Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad strör ni med?  (läst 12748 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad strör ni med?
« Svar #20 skrivet: 29 feb-12 kl 09:49 »
nu orkar jag inte leta upp länkar, men svensk torv är inte så miljöfarlig som vissa vill göra gällande. När man läser om torv så är det ofta utländska referenser, där torv inte är så vanlig som i Sverige. I Sverige har vi väldigt mycket torvmark, och det finns regler kring brytningen, som gör att man måste vara rädd om miljön. Det nybildas ganska stora mängder torv i Sverige, eftersom vi har så mycket myrmarker. Så länge man bryter med förstånd, och ser till att minimera påverkan på omgivande natur, så är det enligt min mening, och vad jag kunnat läsa mig till, ok att använda svensk torv.

Denna diskussion är att jämföra med att det i vissa länder, t ex England, anses miljövänligare att elda med naturgas än att elda med ved. Detta såklart eftersom det är brist på ved i England. I ett land som Sverige, där det finns gott om ved, och transporterna blir korta, så är det givetvis mycket bättre att elda med ved, som är en förnyelsebar resurs, än att elda med oljebaserade produkter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

• Närke
« Svar #21 skrivet: 29 feb-12 kl 09:51 »
Ang. diskussionen om värmepellets så undrar jag vad ni då gör med strömaterialet efter användning? Är inte värmepellets barrträdsbaserat? Jag använder allt mitt strö i odlingarna och då är det olämligt med barrtrådspån som ger sur jord och dåliga odlingsresultat i för stora mängder (och stora mängder blir det ju).

Förstår den ekonomiska aspekten men det blir ju inte så lönsamt om man inte kan vidareanvända det i trädgårdens kretslopp sedan tänker jag.

Finns även en diskussion om att terpentinerna i barrträdsflis kan vara cancerogena. Vet inte hur långt det stämmer men som astmatiker reagerar jag personligen väldigt dåligt på kutterspån särskilt när de blandats med smådjurskiss (har inte haft det till höns bara till kaniner...blev jätteallergisk av det). Så jag är nog rätt skeptisk till att arbeta med detta material oavsett det är i pelletsform eller som spån.

Använder en blandning av  ca 70% hampaströ och 30% torv. Känner till ekoaspekten av torv men har inte hittat något alternativ som neutraliserar lukter på det sättet torven gör. Går ej åt särskilt mycket dock och just eftersom vi kan återanvända allt strömaterial till jord behöver vi ju aldrig köpa planteringsjord i påse (vilket till i princip 100% består av torv). Öppen för alternativ om någotn har förslag.

Bullerybo

• Närke
« Svar #22 skrivet: 29 feb-12 kl 10:01 »
:(Har använt torvmix till getter, får och höns och det har fungerat mycket bra. ibland även sågspån till golvet (har det till hyllorna).
 ::) Men jag försöker också det frustrerande arbetet att vara miljö och ekosmart. Men verkar ständigt svårt finna enkla, bra val som ändå ska vara bra samtidigt? Vad förutom löv skulle man kunna strö med på golvet som inte gör skada på naturen. Värmepelletsen, är den mer snäll mot naturen??? Löv är trevligt, men lite för mycket jobb att ha heltid hos hönor och hos getter... Ja säger sig självt?
Gärna vidare råd på denna länk! Mvh Vendela

Jag är en varm anhängare av hampaströ. Det tror jag är ganska miljövänligt att producera åtminstone om det är odlat i sverige så man slipper transporterna. Det är dammfritt, överlägset bästa materialet jag provat som astmatiker. Dessutom har det rätt ph-värde för trädgårdlandet och bryts ned väldigt snabbt så ströt blir till jord på bara några månader. Hur det står sig ekonomiskt vet jag inte men vi har så lite djur att det liksom inte gör någon skillnad.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 29 feb-12 kl 10:10 »
Jag använder även mitt komposterade strö som förbättring i trädgården och det avgör därför mycket vad jag använder.. både ekonomiskt och miljömässigt... Jag använder mest halm (som jag köper billigt av grannen) och lägger lite torv i botten för att den suger upp bra och dessutom påskyndar förmultningen av halmen...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 29 feb-12 kl 10:56 »
Jag har faktiskt inte räknat på det men i mitt fall handlar det inte bara om pengar. (Edit räknade på det med Granngårdens priser utan mängdrabatt i sluet av inlägget)

När jag strör med kutterspån måste jag mocka ut allt på golvet med ca 4-5 veckorsintervall då det börjar bli fuktigt och äckligt. När jag provade eldningspellets så var det fortfarande så fint och torrt att man inte behövde skämmas efter 8 veckor  :D Detta trots att det var under den kallaste vinterperioden när hönsen mest var inne hela dagarna.

Jag värderar ett strömaterial som minskar arbetsbelastningen utan att kompromissa med hönsens trivsel. Hönorna gillar nämligen att bala runt i sågspånet också  ;D

Eldningspellets kostar ca 50kr/16 kg och ofta får man mängdrabatt om man köper många säckar. I mitt hönshus går det åt ca 8-10 säckar vilket skulle bli 400-500kr/gång eller ca 200-250kr/månad.

Kutterspån kostar 90kr/bal och det går åt 4 balar till mitt hönshus vilket skulle bli 360kr/städning och 360kr/månad.

Eldningspellets blir med andra ord både  billigare och mindre arbetskrävande i mitt fall  ;D
Ditt pris på kutterspån var hutlöst måste jag då säga. Här i Luleå betalar jag 52:- för en bal. Och Värmepellets kostar 40:-/säcken.
Man ska akta sig för att köpa på granngården, finns det någon annanstans så är det garanterat billigare där...kutterspånet som är exakt samma har de 70-80% påslag på. Åk till närmaste sågverk och kolla, de har förmodligen både kutterspån och värmepellets till mycket bättre priser.

Under vinterperioden så håller sig mitt kutterspån torrt hur länge som helst, men ni i söder kanske har större problem med fukt. Jag får byta ut det när det börjar bli fullt med skit istället. Under dom kallaste perioderna har jag nästan 0% fuktighet i hönshuset.

Eurydike

• Småland
« Svar #25 skrivet: 29 feb-12 kl 11:09 »
Jag har halmpellets som strö på golvet. Nu på vintern lite förstärkt av spån, och torv på gödselbärdorna. Jag vill använda allt från hönshuset i trädgården och då är varken spån eller träpellets speciellt bra.

Men ni andra som använder golvströresterna i trädgården... Vilket är bäst av torv, hampa och halmpellets?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #26 skrivet: 29 feb-12 kl 11:28 »
. Åk till närmaste sågverk och kolla, de har förmodligen både kutterspån och värmepellets till mycket bättre priser.

Azoo-Lina bor i Skåne. Det finns väl ett och annat mindre sågverk, men landskapet är ju inte över sig känt för att producera timmer i nån större grad.

Eftersom det mesta spånet som säljs här transporteras norrifrån så antar jag att det blir dyrare än om det körs kortare sträckor. Precis som att halm är väldigt mycket dyrare runt Stockholm än här nere i Skåne.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 29 feb-12 kl 11:40 »
Kutterspånet borde väl transporteras samma sträcka som träpelletsen isåfall och då borde prisskillnaden mellan produkterna vara ungefär lika vars du än är i landet?!?
Den stora fördelen med pellets som jag kan se är att den är något mer komprimerad, tar mindre plats att lagra.

Jo priserna skiljer över landet, vi har billiga träprodukter men vi får betala snormycket för foder och säd.
« Senast ändrad: 29 feb-12 kl 14:22 av Heddan76 »

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #28 skrivet: 29 feb-12 kl 12:15 »
Svenska foder säljer något som jag tror heter easy-strö. Det är korthackad halm som blivit värmebehandlad. Jag har inte provat det men vet de som är mycket nöjda med det.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Bullerybo

• Närke
« Svar #29 skrivet: 29 feb-12 kl 13:37 »
Hampaströ funkar bra på trägolv, vi har det. Det blir inte fuktigt, suger 5-600% av sin vikt så det ska väääldigt mycket blöta till innan det fuktar igenom.

Jag köper på granngården men det går att köp billigare på andra håll, har sett annonser på blocket och på hästsidor. Vi använder så lite så det spelar inegn större roll men ska man ha mycket så är det väl bäst att kolla runt.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 29 feb-12 kl 15:54 »
Jag har halmpellets som strö på golvet. Nu på vintern lite förstärkt av spån, och torv på gödselbärdorna. Jag vill använda allt från hönshuset i trädgården och då är varken spån eller träpellets speciellt bra.

Men ni andra som använder golvströresterna i trädgården... Vilket är bäst av torv, hampa och halmpellets?

Torv är väl det som bryts ner snabbast, men vill du ha till jordförbättring är det nog bra att blanda med lite grövre material (pelletsen)..

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #31 skrivet: 29 feb-12 kl 18:31 »
Lättstö från Granngården. 149 kr för en bal. Det är HAMPA som är ekologisk. Blir kompost på 6-8 veckor. Dammfri. Suger upp 500-650 ggr sin egen vikt(mycket mer än spån). Fryser inte som ex torv. Lite dyrt men jättttttebraaaaa ;D ;D

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #32 skrivet: 29 feb-12 kl 19:43 »
Japp. Ljust o fint o fräscht :D

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 29 feb-12 kl 20:13 »
Lättstö från Granngården. 149 kr för en bal. Det är HAMPA som är ekologisk. Blir kompost på 6-8 veckor. Dammfri. Suger upp 500-650 ggr sin egen vikt(mycket mer än spån). Fryser inte som ex torv. Lite dyrt men jättttttebraaaaa ;D ;D
Om den suger upp 500-650ggr sin egen vikt så lär ju bjälklaget i hönshuset brista.  ;) En bal på 18kg som då har sugit upp maximalt väger då tillslut nästan 12ton. Låter lite otroligt i mina öron.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 29 feb-12 kl 21:54 »
Ditt pris på kutterspån var hutlöst måste jag då säga. Här i Luleå betalar jag 52:- för en bal. Och Värmepellets kostar 40:-/säcken.
Man ska akta sig för att köpa på granngården, finns det någon annanstans så är det garanterat billigare där...kutterspånet som är exakt samma har de 70-80% påslag på. Åk till närmaste sågverk och kolla, de har förmodligen både kutterspån och värmepellets till mycket bättre priser.

Under vinterperioden så håller sig mitt kutterspån torrt hur länge som helst, men ni i söder kanske har större problem med fukt. Jag får byta ut det när det börjar bli fullt med skit istället. Under dom kallaste perioderna har jag nästan 0% fuktighet i hönshuset.
Jag köper inte produkterna på Granngården men tog deras priser då de fanns på nätet. Kutterspån kostar definitivt mer i Skåne än i Norr, jag kan inte minnas att jag har sett en kutterspånsbal för 52kr i Skåne och då har jag bott här i över 20 år  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 01 mar-12 kl 07:42 »
Jo, jag förstår att priserna på träprodukter är högre i södra sverige, men att det bara är dyrare med kutterspån men inte träpellets tycker jag är konstigt.

Granngårdens prissättning är mycket konstig, här i Luleå tar de ungefär 20% mer på allt och så skyller de på fraktkostnader från södra sverige, men kutterspånet som de tar från en leverantör några kilometer bort har de ett påslag på 70-80%. Så hos granngården verkar vi i norr få betala för allas fraktkostnader i hela sverige.

Om jag sätter in mina priser i din uträkning så blir det klart mycket dyrare med pellets.

Men jag skall prova att köpa några säckar med pellets av några pelletseldare nu under sommaren.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #36 skrivet: 01 mar-12 kl 09:07 »
Om jag sätter in mina priser i din uträkning så blir det klart mycket dyrare med pellets.

Men jag skall prova att köpa några säckar med pellets av några pelletseldare nu under sommaren.

Kan hända att det är så (åtminstonne för vissa) men precis som jag skrev i mitt inlägg så är det inte bara priset som är intresant. Arbetsinsatsen och boendemiljön för hönsen spelar också in. Jag har många höns så tidsbesparningen är väldigt värdefull för mig  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 01 mar-12 kl 10:24 »
Jo självklart är det fler faktorer än priset som spelar in och det var därför som jag skall prova med pellets under den varma perioden när det är fuktigare. Vintertid upplever jag inga fuktproblem med kutterspån, det är dammtorrt hur länge som helst så länge utetempen håller sig runt -10 och lägre.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #38 skrivet: 01 mar-12 kl 11:18 »
Torra löv till hönsen tycker jag däremot var ett mycket bra förslag! Blir fint i komposten sedan också... =)

Löven brukar man ju oftast ändå kratta ihop och lägga på komposten. Har man en stor trädgård och ett mindre hönshus kan man säkert ganska lätt få ihop löv så det räcker till ett par omgångar strö.

Tror jag lade 5-6 fulla sopsäckar med löv i mitt lilla hönshus i höstas ( 4 kvadratmeter) och då låg löven i början ca 30 cm tjockt. Efter ca en månad var det runtsprättat och nedtrampat och då var det väl ca 5-10 cm tjockt.  I vinter har jag använt en omgång löv och så 1,5 bal kutterspån. Tre totala utgödslingar totalt. Alltså har jag sparat kring 60-80:- på löven eftersom jag "slapp" använda en spånbal.

Hade inte höstregnen på allvar börjat dagen efter jag fyllde hönshuset så hade jag säkert kunnat fylla en 10 säckar till eller mer o jag samlat på hela tomten. Vi har ca 20 stora lövträd kring vår trädgård. Jag krattade bara upp det som låg på gräsmattan. Sedan har ju grannarna träd också och jag hade säkert fått ta deras löv också om jag hunnit och velat...

Jag upplevde det som att hönsen älskade att stöka runt i och leta saker bland löven. Troligen hittade de en massa små smaskiga kryp där också!  Det enda var att löven är mörkare än vad spånet är och det blir ljusare inne i hönshuset med spån.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #39 skrivet: 01 mar-12 kl 18:27 »
Om den suger upp 500-650ggr sin egen vikt så lär ju bjälklaget i hönshuset brista.  ;) En bal på 18kg som då har sugit upp maximalt väger då tillslut nästan 12ton. Låter lite otroligt i mina öron.
Japp helt otroligt! Typiskt nåt tillverkaren säger. Man tycker det låter bra o köper direkt :o Fast nu gillar jag hampaströet jättemycket så det kvittar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser