Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar kring Aquaponics i urincistern.  (läst 2811 gånger)

MagicHands

• Västergötland
Tankar kring Aquaponics i urincistern.
« skrivet: 25 feb-12 kl 11:35 »
Jag skulle behöva lite råd om hur man bäst går tillväga med att göra om en gammal urintank, en sådan där öppen stor tank som ofta finns bakom laggårdarna. Den är octagonformad och 165cm hög betongdamm.
Till ett aquaponic system.
De idér som jag lekt med hitills går ut på att man delar tanken i två eller fler delar med nätbarriärer, så att man kan ha olika sorters fisk i tanken, utan att de äter varandra.  Odling är tänkt att använda större blomlådor satta som terasser på insidan av tanken och låta vattnet filtrera genom grus eller lekakule bädd. Mest för att man då kan byta ut element av dem, och enklare förodla dem någon annan stans när det är för kallt. sedan täcker jag toppen av tanken med cellplast för att få upp en mera växthusliknande miljö. Jag utgår från att jag kommer behöva konstruera träbrorar så att jag kan komma åt de olika delarna -kanske är bättre att gjuta i betong och ha tre-fyra celler som man pumpar runt vattnet i?
Jag undrar om det finns någon annan som har converterat sin cistern till ett sådant här projekt, och om förslag på vilken fisk som är mest lämplig att använda.

Idér på övervintring är också välkommet.

alla idér på hur man ska få detta att fungera utomhus i svenskt klimat är välkommet. Gården ligger i närheten av växjö. Så det kan bli upp till minus 20 grader ett par tre nätter om året.

Skytten

• Skåne
SV: Tankar kring Aquaponics i urincistern.
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 12:05 »
Klimatet gör att man inte kan odla vilken fisk som helst. Karp skulle fungera, de går i ide, och äter knappast på vintern. Enligt beskrivningar från den tid då odlingen var vanlig i södra Sverige, bör vinterdjupet vara 4 meter (det räckeratt en del av dammen är djup eller att fisken flyttas) .  Här tar det fyra år att få en acceptabel storlek.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MagicHands

• Västergötland
SV: Tankar kring Aquaponics i urincistern.
« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 21:00 »
ok. Karpar för att gå på historiska förlagor.
Men kanske Öring går att driva upp?
Eller kräftor?
Abbore verkar annars vara ett poppulärt alternativ, men det är ju även det en köttätare.

Allra helst hade jag get mig på att odla en fisk som kan leva på spannmål. men jag antar att det inte hör till deras naturliga matvanor, och därmed ovanligt.

Tillapia har nämnts som ett bra alternativ, men den vill ha 30 gradersvatten.. något som jag inte tänker värma upp året runt.. även om jag har bra tillgång på ved, då skulle det behövas någon sådan där isoleringsinsatts för att kunna behålla värmen något sånär..

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
javill, CathrynO99

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser