Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45388 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #180 skrivet: 05 mar-12 kl 13:40 »
Absolut, och det måste man nog för att få ihop kalkylen.

Problemet med att slakta återtag av samma djurslag som man själv föder upp, är ju att det kan ta på  samma marknad, som man själv säljer på.

Att legoslakta ger ofta en sämre kalkyl än att köpa in slaktdjur och sälja köttet. Iaf de gånger jag räknat. Men även om hel kanin säljs för ca 100 kr per kg så kan man få ut mer (vilket även ger mer arbete/kostnader) genom förädling. Men jag håller med dig Existens? det är ju inte överdrivet lönsamt direkt...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 05 mar-12 kl 14:14 »
Med ändamålsenliga lokaler slaktar man nog utan vidare ett tiotal medelstora kaniner i timmen. Då skulle slakten av de 427 kaninerna uppta ungefär en halv halvtid. Inte orimligt, tycker jag.

Gille

• -
« Svar #182 skrivet: 05 mar-12 kl 14:41 »
Lite skoj:
 What happens if you eat nothing but rabbit?
QI - Rabbits

Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #183 skrivet: 05 mar-12 kl 16:49 »
Att slakta tar lite tid att lära sig. Här lite uppgifter från kursverksamheten.
Första kaninen som eleven slaktar, flår och tar ur samt besiktigar tar ca 30-40 minuter. Då ingår en hel del tid för förklaringar hur och varför osv. I slutet på dagen (ca 6 kaniner senare/elev) är eleven nere på 12 minuter. Detta beroende på att rätt handgrepp lärs ut o:)
Jag har slaktat åtskilliga tusentals kaniner och min tid är i dag i snitt ca 2,5 minuter/kanin. Det är tiden från att jag sätter upp kaninen på bänken tills den hänger i kylen. 427 kaniner = ca 20 timmar inkl. städtid efter slakten.
Ett utpris på 120:-/kg för hel kanin. 230:-/kg för ytterfilé :o
Till detta kommer intäkt för magsäck, hjärta samt lungor=ca 6:-/kanin
Rätt utbildning och rätt djur=bra intäkt
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #184 skrivet: 05 mar-12 kl 16:53 »
Det var snabbt! För oss med klena nypor är det nog svårt att komma ner i dom tiderna dock, det är därför jag har dvärgar :-).
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #185 skrivet: 05 mar-12 kl 16:55 »
Det var snabbt! För oss med klena nypor är det nog svårt att komma ner i dom tiderna dock, det är därför jag har dvärgar :-).
Det är i princip ingen skillnad i slakttid på små och stora kaniner. Däremot stor skillnad på unga och gamla kaniner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #186 skrivet: 05 mar-12 kl 17:04 »
Helt rätt! En seg gammal avelshane av rasen NZ kan ta upp till 7-8 minuter. Tiden jag angav är snitt-tiden på 1000 djur. Rekordet (klockat med tidtagare) är 1 min. 15 sekunder. Det är inget att sträva efter men kul att testa. När ni på forumet kommit ner till 4-5 minuter så ska ni vara nöjda med er insats. Jag ville bara säga att det går att jobba snabbare när handlaget sitter där det ska.
Tycker nog faktiskt att dvärgkaniner är jobbigare att slakta eftersom det är så lite att ta i. Svårt också att kränga runt bakfötterna på dessa.
Gösta

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #187 skrivet: 05 mar-12 kl 18:31 »
Absolut, och det måste man nog för att få ihop kalkylen.

Problemet med att slakta återtag av samma djurslag som man själv föder upp, är ju att det kan ta på  samma marknad, som man själv säljer på.

Skulle jag ta mina som återtag så är det dom som bor nära, mina vänner med vänner + jag själv som kommer konsumera köttet, folk som annars handlar på ICA, jag tar ingen kundkrets från slaktaren jag tillför folk som vill freda sitt samvete med "härproduserat" och med fler som får smak på köttet ökar dom som efterfrågar köttet. Vad som är viktigt är att vi som säljer är eniga om ett pris som ger utrymmet till en vinst så man kan överleva på sin verksamhet. (riktpriser efterfrågas)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #188 skrivet: 05 mar-12 kl 18:34 »
Att slakta tar lite tid att lära sig. Här lite uppgifter från kursverksamheten.
Första kaninen som eleven slaktar, flår och tar ur samt besiktigar tar ca 30-40 minuter. Då ingår en hel del tid för förklaringar hur och varför osv. I slutet på dagen (ca 6 kaniner senare/elev) är eleven nere på 12 minuter. Detta beroende på att rätt handgrepp lärs ut o:)
Jag har slaktat åtskilliga tusentals kaniner och min tid är i dag i snitt ca 2,5 minuter/kanin. Det är tiden från att jag sätter upp kaninen på bänken tills den hänger i kylen. 427 kaniner = ca 20 timmar inkl. städtid efter slakten.
Ett utpris på 120:-/kg för hel kanin. 230:-/kg för ytterfilé :o
Till detta kommer intäkt för magsäck, hjärta samt lungor=ca 6:-/kanin
Rätt utbildning och rätt djur=bra intäkt
Gösta

det låter rimligare  :D
Länk till mina lamm 2012

vindensbonig

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 05 mar-12 kl 18:36 »
Skulle jag ta mina som återtag så är det dom som bor nära, mina vänner med vänner + jag själv som kommer konsumera köttet, folk som annars handlar på ICA, jag tar ingen kundkrets från slaktaren jag tillför folk som vill freda sitt samvete med "härproduserat" och med fler som får smak på köttet ökar dom som efterfrågar köttet. Vad som är viktigt är att vi som säljer är eniga om ett pris som ger utrymmet till en vinst så man kan överleva på sin verksamhet. (riktpriser efterfrågas)
Blir väll kartell då om ni enas  ?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #190 skrivet: 05 mar-12 kl 19:00 »
Blir väll kartell då om ni enas  ?

ja och som inköpare blir jag tvungen att anmäla  o:)..............nej kartell är när man delar marknaden mellan sig och övriga inte säljer till dina vänner, riktpris betyder också att man kan röra priset lite upp eller ner som man vill, jag skrev inte att man ska ha ett fast pris utan ett riktpris.
Länk till mina lamm 2012

vindensbonig

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 05 mar-12 kl 19:18 »
ja och som inköpare blir jag tvungen att anmäla  o:)..............nej kartell är när man delar marknaden mellan sig och övriga inte säljer till dina vänner, riktpris betyder också att man kan röra priset lite upp eller ner som man vill, jag skrev inte att man ska ha ett fast pris utan ett riktpris.
Kartell är väll rimligt vis att ni håller samma priser och att ha dela upp marknaden sinsemellan ?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #192 skrivet: 05 mar-12 kl 19:24 »
För att återgå till kaninens effektivitet som grovfoderomvandlare. Det skulle vara intressant att jämföra hur mycket kalorier man får ut per kilo grovfoder hos en kanin kontra något fetare djur. Fett innehåller väl 3 gånger mer energi per viktenhet än protein om jag minns rätt och bara någon procents skillnad i fetthalt på köttet borde ge en ganska markant skillnad i kalorimängd. Känns ju rätt så meningslöst om man får ut något mer kött ur en kanin men samtidigt måste äta kanske 50% mer för att bli lika mätt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #193 skrivet: 05 mar-12 kl 20:07 »
För att återgå till kaninens effektivitet som grovfoderomvandlare. Det skulle vara intressant att jämföra hur mycket kalorier man får ut per kilo grovfoder hos en kanin kontra något fetare djur. Fett innehåller väl 3 gånger mer energi per viktenhet än protein om jag minns rätt och bara någon procents skillnad i fetthalt på köttet borde ge en ganska markant skillnad i kalorimängd. Känns ju rätt så meningslöst om man får ut något mer kött ur en kanin men samtidigt måste äta kanske 50% mer för att bli lika mätt.

om man vill ha magert kött så blir kanin väldigt bra andra kan dränka köttet i ekologisk grädde om man vill ha köttsmaken  ;)
Länk till mina lamm 2012

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #194 skrivet: 06 mar-12 kl 00:33 »
Det är i princip ingen skillnad i slakttid på små och stora kaniner. Däremot stor skillnad på unga och gamla kaniner.

jo, det är stor skillnad för mig. Jag har reumatiska problem och har slaktat både dvärgar och rexar. En rexhane var bland det värsta jag gjort.

Dvärgarna har dessutom mindre andel slaksida och högre andel goda lår, och lagomare storlek för hemmafrysen :-).
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #195 skrivet: 06 mar-12 kl 06:05 »
jo, det är stor skillnad för mig. Jag har reumatiska problem och har slaktat både dvärgar och rexar. En rexhane var bland det värsta jag gjort.

Dvärgarna har dessutom mindre andel slaksida och högre andel goda lår, och lagomare storlek för hemmafrysen :-).
Hanar är svårare än honor, när de är äldre. Jag tror att du slaktar dina kaniner sent. När man slaktar vid 16 v så sitter inte skinnet fast så hårt. Väntar man tills de är 8-12 månader, då sitter huden hårt, särskilt på hanarna.

En rexhane är knappast stor, men jag misstänker att du ville ta tillvara pälsen, och att han därför var äldre.

Har själv slaktat några hundra kaniner. De flesta unga kaniner av raser som nz, stora silver, californian. Det går snabbt. Jag har även slaktat ett stort antal dvärgkaniner, där var kaninerna oftast äldre, 1-2 år, och det tog en stund, skinnet sitter hårt.

Slaksida är för den delen fantastisk att göra rullader av, som man med kokar i kaningrytan. Använder allt kött på kaninen, inklusive inälvsmaten, lever, hjärta, njurar. Hittills har jag inte använt lungor och tarmar. Lungor vet jag hur man kan använda på andra djur. Men vad tusan gör man med kanintarmar?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lialan

• Västergötland
« Svar #196 skrivet: 06 mar-12 kl 07:41 »
"Men vad tusan gör man med kanintarmar?"

Små,små prinskorvar,kanske? :D
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #197 skrivet: 06 mar-12 kl 07:56 »
Varför har du så svårt att acceptera att JAG tycker att det är kämpigt med större kaniner pga att jag har ont i händerna och svårt att nypa tag? Jag är väl berättigad till en åsikt baserad på mina egna erfarenheter?

Jag har slaktat allt från 8v till 3 år. Största skillnaden är mellan könen, men det blir inte tydligt förrän efter att dom blivit ordentligt könsmogna. Ofta alltså efter 16v.

Det ÄR lättare för mig att hantera hermeliner. Och det kan bara JAG veta.
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #198 skrivet: 06 mar-12 kl 08:04 »
Varför har du så svårt att acceptera att JAG tycker att det är kämpigt med större kaniner pga att jag har ont i händerna och svårt att nypa tag? Jag är väl berättigad till en åsikt baserad på mina egna erfarenheter?

Jag har slaktat allt från 8v till 3 år. Största skillnaden är mellan könen, men det blir inte tydligt förrän efter att dom blivit ordentligt könsmogna. Ofta alltså efter 16v.

Ok. Klart att du är berättigad till din åsikt, och att din erfarenhet räknas.

Jag berättar bara att min erfarenhet är den motsatta.

Sen kanske det handlar om vana också. Du är troligen mest van vid att slakta små kaniner, jag är mest van vid att slakta stora. Kanske håller vi kaninen olika vid slakten pga detta. Kanske har vi olika slaktteknik, olika möjligheter att hänga upp kaninen under slakten osv.

Det man kan konstatera är att det finns individuella skillnader och upplevelser. Jag hoppas bara att inte någon väljer dvärgar enbart för att de tror att de är lättare att slakta. Jag uppmuntrar alla att prova att slakta kaniner i olika åldrar och storlekar innan man bestämmer sig för vilken typ av kanin man vill ha för självhushållning.

När det gäller kaninkött för avsalu så lär det alltid vara en större marknad för de mellanstora slaktkropparna, de som väger 1-2 kg. Eftersom det verkar vara den storlek som passar för en familjemiddag i Sverige. Med priset på kaninköttet i åtanke så lär kanin aldrig bli vardagsmat, utan snarare något man bjuder på när man har några gäster, och då räcker inte en dvärgkanin.

Gille

• -
« Svar #199 skrivet: 06 mar-12 kl 08:24 »

Skulle jag klara av slakt skulle jag med mina små klena fingrar föredra de små.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser