Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?  (läst 8432 gånger)

Klara Kluck

  • Gäst
"Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« skrivet: 15 feb-12 kl 19:21 »
Jag ska kläcka i hembyggd kläckare men behöver ett råd. I många svenska trådar/forum så är äggen "stående" lätt lutade och vänds åt olika håll var 8 timma. På utländska engelska och amerikanska sidor ligger äggen ner. Hur ska man göra för att få bästa resultat? Tacksam för glada tillrop o råd../Bibbi

lena70

  • Gäst
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 19:30 »
..Är en hel vetenskap, att kläcka i maskin..Jag blir gråhårig och jättenervös, skönt det snart är över..Min är en enkel kläckare utan fläkt och termostat, hunnit ångra mitt val av kläckare 100 gånger, men det ser trots allt ut att funka..(Mina ägg låg ner..)

David97

  • Gäst
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 19:32 »
Det spelar ingen roll, det blir lika bra resultat, fördelen att ställa de upp, är att det får plats fler ägg. Jag vet massor som kör både och, varför inte köra vart annat stående och vart annat liggandes? ;)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #3 skrivet: 15 feb-12 kl 20:18 »
Om man ska kläcka hönsägg visar forskning att det inte spelar någon roll om äggen ruvas liggande eller stående. Stora kommersiella kläckerier ruvar oftast äggen stående just för att det är lättare att hantera i en automatiserad kedja av olika moment, det är mindre platskrävande och vändningsautomatiken är enkel.

När det kommer till andra fåglar så spelar hållet man ruvar äggen och hur man vänder en större roll. Skillnaden är störst på gäss. Där minskar kläckbarheten med nästa 50% på ägg som ruvas stående och vickas om man jämför med ägg som ruvas liggande och rullas vid vändning.

Det finns en rätt omfattande studie på detta gjord i Australien. Jag hittar tyvärr inte länken till forskningsrapporten nu   :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Klara Kluck

  • Gäst
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 21:03 »
Tack för bra svar! Ja men då blir det 50/50 denna gång  :D Tack  :)

ripper

  • Inlägg: 100
    • Västergötland
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #5 skrivet: 15 feb-12 kl 21:07 »
Funkar även att använda sand i botten å för att lägga äggen stadigt samt att sanden håller värmen jämn och bra hela tiden.
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-12 kl 21:13 »
Funkar även att använda sand i botten å för att lägga äggen stadigt samt att sanden håller värmen jämn och bra hela tiden.
Då måste man ju vända varenda ägg för hand minst två gånger per dygn. Bättre med någon form av låda där alla äggen vänds med ett enkelt handgrepp, om man inte kan ha helt automatisk vändning.

Pillar man på alla äggen ofta riskerar man bara att hjälpa bakterier i onödan, så att man få dåligt kläckresultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ciaston

  • Inlägg: 187
    • Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-12 kl 21:35 »
Jag har under 4 år som jag kläckt vänt alla mina ägg för hand och alla ägg två ggr om dan, både ank och höns ägg.
Har altid haft bra % på kläckningen.
Så tvätta händerna och vänd, rita ett kryss så du kommer ihåg vilken sida som är morgon och kvälls vändning.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-12 kl 21:38 »
Just med ank- och gåsägg, som man ju sprejar eller doppar, beroende på vad man tror är bäst, så är ju risken för att förflytta smuts extra stor.

Ska man bygga en kläckare, så tänker jag mig att det är för att man vill ha en stor kläckare, som blir dyr att köpa. Och handvända typ 200 ägg är inte så kul...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-12 kl 23:47 »
Det är enklare att luta hela maskinen än att pilla med hundratals ägg...  8)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-12 kl 07:14 »
Det är enklare att luta hela maskinen än att pilla med hundratals ägg...  8)
Har man en fläkt som måste vara placerad rakt så går inte det. Då måste maskinen stå rakt och bara äggen vändas, antingen för hand, med fiffigt handgrepp eller helt automatiskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-12 kl 12:58 »
Så dumt med den fläkten  :-\ jag lutar lela maskinen (covatutto) och octagonerna ligger i vagga
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Brahmaputra

  • Inlägg: 62
    • Gotland
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #12 skrivet: 19 feb-12 kl 18:49 »
Om man ställer dom ska luftblåsan vara upp o spetsen ner då? Är lite ny på det här så ursäkta dumfrågan...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #13 skrivet: 19 feb-12 kl 18:52 »
Om man ställer dom ska luftblåsan vara upp o spetsen ner då? Är lite ny på det här så ursäkta dumfrågan...
Ja, så ska ägg alltid förvaras. Ger bäst kläckning och längst hållbarhet på äggen om de ska ätas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

claramaria

  • Gäst
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #14 skrivet: 19 feb-12 kl 19:52 »
Hej , när en höns ruvar , den ställer inte äggen stående utam äggen ligger där och hon ruvar på dem och försöker då och då röra på dem och man ser att det är bästa resultat man får ..... o:)

Klara Kluck

  • Gäst
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #15 skrivet: 23 feb-16 kl 16:25 »
.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: "Lägga" eller "ställa äggen i kläckaren?
« Svar #16 skrivet: 24 feb-16 kl 00:02 »
Att man ställer dem upp i en äggkläckare beror mest på utrymmeskäl, de tar mindre plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser