Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket river kalkoner upp och lite annat ?  (läst 2843 gånger)

superguppy

• Uppland
hur mycket river kalkoner upp och lite annat ?
« skrivet: 24 feb-12 kl 11:12 »
Jag har presis bestämt mig för att ha kalkoner under sommar halvåret i år och tänkte mig nu göra en fin hage till dem.
Jag undrar nu hur mycket de river upp då jag måste ta hänsyn till min sambo som inte vill ha hela gräsmattan jordfräst inte heller vill hon bo i en leråker enligt henne. :o
Har haft höns nu i flera år och vet hur de kan riva upp sin hage eller blomplantering....eller trädgårdsland......  ;D
Är kalkoner lika benägna att riva, funderar på att ha dem på ett ställe där jag satt flertalet frukt träd senaste åren får de vara ifred eller måste jag hägna in dessa?
Tänkte ha ett enklare hus/koj som väder skydd till kalkonerna räcker det med att ställ den på marken och halm ordentligt hur stort bör det vara.?
Det bör bli 5-10 kalkoner. Hagen jag tänkt är ca 1000 m2 tycket detta borde räck eller?
Funderar även på att skaffa gäss under våren kan man ha de tillsammans med kalkoner?
Tacksam för alla bra tips.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: hur mycket river kalkoner upp och lite annat ?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 11:25 »
Har både höns och kalkoner och vad jag ser så river kalkonerna inte upp något alls!
Det gör däremot hönsen..

Vad kalkonerna däremot gick hårt åt var Nässelsnåren..  ;D .. det blev lite nässelsoppa i fjol..
Får hängna av en bit åt mej själv i år..

De trampade dock upp en stig från sovplats till matplats.. men om man är smart så går det säkert att undvika.
Här bekymrade vi oss inte om lite stigar..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 11:49 »
Mina gäss o kalkoner är ute tillsammans lösa dagtid , dom bryr sej inte så mkt om varandra.
Kalkonerna förstör inget alls tycker jag .
Går mest runt o gobblar bara .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 11:58 »
Jag har uppenbarligen väldigt busiga kalkoner ::) Hönor gör små gropar för att bala i kalkoner gör gropar mer åt bombkrater hållet  ::)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 12:35 »
Mina kalkoner ödelägger allt som kommer framför dom, alltifrån grönsaks/blomsterland till nässlor o skräppor.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

superguppy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 22:08 »
Ni gör det inte lätt för mig  ???
helst hade jag sätt att alla sa - oooh nej dom är så timida fåglar men så var det där med bomb kratrar och ödeläggelse.
jag tror jag ska ta det säkra före det osäkra och i alla fall hägna in frukt träden nu när dom nästan har klart hela vintern utan att har skrälerna eller rådjuren varit på dem.
en och annan bomb krater gör väll ioförsig mig inget men det var det där med min sambo......
Kanske lättare att hägna in henne  ;D

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-12 kl 08:13 »
Konstigt att sambos ska va så tveksamma till kalkoner...  ;)
Kom på att man kanske ska köpa ett gäng kalkonägg för att kläcka i smyg;) Helst under nån ruvvillig höna:)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-12 kl 08:15 »
Kanske ska tillföra något ang frågan trådstartaren hade också...

Jag hade kalkoner för tio år sen. Och jag upplevde att dom betade mer än hönsen. Där kalkonerna blev gräset kort kort, men inte upprivet.

Mikrogård

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 21:35 »
Mina kalkoner är födda förra sommaren och då gick dom i en rastgård där dom åt upp allt som levde men nu har jag flyttat och har dom fritt på hela tomten.
Hittills har dom varit väldigt hjälpsamma med att kratta i alla rabatter men faktiskt inte förstört särskilt mycket. Dom har dragit upp en och annan tulpanlök och betat ner rhododendron men mest betat gräs tycker jag.

Jag hoppas fortfarande att dom ska få smak på brännässlor för jag har verkligen inga planer på att göra nån soppa!

Vi får väl se vartefter markerna vaknar, om dom föredrar perenner eller gräs...
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1664 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser