Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för halm??  (läst 6342 gånger)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
Istället för halm??
« skrivet: 16 feb-12 kl 18:52 »
Om det blir lika stor halmbrist i år som i fjol, vad är bäst att ha som ersättning för halm? Den halm jag lyckades köpa av en kompis som i sin tur fick dela sin bal med en av sina vänner var inte så bra heller.  Funderar på pappersströ nu till angoran som kommer, antar lättströ fastnar i ullen? Till TJ har jag torvmix o lättströ och hos hannen har jag provat både halmpellets (dyrt o inte omtyckt av vare sig mig eller BengA) och pappersströ. Trodde inte på pappret först men det är mycket bättre än halmpelletsen iaf.

Men vad är bättre ersätta halmen med tills det förhoppningsvis finns att köpa igen? Känns slösigt att använda hö som ersättning.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Istället för halm??
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 19:35 »
Jag har kutterspån till mina Angoror. Sen rejält med hö. Ska du ha halm till angoran så använd havrehalm, annan halm tvinnar in sig i pälsen.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 12:16 »
Jag använder torvmix med hö ovanpå. Har både angoror och normalpälsade.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 17:36 »
Tack för svaren :) Torvmix och hö får det bli.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 19:11 »
Hampaströ funkar bra till min, höet fastnar mer :-).
//Lina

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 19:19 »
Är det nån som provat eldningspellets? Det faller visserligen sönder till fint sågspån när det blir blött så det kanske inte funkar till angora?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 19:53 »
Ja det funkar men är ganska hårt för dom att gå på. Jag har det ibland, speciellt i kisshörnen :-).
//Lina

MittUtopia

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 20:32 »
Just till kaniner jag jag ingen jättekoll på olika raser (har bara vädur och lejon) men kan kanske skriva av annan erfarenhet av olika strösorter.
Vi har fortfarande säkert 30+ stora rundbalar med fin halm kvar så forhoppningsvis klarar vi oss (strör halm till 4 grisar till bädd och torv i kiss-och-bajshörnan).

Torv är skitigt, smutsar ner om man vill ha ren päls/inredning men SUPERbra uppsugning och mysig, jordig doft. Tycker att det dammar också när man strör, brukar därför tynga ner det med hö eller halm. Överlägset bäst sugförmåga!
Torvmix är lite sämre på uppsugning annars som ovan.
Spån fastnar i päls men smutsar inte ner så vansinnigt men sprätter runt lätt.
Hampa är bra som strö. Suger upp bra och är rent. Absorberar doft ganska bra.
Halm suger inte bäst, vissa sorter kan fastna i päls men annars bra. Brukar vara billigast trots allt.
Tidning/papper är rent, suger ganska bra men absorberar inte doften direkt. Kan vara bästa alternativet till smådjur ändå?!
Hö har ingen sugefftekt men bra tyngd övanpå t.ex torv eller spån.

Vi använder av alla till olika djur.

Till smådjur rekomenderar jag hampa eller tidning/papper i brist på halm.
Hampa kan verka dyrt men behövs lite och är värt sitt pris.

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 18 feb-12 kl 09:58 »
Mina blir inte smutsiga av torv :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-12 kl 23:26 »
Jag har ju torv i hönshuset och jo det dammar men hönorna blir inte smutsiga. Har haft det till hamstrar också, samma sak där.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #10 skrivet: 19 feb-12 kl 00:00 »
Det har ni rätt i , att torv inte smutsar ner. De gula silkeshönsen är hur rena som helst. Nackdelen med torv på vintern är bara att man får ha ishacka om det ska gå få ngt från balen. Torvmixen funkar fint. Kanske provar med torvmix och lättströ till Arvid då han kommer. Har ju en vecka på mig att fundera.

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 19 feb-12 kl 07:54 »
Jag mixa torv o spån ger bre resultat på felra sätt. Men ersätta halm tycker jag inte det gör.
Kaninuppfödare och pelargontant.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #12 skrivet: 19 feb-12 kl 21:32 »
Alla mina kaniner går på torv, t.o.m utställningsdjuren å alla håller sig rena å fina.
Det bästa alternativet med halm ovanpå tycker jag.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-12 kl 09:51 »
Alla mina kaniner går på torv, t.o.m utställningsdjuren å alla håller sig rena å fina.
Det bästa alternativet med halm ovanpå tycker jag.

Det ska jag köra på, låter vettigt

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #14 skrivet: 20 feb-12 kl 15:46 »
Toven funkar inte när det är många minus, det blir en frusen klump av balen, därav torvmix som inte fryser. Hoppas det kommer finnas halm här i år, Den jag fick köpa i fjol av en kompis som fick den via en av sina kompisar som visste av en bonde var inte så bra. Den var hård och stickig och inte sådär fin o len o gul som den halm jag sett förr är. Nu är det hopplöst hitta halm överhuvudtaget häromkring. Och på Granngården har jag aldrig sett halm, bara torv, torvmix o lättströ. Nu hade halmpellets, inget bra alls, BengA som provade tyckte inte om det.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 20 feb-12 kl 15:51 »
Man kan ju flytta över torven i något annat, och se till att den är riktigt torr. Då funkar den även vid många minus. Problemet är att torven förvaras fel och är fuktig när man köper den, då fryser den givetvis.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 20 feb-12 kl 15:56 »
Vill du dela en rundbal till hösten :-)? I värsta fall drar vi till AC och hämtar den!

Toven funkar inte när det är många minus, det blir en frusen klump av balen, därav torvmix som inte fryser. Hoppas det kommer finnas halm här i år, Den jag fick köpa i fjol av en kompis som fick den via en av sina kompisar som visste av en bonde var inte så bra. Den var hård och stickig och inte sådär fin o len o gul som den halm jag sett förr är. Nu är det hopplöst hitta halm överhuvudtaget häromkring. Och på Granngården har jag aldrig sett halm, bara torv, torvmix o lättströ. Nu hade halmpellets, inget bra alls, BengA som provade tyckte inte om det.
//Lina

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #17 skrivet: 20 feb-12 kl 18:10 »
Vill du dela en rundbal till hösten :-)? I värsta fall drar vi till AC och hämtar den!

Det låter bra, det spikar vi :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 11 mar-12 kl 23:39 »
Jag har kutterspån till mina Angoror. Sen rejält med hö. Ska du ha halm till angoran så använd havrehalm, annan halm tvinnar in sig i pälsen.

Jag fick halm av en kompis som har hästar. När jag öppnade säckarna så fann jag en väldigt mjuk halm. Är det havrehalm det som är så mjuk?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 12 apr-12 kl 18:59 »
jag skulle kunna få tag i spån för 105 kr + moms per kubik (ej pressad). jag som aldrig köpt spån i större mängder, är det ett bra pris? jag tycker ju att det låter billigt, men är det det också?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser