Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man ställa lite nybörjarfrågor?  (läst 15158 gånger)

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Får man ställa lite nybörjarfrågor?
« skrivet: 16 feb-12 kl 07:53 »
Kollat runt rätt mycket på nätet och handbok och liknande, men jag blir bara mer och mer förvirrad. Kan någon som är bra på frukt och bär ge mig några allmänna svar så att jag kan reda ut mina tankar lite?

Vi har en gammal tomt som har några få träd och buskar kvar, ett uråldrigt äppelträd med kartig frukt, lite gamla krusbär som inte ger mycket och lite hallon som är goda men små.

Kanske man kan ympa på äppelträdet, det verkar inte så svårt.

Sedan vill vi gräva ner träd och buskar för framtiden också. Gärna någon form av sommaräpplen, vinteräpplen, gråpäron, någon form av körsbär, vinbär, krusbär, och kanske något mer efter förslag. När man ska plantera och i vilket läge kan jag säkert läsa på.

Ungefär vad kostar träd och buskar? Hur lång tid innan de ger något?

Det har uppenbarligen funnits en del odling där vi har mark så några saker går tydligen odla. Enligt karta är det zon 4 med zon 3 alldeles bredvid men där är det bördigt jordbrukslandskap. Vi har mer stenig jord med inslag av sand. Finns det träd och buskar som vi "ska" ha och som vi ska undvika?

Tycker ni att jag ska läsa på mer själv så svara inte, snälla. har svårt reda ut allt som det är. Det jag söker är en slags början att nysta i så jag kan börja lära mig.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Får man ställa lite nybörjarfrågor?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 08:21 »
Päron kan vara på gränsen där du bor, de är inte så härdiga. De andra förslagen du har är lättodlade. Vinbär och krusbär förökar du lätt själv, de behöver du inte köpa.

Det är lite svårt att beskriva i text, men dina befintliga träd och buskar går säkert att föryngra, om man gör rätt och är rädd om växten. Att gallra ut bland rotskott, beskära så att det blir mer luft och ljus gör att frukten blir bättre.

Priset går nästan inte att svara på, det beror på storlek på plantan, tid på året osv. Bärbuskar kan kosta från ca 25 kr om man har tur, träd från ca 100, men då är det små. Ibland kan det finnas barrotade eller pluggplantor att köpa, de kan vara mindre men är billigare.

Träd är ju lite svårare att flytta på, så där får man tänka till lite, men vad gäller bärbuskar så behöver du inte vara rädd. Det är bara att testa vad som funkar och vad man gillar. Buskarna är billiga, man kan föröka själv och de är lätta att flytta på.

Jag är själv en sådan som läser, ibland lite för mycket. Man måste bestämma sig och ta klivet ut i verkligheten och prova. Det brukar bli bra.

Kolla också med grannar, det som funkat hos dem borde funka hos er också.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 feb-12 kl 08:26 »
Vi har päron i zon 4-5 och det man måste tänka på är att välja en härdig sort. Läs på om sorterna innan. Planterar man i ett bra läge kan man oftast få en bättre zon. Sen ska du tänka på vilka sorter som behövs för att befrukta varann. Och kolla in lite vad grannarna har. Bor du i ett samhälle så finns nog sådana träd i närheten, men bor du på landet så ägna en extra tanke åt det så du får frukt också!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 10:43 »
Päron och krusbär har jag valt bort,inbillar mig att de bara drar till sig problem.
Plommon,äpple,körsbär och fläder har jag planterat, samt vinbär,aronia,hallon och amerikanska blåbär. Runt 100kr för en buske och 200-500kr för ett träd.
Fjäderfän och kaniner

elenin

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 11:05 »
Åh, tack för alla svar. Min kompis vill ha krusbär så det kan jag nog inte råda över. Glömde bort plommon. Undrar hur det är med dem.

Hade det varit bara jag hade det varit äppelträd överallt. ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 feb-12 kl 11:32 »
Hallon, ffa hösthallon är tacksamt. Växer så det knakar, ger skörd fort, ohyrefria, goooda!
Om du vill kan du få en Posten's Låda med småplantor till våren, kostar Vad lådan kostar (115:- tror jag). Du får ingen skörd första året (denna sommaren)men massor nästa, och året därpå kan du dela plantorna till minst dubbla antalet.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Rav3n

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 10:05 »
Rabarber funkar fint i nästan hela landet så zon 4 ska inte vara några problem.
 Rabarber ska planteras i näringsrik jord så rikligt med kogödsel el dyl. kan man gärna använda vid plantering + blir det torka kan man vattna. Det ska vara öppen jord runt plantan medans den etablerar sig. Rabarber brukar man kunna köpa i de flesta trädgårdsbutiker ibland även i olika storlekar köper man en liten kruka så brukar man få vänta längre tills plantan blivit stor nog att skörda ifrån än om man lyckas få tag på rabarberplantor i riktigt stora krukor.

Sorten Victoria är ganska kraftigväxande och den brukar etablera sig snabbt. I gamla trädgårdar är runt 90% av plantorna sorten Victoria det är den mest vanliga sorten.

Har man grannar/släktingar med stora rabarberplantor som verkar friska kan man hugga loss en bit från rotklumpen och plantera den.
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

Utters

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-12 kl 14:03 »
Det är bra att tänka på att gräva tillräckligt breda och djupa odlingsgropar när du ska plantera buskar och träd, hur djupa beror på sort, det brukar finna angivet i böcker om träd och buskar. Jag började odla 1993 och har också en stenig tomt, som du skriver att du har. Då är det ganska arbetssamt att gräva tillräckligt för buskarna, och det märks på flera plantor jag satte på 90-talet. De överlevde,men förblev småväxta länge. Det tog många år innan rötterna kunde leta sig ut, när man grävt en grop som rötterna precis får plats i, och det runtomkring gropen är sten och hårda trädrötter!

smurffarm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 05:26 »
Intressant tråd, tror jag hjälper till att fylla ut den.

Är född 84 men sen 91 hamnade man på landet och då vart det ju att plocka lite bär och annat,
går idag med planer på en nystart, funderar på det här med egen gård, kanske hyra ett hus och där
leva på en egen verksamhet, man kanske kunde plantera lite bärbuskar och sälja lite sylt och annat?

Jag är i princip sjukpensionär men borde ta steget till att skapa nått eget jag kan leva på,
nog om mig men tänk om man kunde hyra ett hus där man kan odla både till eget och till försäljning,
skulle det vara gångbart att ha en stor hallonodling och sälja hallonsylt genom torgförsäljning kanske?

Att gräva och pyssla i trädgården ser jag nog som ett stort nöje bara jag får lite kunskap först,
så jag ska studera tråden mer och hänga med i era diskussioner, hur länge heller frukt och grönsaker egentligen?
Bär kan man ju frysa men det brukar man väl inte göra med frukt?

Lite OT men jag provar.....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 06:58 »
Jag bor i zon 4 och har ffa bärbuskar. När vi köpte huset fanns här flera gamla vinbärs- och krusbärsbuskar (båda svarta, röda och vita vinbär). Efter att jag beskurit och glesat ur dem så växer de finfint och ger mycket bär. Ta bort de äldsta grenarna, behåll de yngre och se till att buskarna blir "luftiga" så solen kommer åt bären också inuti busken.

Vinbär kan växa i både full sol och halvskugga, men ger mer bär i solen.

Sen har jag satt flera nya krus- och vinbärsplantor, olika sorter för att få variation och mognad vid lite olika tidpunkter, så jag hinner med att skörda. När de växer till sig, kan jag ta nya plantor från dem jag gillar.

Amerikanska blåbär har jag satt några buskar av. De smakar inte som vilda blåbär, men är trevliga ändå. De vill ha sur jord (lågt pH), så om du inte har det så får du meka med torv och annat (jag vet inte hur man gör, men det vet ju andra).

Jag har ett par buskar med bärhäggmispel. De växer bra, men är lite tråkiga i smaken, tycker jag. Åas hinner jag inte äta så många eftersom rådjuren älskar dem och betar av vartenda bär om de får chansen. Bärnät hjälper, om man kommer ihåg att lägga på det.  ::)

Ja, hallon, förstås. Jag har gula hallon som växer som ogräs och ett av årets projekt är att utöka hallonodlingen. Och så jordgubbar och smultron. Revande smultron är en trevlig marktäckare! Som någon påpekade ovan så är ju rabarber mycket lättodlad och kan användas även som grönsak (googla på persiska recept).

Jag har inte lagt några stora pengar på plantor. Har passat på när plantskolorna haft rea. Rabarber har jag fått från en vän som sådde dem och fick massor av plantor. :)

Fruktträd har jag inte många, än så länge bara ett par äppelbebisar. Ett Transparent Blanche och ett Åkerö. TP har gett några få frukter, Åkerö lär vänta på sig. På lite sikt vill jag har hit härdiga sorter av päron och plommon.

Att tänka på är ju också vad man vill göra av bär och frukt och vilken tid man har att ta vara på dem. Vill du skörda lite då och då eller göra en jätteinsats med mycket på en gång, t.ex. Sånt spelar ju också en roll när man väljer.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-12 kl 22:02 »
Krikon får man inte glömma heller!!!!!  ;D

elenin

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-12 kl 19:27 »
Börjar förstå att buskar inte är något större problem, dessutom om man köper några verkar de billiga.

Sen är vårt ställe lite knäppt. Den ljusaste delen har stenig jord, sen är det OK jord där det är relativt ljust. Så det blir väl en kompromiss hur man än gör. De gamla aplarna står där det inte är stenigt så det kanske är ett tips...

Skulle vilja ha gråpäron men om päron är svårt så tar vi det ett annat år. Men det måste bli plommon, någon form av "körsbär" (om det går), och definitivt aplar. Läste att plommonen pollinerar sig själva men min mor säger att de gör inte det. Sedan är det aplarna. Transparant blance är redan bestämt, men sedan skulle vi vilja ha ett med lite tåligare äpplen och sedan vinteräpplen. Och de pollineras tydligen inte med vad som helst. Kollat runt men blir bara yr när jag ska reda ut vad vi kan ha.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 17 apr-12 kl 19:53 »
Sedan är det aplarna. Transparant blance är redan bestämt, men sedan skulle vi vilja ha ett med lite tåligare äpplen och sedan vinteräpplen. Och de pollineras tydligen inte med vad som helst. Kollat runt men blir bara yr när jag ska reda ut vad vi kan ha.

Kolla vad grannarna har för äppelträd! Pollineringen funkar, bara det finns passande sorter i närheten, du behöver inte ha dem i trädgården. Om dina grannar får fina äppelskördar så har du ju en ledtråd till vad som går bra.  Sen tycker jag att du ska kolla med en bra plantskola där du bor. De ska veta vilka sorter som funkar i klimatet och vilka som pollinerar varandra.

Vem som helst kan bli helsnurrig av att läsa de där långa listorna över vilka sorter som pollinerar varandra.  :o Mycket lättare att prata med nån som vet.

elenin

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 22:04 »
Oj. Jag kanske borde nämna att det har funnits bebyggelse innan, för 40 år sedan. Det finns 3 gamla äppelträd inte jättelångt bort men vad det är har jag ingen aning om. Sedan bor närmaste granne 3 km bort.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 22:13 »
Är du osäker på just pollineringen kan du plantera paradisäpple för äpplenas skull. De funkar till alla sorters äpplen tror jag, och de går att förädla de med.

Rosenkvitten är trevligt om de hinner mogna, Havtorn om du hittar någon sort du gillar smaken på, Fläder är en höjdare som sprider sig som ogräs (gillar man inte fläderblomssmaken gillar man ofta bären).

Kolla om det finns lokala sorter, tigg av grannar och gå med i trädgårdsföreningen där du bor.

elenin

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-12 kl 00:54 »
Nu har vi gått igenom sorterna och tänkt såhär:

Äpplen: Transparent Blanche. Alice, Aroma
Plommon: Victoria, plus en annan sort
Röda vinbär.

Sedan skulle jag vilja ympa lite på de gamla träden men kommer inte hinna det nu denna gång. Vet inte hur långt in på våren man kan ympa...

Ska läsa på om planteringen av träden med. Jag tror bara jag planterat en gång innan.

Jenova

• Halland
« Svar #16 skrivet: 22 apr-12 kl 08:29 »
Smaken är ju som baken.
Det är först och främst smaken jag tänker på när jag planerar för bär- och fruktodling. Vad man tycker är gott är ju som sagt mycket olika och det finns ju många valmöjligheter. Jag bestämmer först viken smak jag vill ha sött, surt m.m. Sedan vilken konsistens jag vill ha krispigt, mjöligt, saftigt o.s.v. Därefter tar jag reda på vilka som är härdiga i min zon och om de tidiga eller sena. Vid detta laget har man inte så många kvar att välja mellan. Och sist tänker jag på färgerna.
När jag bestämt mig vad jag vill ha går jag till plantskolan och frågar vad som uppfyller mina önskningar eller läser mig till det samt frågar folk runt omkring mig. Hittar man inte vad man vill ha så får man dra ner på kraven och kompromissa. Sommar och höst kan man hitta svensk frukt i butikerna och då testar jag olika sorter, skriver upp namnen på dem och kollar upp om de skulle fungera hos mig.
Jag har också ett s.k. familjeträd med äpplen (tror det finns med päron också) med 4 olika sorter på samma träd som mognar vid olika tider. De är dyra men det blir billigare än köpa 4 träd. Lär man sig ympa så kan man göra egna familjeträd.
Plantskolorna brukar vara mycket hjälpsamma och kunniga.

Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 22 apr-12 kl 09:13 »
Lär man sig ympa så ska man inte göra familjeträd, om man inte har extremt liten trädgård. Olika sorter växer olika starkt, och familjeträd blir därför lätt obalanserade. Mycket bättre att ha 4 olika träd än ett familjeträd med 4 sorter.

Ympar man själv, och får tag på grundstammar hyfsat billigt (man kan t ex gå ihop några stycken, så att man kan köpa tillräckligt många, så kostar ett egenympat träd typ 25 kronor totalt. Då har man råd att göra många träd. Själv har jag svårt för att vara lagom, så jag har i år ympat 18 nya träd, både äpple, päron, plommon och kvitten. Hoppas att alla tar sig, och med lite mer övning och insamlande av ympkvistar till nästa år så skulle jag vilja göra minst 50 träd då. Lagom är inget jag är bra på, som sagt  :-[.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #18 skrivet: 22 apr-12 kl 09:46 »
Lägger mig i denna tråd lite  :-[ Med en fråga ang ympning på äppelträd.

Kan man ympa äpple på äpple oavsett sort? Har det någon betydelse när de olika sorternas frukter mognar?

Vi har ett gammalt skruttigt äppelträd som jag gått och funderat över i ett års tid. Trista små i mängd obefintliga vinteräpplen. Några kilometer här i från står det ett fantastiskt träd med super god frukt i mängd, mogen fram emot sensommaren. Jag skulle vilja såga ner vårt trista träd och ympa fast grenar från det goda trädet. Kan det funka fast träden är så olika?

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 apr-12 kl 11:36 »
Sedan skulle jag vilja ympa lite på de gamla träden men kommer inte hinna det nu denna gång. Vet inte hur långt in på våren man kan ympa...
Helst ska man ta ympris innan knopparna på dem börjar svälla. Om man gör det och kan förvara dem svalt och mörkt, så de inte får för sig att spricka ut, kan man nog göra själva ympningen senare på våren.

Lägger mig i denna tråd lite  :-[ Med en fråga ang ympning på äppelträd.

Kan man ympa äpple på äpple oavsett sort? Har det någon betydelse när de olika sorternas frukter mognar?

Vi har ett gammalt skruttigt äppelträd som jag gått och funderat över i ett års tid. Trista små i mängd obefintliga vinteräpplen. Några kilometer här i från står det ett fantastiskt träd med super god frukt i mängd, mogen fram emot sensommaren. Jag skulle vilja såga ner vårt trista träd och ympa fast grenar från det goda trädet. Kan det funka fast träden är så olika?
Ja, det går att ympa oavsett sort. Det är ju en fördel om man ympar en tidig sort på en sen sort, så man får längre skörd :)
Men det blir svårt att ympa på trädet om du sågar ner det. För när man ympar på ett gammalt träd får man göra det på en gren. Vi brukar sätta två ympkvistar på en avsågad gren som är ca 4-5 cm i diameter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser