Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin uppfödning.  (läst 12669 gånger)

red

• Bohuslän
SV: Kanin uppfödning.
« Svar #40 skrivet: 22 feb-12 kl 17:26 »
En kanin kan slaktas vid 16v, men troligare 18 v. Då har varje kanin förbrukat 18v*7dagar*0,1 kg=12,6 kg. Säg att fodret kostar 7 kr per kilo, vilket är ganska rimligt. Då har varje kaninunge kostat 7*12,6=88,2 kr bara i kraftfoder. Säg att du får 20 kr per kilo kanin från slakteriet, och kaninen väger 2 kilo, då har du gått back med 88-20=68 kr. Och då har vi bara räknat på kraftfodret.

7:- per kg kraftfoder är inte alls rimligt. Jag betalar 5:- per kg pellets, köper hos grannen som i sin tur köper i bulk.
Och då är det ju moms med i priset. Sedan blandar jag ut det 50/50 med krossad blandsäd som jag betalar 2:- per kg för.
Ungarna ska ju gärna födas på sommaren så att man kan eliminera höförbrukningen. Dessutom äter inte nyfödda kaninungar
kraftfoder, och inte heller äter de 1dl per dag när de väl börjar smaka på pellets. Om vi lite grovt räknar på 12 veckor med
1dl foder per dag, så blir kostnaden för det blandade kraftfodret ~29:-

Egen arbetsinsats har jag inte räknat in, det är upp till var och en hur högt de värderar sin tid.
« Senast ändrad: 07 mar-12 kl 16:23 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 22 feb-12 kl 19:43 »
Hej!
Burar kan ni köpa från mig, jag bygger 6-fackare i tre våningssystem.
Börja med en 6-fackare med 5 honor och en hane, ungdjuren kan ni ha i golvhagar.

Sedan går det utmärkt att ta 4 kullar per hona och år.

Beekeepern.

http://www.alternativ.nu/index.php?board=68.0
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 22 feb-12 kl 20:12 »
Jag har funderat på att på prov sälja kaningödsle i säck (har torv i burarna) men inte vad folk är villiga betala.

Det borde ju gå att saluföra som gödslad torv... (menar att man behöver ju inte säga sent ut att det är kaninskit) Kolla och jämför med vad folk betalar för jord.  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Harriet S

« Svar #43 skrivet: 23 feb-12 kl 08:59 »
Eller så gör man ännu mer småskaligt, har bara ett par honor som får 2 kullar  var under sommarhalvåret, och låter ungarna växa upp och äta enbart sånt som växer ute gratis. hoppar över kraftfodret om man är beredd att de blir mindre och kan behålla dom lite extra länge. Och utöver det säljer man några st levande för några hundralappar per kanin. Då törs jag påstå att det är lönsamt att ha dom.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 23 feb-12 kl 09:44 »
Eller så gör man ännu mer småskaligt, har bara ett par honor som får 2 kullar  var under sommarhalvåret, och låter ungarna växa upp och äta enbart sånt som växer ute gratis. hoppar över kraftfodret om man är beredd att de blir mindre och kan behålla dom lite extra länge. Och utöver det säljer man några st levande för några hundralappar per kanin. Då törs jag påstå att det är lönsamt att ha dom.
Men nu var det ingen alternativare som ville ha kaninerna för eget bruk, utan en bonde som trodde att det skulle kunna vara en lönsam bisyssla. Då kommer han att räkna på arbetstiden, och då är den modell som du beskriver sanslöst olönsam.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #45 skrivet: 23 feb-12 kl 11:32 »
Ytterligare en gång blandar ni ihop hobby och verksamhet. Det är ytterst sällsynt att en hobby lönar sig så man kan "leva" på den.
verksamhet är att bygga upp en avelsbesättning av högsta kvalité och att driva den rationellt.
Som jag tidigare påpekat är det inte lönsamt att hålla under 30 avelshonor och tro att det "lönar sig".
För att kunna beräkna en lönsamhet som är värd namnet krävs ca 100 avelsdjur som producerar 4 kullar/år om i snitt 8 ungar/kull. Då är TB1 ca 45% i produktionsledet. Om du lägger in slakteriet också så ökar TB1 till ca 70%
Gösta

nordard

« Svar #46 skrivet: 23 feb-12 kl 11:40 »
med en slaktvikt på 5 kg får man nog föda upp dom på anabola steroider.
2-3 kg är nog närmare verkligheten.
lycka till
nordard

Gösta

« Svar #47 skrivet: 23 feb-12 kl 11:47 »
Nordard, var fick du 5 kg slaktvikt ifrån? Har jag missat något??
Normal livvikt för slaktkaniner är ca 3,5 kg vilket ger ca 1,9 kg slaktvikt.
En kanin slaktar av sig ca 45% av sin livvikt. Skiljer lite mellan raserna.
Franska Väduren slaktar av sig ca 55% och Gotlandsrasen ca 40%
För att få ut 5 kg slaktvikt måste du upp på Belgisk Jätte, fullvuxen.
Gösta

David97

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 feb-12 kl 12:26 »
Nordard, var fick du 5 kg slaktvikt ifrån? Har jag missat något??
Normal livvikt för slaktkaniner är ca 3,5 kg vilket ger ca 1,9 kg slaktvikt.
En kanin slaktar av sig ca 45% av sin livvikt. Skiljer lite mellan raserna.
Franska Väduren slaktar av sig ca 55% och Gotlandsrasen ca 40%
För att få ut 5 kg slaktvikt måste du upp på Belgisk Jätte, fullvuxen.
Gösta

Jag tog 5kilo som förslag på sida 1, först sa jag 10 kilo, men det är ju omöjligt, sen 5 men tydligen går inte det heller, så jag tror jag räkna på hur mycket pengar man får på 2kilo.. Kommer inte riktigt ihåg..

dragonstar

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 01 mar-12 kl 23:41 »
Hur kommer ni göra med slackten? Får man slakta själv för hemmabruk?
Jag har funderat på att skaffa en hona och en hane av bra ras för att ta farm en kull per år som matdjur för hemmabruk.

Men vill veta mer om allt detta innan, speciellt då vad som gäller slackten.  Och självklart hur man utför den på ett bra sätt.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 mar-12 kl 00:00 »
Alla säger att det är brist på kaninkött, och uppfödning är inget man blir rik på.
(sedan hela problematiken att det finns dåligt med slakterier, pga att lönsamheten är tveksam.)

Varför inte kraftigt höja priset på kaninkött så att alla led kan tjänna bättre, om det nu är sådan brist?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 02 mar-12 kl 02:20 »
Alla säger att det är brist på kaninkött, och uppfödning är inget man blir rik på.
(sedan hela problematiken att det finns dåligt med slakterier, pga att lönsamheten är tveksam.)

Varför inte kraftigt höja priset på kaninkött så att alla led kan tjänna bättre, om det nu är sådan brist?

Ponera att vi hojer priset kraftigt, da kommer fler aktorer in pa marknaden samtidigt som efterfragan sjunker dramatiskt (kaninkott konkurrerar inte med annat kaninkott utan med all annan kott i vara matbutiker). De som har sma marginaler kan sanka sina priser och ta mer marknadsandelar och de som investerade i slakt och uppfodning pa de hogre priserna far inte langre nagon inkomst. Da ar vi tillbaka pa ruta ett igen.

Det ar klart att staten skulle kunna ga in och satta prisernivaer men sadant gor bara kommunistlander. Det ar ocksa mojligt att uppfodarna skulle kunna ga ihop och gemensamt ta hogre priser men det kallas kartellbildning och ar bade olagligt och svart att genomfora utan monopol.

Kaninkott ar det enklaste kottet som finns att foda upp for hemmabruk vilket gor att det aldrig kommer att finnas nagon ekonomi for storskalig uppfodning enligt gallande lagstiftning om inte nagot avgorande hander med inom storskalig boskapsuppfodning, religion, kostvanor etc. (tex att en ny religion forklarar all kott utom kaninkott for oatligt, eller att notboskap utrotas av nagon epidemi, osv.).

Det ar mycket mojligt att nagon inte haller med mig men da far dom komma med battre argumentation.  ;)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 02 mar-12 kl 16:01 »
Jo jag känner till efterfrågan och tillgång.

Men varför är det brist på kaninkött då?
Efterfrågan borde vara prisdrivande.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 02 mar-12 kl 16:05 »
Jo jag känner till efterfrågan och tillgång.

Men varför är det brist på kaninkött då?
Efterfrågan borde vara prisdrivande.
Antagligen för att man frågar om fler skulle vilja köpa kanin, men låter bli att berätta att kilopriset redan nu är 100-150 kr/kg, vilket de flesta inte vill betala. Alltså, fler skulle köpa kanin, om det fanns och var billigt, inte så många skulle köpa kanin till de priserna. Efterfrågan är alltså starkt prisberoende och är därför inte prisdrivande. Största kundgruppen är nysvenskar, och de köper lika gärna importerat kött, om det är billigare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 07 mar-12 kl 03:18 »
Tack, så underpris sättning driver efterfrågan.

Eftersom det i princip inte finns några krav i jämförelse med annan djurhållning i sverige, varför går det inte att konkurera på världsmarknaden då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #55 skrivet: 07 mar-12 kl 05:38 »
Tack, så underpris sättning driver efterfrågan.

Eftersom det i princip inte finns några krav i jämförelse med annan djurhållning i sverige, varför går det inte att konkurera på världsmarknaden då?
Foderpriset, skatter och avgifter, regler som gör uppbyggnad och drift av slakteri dyrt...

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 07 mar-12 kl 05:42 »

Det finns fortfarande mangder av krav. I de lander vi konkurerar med finns det INGA krav alls.

Darfor att de storsta kostnaderna nar man konkurrerar pa varldsmarknaden ar:

1. Handelshinder (och inom just animalieproduktion finns det gott om sadana).
2. Transportkostnader (Sverige ar hiskeligt langt fran alla marknader man kan tanka sig, utom mojligen Island, Nordkalotten, Svalbard).
3. Kostnaden for arbete (och just har ligger Sverige pa jumboplatsen, jag kan inte tanka mig nagot land dar arbete ar dyrare an i Sverige (forutom Norge)).

Dessutom ar Sverige inte direkt valkommnande for matproduktion, langa kalla vintrar, korta kalla somrar, vi kan redan nu inte ens producera nog med mat for att forsorja oss sjalva, en brakdel av vad vi konsumerar i Sverige ar inhemsk produktion.

Till sist, kaninuppfodning, kan Sverige konkurrera med tredje varlden pa det har omradet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser