Jag två system, på olika ställen. Det större kökslandet ligger en bit bort från huset och består av gammal åkermark (inte odlat på 40 år eller så...) som jag sakta men säkert odlar upp igen. Idag har jag tagit upp runt 100 kvm och det ska bli lite mera, men det tar tid då jag gör allt för hand. Mängder av ogräs, jag kör marktäckning ett år för att kväva, sen handgrävning. Puh! Den ytan är i fyra delar med en korsformad fast gång, sen gör jag tillfälliga gångar inom rutorna för att komma åt att rensa och skörda. Funkar bra, tycker jag, själva planeringen alltså. Den fasta gången försöker jag hålla täckt med något, effektivast verkar utsorterad fårull vara.
Fyra rutor är ett praktiskt sätt att hålla koll på växtföljden, man kunde naturligtvis delat upp det på ett annat sätt.
I gräsmattan, närmare huset, har jag upphöjda bäddar. Det är ganska snyggt, men eftersom gräsmattan är mer ogräs än gräs, så smyger den sig hela tiden in i bäddarna, trots att jag grävt upp och gjort gångar runt om. Mycket rensa, alltså. Jag täckodlar och det hjälper en del, men rotogräset kommer ändå. Bäddarna är 120 cm breda och 4-5 m långa, så det är lätt att komma åt. Mellan bäddarna är 30-60 cm breda gångar där jag grävt bort grästorven. Först täckte jag dem med träflis, väldigt snyggt blev det, men ogräs... så nu ligger allt under plast för ogräsbekämpning. Markduk under flisen hade varit en bra idé.