlufttillförsel.

Det funkade rätt bra. Med tanke på att jag smälte ner en murarhink av strålningsvärmen som stod mer än 4m från tunnan måste effekten varit avsevärd. Gissningsvis kring 1MW... Kanske mer. Det mullrade gôtt också.

Inte en sotflaga for iväg heller. Total förbränning :-D

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 13:48 »
Coolt med en förbränningsreaktor.  8) Vill också ha...
Elda i tunna kanske skulle fungera för trådskaparen?

Smaskus

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-12 kl 14:02 »
Tack för alla tips!

Till skogs? :) Nja, jag vill ju ändå att det ska komma till nytta på min gård, som till exempel jord, flis, eller naturell mossrivare på gränsmattan.

Elda i tunna kan fungera. Jag har aldrig eldat upp ris förut, så jag är lite rädd att det ska hända något.
Att "bli av med" högarna kan ju tolkas på flera sätt, det tänkte jag inte på. Men att kompostera på ett smart och undangömt sätt vore inte så dumt.  Som det är nu går jag förbi dom där högarna 4-5 gånger per dag. Det tär på psyket...  :-\

Jag har kollat upp avfallskvarn och det verkar man kunna hyra. Kom på att egentligen borde jag testa flera olika metoder för att veta hur jag ska göra i framtiden. En (del av en) hög får nog ligga kvar, slänga över jord, överflöd av löv osv så man får en variant av komposteringen som Anders föreslog. Jag låter nog bli latrinet dock, men förstår att det nog skulle göra framtida jord till dundergödsling! 10 år är för mig en lång tid, men testar man så får man väl ta den smällen.

En del får nog eldas upp (så händig är jag inte att jag klarar av att bygga en förbränningsreaktor, dessutom har jag inte 4 dammsugare hemma.. :) ), men med tunna och vattenslangen i högsta hugg! Och till sist gör jag nog flis av resten.

Som sagt, tack för tipsen!
« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 14:06 av Smaskus »

Annamax

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 27 feb-12 kl 15:04 »
Jag eldar i en sån där gammal soptunna som är gjord av tjockt "nät", det blir bra drag i den, men den är tät nog att inte släppa ut massa skräp:)

JOW

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 27 feb-12 kl 15:39 »
Inga problem att elda en vindstilla dag om du gör upp en mindre eld en bit bort och sedan matar på med ris från den stora högen. Det tar inte lång stund innan allt är borta. Askan är bara att återföra till odlingarna.

Smaskus

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-12 kl 15:48 »
Vad kan man ha för underlag på en sådan brasa? Kan jag bara ställa tunnan rätt och slätt på gräsmattan? Jag har en del ytor med grus, men där är det en del träd som står och hänger över nämligen.

Ska man höra av sig brandkåren innan man sätter igång, och förvarna?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 27 feb-12 kl 15:50 »
Vad kan man ha för underlag på en sådan brasa? Kan jag bara ställa tunnan rätt och slätt på gräsmattan? Jag har en del ytor med grus, men där är det en del träd som står och hänger över nämligen.

Ska man höra av sig brandkåren innan man sätter igång, och förvarna?

Jag ställde min på några tegelstenar.

Lägg inte askan på hallon sedan. De verkar inte uppskatta det.

Om du skulle få för dig att blåsa med en dammsugare eller 4, så kan du få jättefina glasklumpar i botten också ;-) tegelstenarna smälte de också, men blev inte lika fina.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

JOW

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-12 kl 16:19 »
Strunta i tunnan om du har en stor rishög. Det tar lång tid och är jäkligt omtändigt. Om du har någorlunda stor tomt så finns det väl alltid någon plats som inte är så känslig.

JFOT

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 29 feb-12 kl 09:21 »
Att klippa eller hugga ner det i mer hanterbara bitar brukar vara ett bra sätt att inse hur lite det faktiskt är.
Att grunda i ett trädgårdsland som man gräver om för första gången på länge (två spadblad djupt) är ett bra sätt att ta tillvara kvistarna, i sandjord håller det fukt och i lerjord så ger det volym och dränering. Nästa gång man gräver (om man gör det) så går man inte lika djupt och kvistarna ligger kvar tills de har förmultnat vilket dröjer väldigt länge.
Har man en öppen spis så kan man även elda grenar med mycket kviststumpar kvar. Det tar mer plats att lagra än vanlig ved men eftersom man bränner det i första hand så försvinner det ganska så snabbt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 29 feb-12 kl 09:53 »
Eller byt det med någon granne som ska sälja som flis till något skogsbolag. Kanske kan du få gödsel, ved eller något annat nyttigt istället? Har grannen en skogsvagn med gripklo så fraktar han bort det i ett nafs, särskilt om riset ligger lättåtkomligt. Ett sätt att få riset att bli till nytta utan alltför mycket arbete.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-12 kl 22:10 »
Det enklaste måste väl ändå vara att lägga det i en hög och elda det en dag då det är vindstilla. Så gör alltid vi. Kan ju vara svårt kanske om det är nära till hus men annars så borde det inte vara nån fara. JOW hade bra beskrivning om det är nära till känsliga saker: Tänd en lite brasa och lägg på ris allt efter som. Då är det lätt att ha kontroll.

dilog

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 maj-12 kl 15:32 »
Gör en bra ram av tegelsten. Ställ tunnan på detta och klipp små hål i botten om du vill ha drag. a en vattenslang och blöt marken rikligt innan eldningen. är du rädd så låt den ligga nära till hands. Askan avänder du i rabbaterna. Detta är det absolut säkraste sättet att elda enligt bandmännens handbok

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 22 maj-12 kl 16:01 »
Man kan "bygga" vindskydd/djurskydd av riset, trava riset löst på varandra nån meter brett och så långt man behöver och trä emellan med smågrenar. Plantera humle (växer rasande snabbt) eller vresrosor längs med kanten för att få det snyggt  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser