Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket selen till lamm med selenbrist  (läst 5999 gånger)

moppe

Hur mycket selen till lamm med selenbrist
« skrivet: 15 feb-12 kl 19:32 »
Har ett lamm som är inne på 5:e dygnet. Hon har fått selenbrist och fick i går morse 0,5 ml tokosel. Under natten blev hon bättre och varit hyffsad idag. Man märker dock fortfarande av vissa symtom. Ska man ge mer selen eller räcker det med detta? Enligt förpackningen med lammnäring ska det innehålla selen men de verkar inte som att det räcker. Vill inte riskera att ge för mycket men heller inte att hon blir sämre igen.
« Senast ändrad: 15 feb-12 kl 19:48 av moppe »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hur mycket selen till lamm med selenbrist
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 20:57 »
vad händer om lammet får för mycket ???
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

moppe

« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 21:15 »
De kan få samma symtom som vid brist.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 16 feb-12 kl 10:03 »
Om de 0,5 ml Tokosel var den dos lammet ska ha så måste du nog vänta 10-14 dagar innan du kan ge igen. Det brukar också ta 7-10 dagar innan symptomen är borta. (har svårt att avgöra om de 0,5 ml är rätt dos, men det låter rimligt. Jag brukar röra upp ett dosmått i 70 ml och sedan ge 1 ml lösning per kilo som lammet väger eftersom ett dosmått är tänkt till 70 kg tacka  ;D )

När jag får selenlamm så ger jag ADE vitamin i munnen dagligen också, det brukar stärka lammet ytterligare och AD-vitaminbrist och selenbrist ger liknande symptom.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

moppe

« Svar #4 skrivet: 16 feb-12 kl 18:15 »
Ja det går ju framåt och det tar ju tid för selenet att verkar fullt ut. Hon har även fått B och D. Nu i eftermiddag är hon i alla fall betydligt piggare  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser