Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färgkombinationer maran  (läst 2212 gånger)

jerker_s

• Södermanland
färgkombinationer maran
« skrivet: 26 feb-12 kl 13:37 »
Jag funderar på vad som händer om man har svart koppar maran, blå koppar maran och tvärrandig maran? Vad jag förstår så funkar det bra att korsa svart koppar maran och blå kopparmaran - de behåller "färgrenheten" (det blir 50% av vardera färg).. Men vad händer om man korsar dem med tvärrandig? Blir det någon annan godkänd färg, eller blir det "oäktingar" ;) Bör man ej blanda dessa färger kanske..?

jerker_s

• Södermanland
SV: färgkombinationer maran
« Svar #1 skrivet: 26 feb-12 kl 20:08 »
ingen som vet?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 26 feb-12 kl 21:50 »
Färgerna blir inte rena längre utan blir utspädda och blandade..

Det tar lång tid att "tvätta" ur felaktiga färg-gener..

Har Vetefärgade Maraner..  Gillar dom skarpt  8)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 feb-12 kl 22:01 »
*funderar* Beroende på om det är tupp eller höna om är tvärrandig så tror jag att du kommer kunna få svart koppar resp blå koppar med tvärränder.

Om det är en tvärrandig höna så blir alla tuppkycklingar anlagsbärare för tvärrandigt och om det är en tupp som är tvärrandig så blir samtliga hönkycklingar tvärrandiga och alla tuppkycklingar anlagsbärare. I det senare fallet får du könsvisande kycklingar kan man väl säga. OM jag nu inte fått allt om bakfoten. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 feb-12 kl 22:13 »
Ja det hade ju inte varit fel med könsvisande som kyckling.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 07:15 »
Tack så mycket för alla svar! Det var nästan så jag skulle gissat... Då är det inte värt att blanda ihop fler färger än svart och blå koppar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser