Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackvändare, nån som har erfarenhet?  (läst 3558 gånger)

Fårtokig

• Skåne
Tackvändare, nån som har erfarenhet?
« skrivet: 23 feb-12 kl 11:16 »
Hej!
Jag undrar om här är nån med erfarenhet av tackvändare.
Vi kommer förmodligen att köpa en men det finns ju några olika att välja mellan till olika priser (och då antar jag av varierande kvalité!). 
Vi bor i närheten av någon återförsäljare o har såklart tänkt åka o kolla där. Tacksam för åsikter!

Vera-Jean

• Uppland
SV: Tackvändare, nån som har erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 11:47 »
Hej !
Har du använt tackvändare någon gång ? VI hyrde när vi skulle göra vår klövkontroll och gjorde då följande erfarenheter (när det gällde just den vändaren, tillhörig fårhälsovården, för mig okänt märke):
- ungtackor och lite mindre pälstackor låg inte fast i den utan dem var man ändå tvungen att sätta på rumpan med handkraft.
- livliga får, typ gotlänningar  ;) , som får lite utrymme ligger inte still och då måste man vara jättenoga så man inte bryter något ben av misstag vid vändningen.
- det var ett tungt arbete att vända runt tackorna. Ingenting för klenisar.

Detta innebär i alla fall för mig, som har ca 50 vuxna djur, att jag väntar ett tag med att skaffa tackvändare, att jag kommer titta noga så jag får en som passar min ras och inte är för stor samt att jag "provkör" den först så jag ser att jag orkar hantera den.

Lycka till !

irma56

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 16:36 »
Har oxå lånat fårhälsovårdens tackvändare (LG-produkters tror jag att det var) Jag har Gotlandsfår och det var bara årslammen som var för små för vändaren. Man lär sig hur hårt man måste trycka fast tackorna  ;) Jag tycker absolut inte att det var tungt, ( men vi var två personer) det handlar om att få in rätt teknik. När man vänt 6-7 st så har man fått in bra "fart" på det hela.  Jag har även provat en sort där man vänder fåret bakåt i sittande ställning. Den gillade inte jag, för mycket saker som fåren rev sig på bl a.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 17:42 »
Hej!
Det är just de två sakerna vi är rädda för.
1. Att det ska va obehagligt eller rentav farligt för tackorna
2. Att det ska va för tungt för mig att göra själv

Sen har vi ganska stora djur (tackorna väger väl ca.80kg) så jag tror egentligen inte det ska vara något problem att de ska va för små.

När vi ska verka klövarna nu brukar min man sätta dom på rumpan, men även han tycker det är ganska slitigt. Jag lägger halsrem på dem en och en och binder upp dem och verkar klövarna stående (tackorna står alltså - jag står ju då "tvebockad" som vi säger i Skåne  ;) ). Vissa tackor är ju såklart lugna och sammarbetsvilliga - men långt ifrån alla och det känns som man stressar dem onödigt mycket!

I dagsläget brukar vi ha mellan 70-90 livdjur och har både tankar på att utöka och på att hålla på med det ett bra tag framöver och då är det ju trevligt om kroppen också kommer orka det  ;)

Fler erfarenheter mottages gärna!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 20:20 »
Det går minst lika fort om man är en som sätter tackan och verkar framklövarna medan den andra verkar bak..
Vi gjorde 5-600 tackor på 2dagar , viktigast är att man har lagom trångt så det inte blir en massa spring ..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

fårägare

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 21:03 »
Jag lånade en för mina 60 pälstackor. Det är ganska så tungt att vända dem, man måste försäkra sig om att de sitter fast ordentligt och inte sticker ut några ben eller huvud när man vänder upp dem igen. Dessutom är själva tackvändaren supertung, tror den vägde typ 100 kilo, alltså ingen man flyttar runt själv hur som helst. Jag blev lite avskräckt, dock att sätta mina får på rumpan är en omöjlighet för mig. Funderar på att prova ett klippbord och verka klövar på det. Vill gärna kunna jobba på egen hand och inte vara beroende av hjälp.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 11:40 »
Har också sett tackvändaren men avstått då man blivit itutad ca 1000 gånger att får inte skall vara i annat läge än stående på ben, sittandes på ända eller normalt liggande? Finns det bilder på hur det ser ut?

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 18:39 »
Där ligger en hel del klipp på youtube när de använder tackvändare. Verkar inte ta ens 1min/djur så jag tror egentligen inte det är nån fara för den sakens skull..
Är djuret bara still tar man ju 4 klövar fort!

gnällvis

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 feb-12 kl 13:12 »
Det ser ju ut att gå galant, för den som är van men jag tror vi fortsätter med klippstolen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser