Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45364 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #200 skrivet: 06 mar-12 kl 09:18 »
Skulle jag klara av slakt skulle jag med mina små klena fingrar föredra de små.
Som jag skrev, jag tycker att du ska prova båda, inte säkert att du tycker så när du provat. Jag är själv inte så stark, och tycker att man får bättre grepp på de stora, så att man kan använda sin kraft på rätt sätt. Sen är honor lättare än hanar, när de är könsmogna. Och unga kaniner är lättare än gamla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #201 skrivet: 06 mar-12 kl 09:28 »
Det har stor betydelse var man har för verktyg.  Om man har en bra slaktplats, där djurkroppen kan sättas fast ordentligt "i ena ändan", och t ex en krok eller en bra handske så att man får grepp, då kan man använda sin egen kroppstyngd mycket effektivre än om man måste stå och hålla i med ett par naglar.  Jag vet, jag har provat båda modellerna ...  ;)

Och så har jag hört att det har betydelse om man lyckats "lura" djuret att dricka sig ordentligt otörstigt ett par timmar före slakt.  Då hinner vattnet ut i vävnaderna och "smörjer" lite extra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #202 skrivet: 06 mar-12 kl 09:29 »
Det är inte bara skinnet som ska av...
//Lina

Trollmor

• -
« Svar #203 skrivet: 06 mar-12 kl 09:33 »
Det är inte bara skinnet som ska av...
Nej, för all del.  :P  Mycket pillande på ett litet djur.  På ett större kan det krävas rejält med kraft.

Intressant ändå, att Du gör det trots reuamtism.  Har Du exempelvis såna där vinkelräta handtag på Dina knivar?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #204 skrivet: 06 mar-12 kl 09:40 »
Nä jag kan ändå greppa :-). Men att slakta en gammrexhane höll på att få mig att bryta ihop, jag blir så arg och ledsen när händerna sviker.

Jag använder mig av en klädställning och s-krokar för att kunna använda vikten. Men på hermeliner behövs det knappt, det går så lätt även om dom är lite äldre.
//Lina

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #205 skrivet: 06 mar-12 kl 09:49 »
Det verkar som att de flesta här inte tar vara på skinnen, utan mer ser dem som något som ska av för att maten ska komma fram. Hur man gör när man flår är nog avgörande för både hur lång tid det tar att slakta och hur mycket kraft som behövs.

Själv sparar jag skinnen och är därför lite försiktig med dem. Det innebär att det tar lite längre tid att flå än om man bara vill ha kroppen ur kostymen. Jag ser det dock som en mycket stor fördel att jag har väldigt små händer och spetsiga fingrar (dock inga naglar eftersom jag är notorisk nagelbitare) eftersom jag använder kniv väldigt sällan.

Jag använder ingen kraft att tala om när jag flår, utan pillar fint loss skinnet. Kniv använder jag för att skära runt tassarna och såklart för att öppna vid innanlåret i början. På lite äldre hanar har jag fått pilla lite försiktigt med kniven på de ställen där skinnet är fäst vid kroppen.

Har inte tagit tiden på hur lång tid det tar mig att flå en halvårsgammal kanin i trekilosklassen, men inte mer än fem minuter i alla fall och då blir skinnet helt och fint.

En fråga, helt utan ifrågasättande, till er som har svårt att slakta pga värk och svaghet. Vilka moment är det som är jobbigast? Jag undrar för att jag är intresserad av att veta och förstå. Har själv fibromyalgi, men just slakt har jag inga problem med.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #206 skrivet: 06 mar-12 kl 10:15 »
Kylan. Jag gör det ute om jag vill använda klädställningen och då är det en kamp mot tiden innan händerna slutar funka.

Det svåraste är att hålla i skinnet och få av det nog fort innan händerna stelnar.
//Lina

Gille

• -
« Svar #207 skrivet: 06 mar-12 kl 13:24 »
Är skinnen bra sparas dem, javisst. Svårt få dem beredda bara (men också där är en fördel med små, då orkar man själv)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

• -
« Svar #208 skrivet: 06 mar-12 kl 15:01 »
Kylan. Jag gör det ute om jag vill använda klädställningen
Nu förstår vi betydligt bättre allihop!  Ute ...  :o  Jag som tycker det är jobbigt att få ärmarna våta när det är kallt i slaktrummet, utan någon blåst alls ...  Hur i allsindar bär Du Dej åt under såna omständigheter?  Min beundran!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #209 skrivet: 06 mar-12 kl 16:06 »
För att återgå till kaninens effektivitet som grovfoderomvandlare. Det skulle vara intressant att jämföra hur mycket kalorier man får ut per kilo grovfoder hos en kanin kontra något fetare djur. Fett innehåller väl 3 gånger mer energi per viktenhet än protein om jag minns rätt och bara någon procents skillnad i fetthalt på köttet borde ge en ganska markant skillnad i kalorimängd. Känns ju rätt så meningslöst om man får ut något mer kött ur en kanin men samtidigt måste äta kanske 50% mer för att bli lika mätt.

Om du vill kan jag maila rapporten jag fick av Carl-Gustaf Thulin, har själv inte orkat översätta
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #210 skrivet: 06 mar-12 kl 17:09 »
Om du vill kan jag maila rapporten jag fick av Carl-Gustaf Thulin, har själv inte orkat översätta

Vill också ha!  kennel.hustomten@telia.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #211 skrivet: 06 mar-12 kl 17:15 »
Nu förstår vi betydligt bättre allihop!  Ute ...  :o  Jag som tycker det är jobbigt att få ärmarna våta när det är kallt i slaktrummet, utan någon blåst alls ...  Hur i allsindar bär Du Dej åt under såna omständigheter?  Min beundran!

slaktar bara hermeliner inomhus :-). S-krokarna hänger fint i köksskåpet ovanför diskbänken. Omöjligt med större!
//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #212 skrivet: 06 mar-12 kl 17:37 »
storleken på vad man väljer att slakta och äta har väll ingen betydelse, kanin är fortfarande ett bra alternativ  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gille

• -
« Svar #213 skrivet: 06 mar-12 kl 18:59 »
storleken på vad man väljer att slakta och äta har väll ingen betydelse, kanin är fortfarande ett bra alternativ  :D
Precis :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #214 skrivet: 06 mar-12 kl 22:02 »
Så sant så sant! Jag har "hemmaodlad" fransk lantpaté på kanin och kyckling på upptining inför imorrn, mums mums!
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
//Lina

Gille

• -
« Svar #217 skrivet: 07 mar-12 kl 21:10 »
Oj... nä...

Trollmor

• -
« Svar #218 skrivet: 07 mar-12 kl 22:08 »
Måste man säga något om den postern?  Jag vill helst inte, eftersom jag inte har något positivt att säga ...  :P

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #219 skrivet: 07 mar-12 kl 22:33 »
Postern är från andra världskriget. Den speglar tidsandan då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser