Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta uppfödning?  (läst 3486 gånger)

BigB

• Skåne
Starta uppfödning?
« skrivet: 14 feb-12 kl 17:50 »
Nu behöver jag lite hjälp och tips!

Jag går i tankarna att i framtiden starta en småskalig uppfödning av kaniner, främst för att förse hushållet med kött men även för att hundarna ska få ordentlig variation på sin mat. Men var i helskotta ska jag börja?   ??? Grundläggande kunskap om avel, uppfödning, näringslära och kaninernas behov har jag sedan innan då jag har haft "myskaniner" sedan barnsben och dessutom är utbildad djurvårdare.

Jag har läst lite i Göstas tråd om JBV och slaktutbildningar, och förstått att än krävs det ingen utbildning för slakt av kanin för husbehov. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Och var vänder jag mig isf om jag vill lära mig?

Hur väljer jag ras? Var hittar jag uppfödare främst i Skåne som säljer kaniner för köttproduktion? Vad ska jag titta efter för att få så bra och trevliga avelsdjur som möjligt? och vad ska man undvika? Jag undrar egentligen över ALLT!  ::)

Hoppas att ni har överseende med en novis som mig, och hänvisa mig gärna till tidigare trådar eller hemsidor där jag kan finna svar!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Starta uppfödning?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-12 kl 18:05 »
Det finns massvis med bra trådar i ämnet. Ska du föda upp för husbehov så ska du titta på föreningen gotlandskaninens hemsida tycker jag.  Gotlandskaniner är väl lämpade till husbehovsuppfödning, dessutom gör du en insats att bevara en lantras.
Ska du föda upp kaniner enbart för att skicka till slakt så passar produktionsraser bättre såsom new zealand, wiener,mfl men kolla att de är ifrån produktiva stammar,många är populära utställningsraser och kullstorlekar kan vara små annars.
Fjäderfän och kaniner

Sjöborgen

• Är som vi är!
    • Småland
    • Malin & Peter på Sjöborgen
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 18:21 »
Ta kontakt med Gösta!! han har svar på ALLA  dina frågor..
Heltidsjälvhushållare sedan 2012, utflyttarbrev i Tidningen Åter 4/13

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 18:28 »
Hej!

Om  jag undrade över allt skulle jag nog börjar med ett avelspar och sedan låter saken växer med mina kunskaper och erfarenheter.

och personligen tycker jag att mina kaniner är för mycket arbete för att föda upp dom  (med all mockning osv som tillhör)  som hundmat.  Men där finns jo olika resonemang.

Har man valt ras hittar man uppfödare.. är oviktigt vilken ras man vill testa saken med köper man det som finns i närheten och fråga ut säljren ordentligt.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 18:38 »
Hej!
Burarna kan du köpa från mig, jag bygger 6-fackare i tre våningar.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

BigB

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 18:59 »
Jag har förstått att Gösta är riktigt haj på det här med uppfödning! Jag får skicka iväg ett mail till honom med, tack för tipset  :)

Ska du föda upp för husbehov så ska du titta på föreningen gotlandskaninens hemsida tycker jag.  Gotlandskaniner är väl lämpade till husbehovsuppfödning, dessutom gör du en insats att bevara en lantras.

Jag har bara skrapat på ytan bland trådarna känns det som  ;) Gotlandskanin har jag funderat på innan, just lite för att det är en lantras som behöver bevaras och för att de verkar vara trevliga att ha att göra med. Jag ska absolut kolla in hemsidan! Tackar!
Om  jag undrade över allt skulle jag nog börjar med ett avelspar och sedan låter saken växer med mina kunskaper och erfarenheter.
och personligen tycker jag att mina kaniner är för mycket arbete för att föda upp dom  (med all mockning osv som tillhör)  som hundmat.  Men där finns jo olika resonemang.
Har man valt ras hittar man uppfödare.. är oviktigt vilken ras man vill testa saken med köper man det som finns i närheten och fråga ut säljren ordentligt.

Precis så tänkte jag, börja med få kaniner för att "få in rutinerna" om man nu kan kalla det så. Och det flesta kaninerna kommer ju hamna på våra tallrikar och inte i hundarnas gap  ;)

Kul att få lite fler synpunkter! Nu är det dags att dyka bland trådarna igen!

BigB

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 feb-12 kl 19:01 »
Hej!
Burarna kan du köpa från mig, jag bygger 6-fackare i tre våningar.

Beekeepern. :)

Tack för erbjudandet, men så långt har jag redan kommit att byggnationen av burar nästan är klar. Det är tur att jag har en snäll mor med mycket plats och virke  ;)

Kickan_

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 mar-12 kl 15:35 »
Finns det några slakterier som tar emot kaniner för slakt här i skåne som är utbildade så man kan få sin kanin slaktad och få hem köttet?
dock bara till eget hushåll..

(undrar bara just nu, då min farfar vill ha lite kaninkött) :)
"Du är inte som alla andra, du är bättre"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 18:06 »
Finns det några slakterier som tar emot kaniner för slakt här i skåne som är utbildade så man kan få sin kanin slaktad och få hem köttet?
dock bara till eget hushåll..

(undrar bara just nu, då min farfar vill ha lite kaninkött) :)

Enklare, billigare och mera stressfritt för kaninen att slakta hemma.  Kanske vet tom farfar hur man gör?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

hajens

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 18:43 »
börjar också bli lite nyfiken på kaniner.

Hur håller ni dem, är det inhägnad som gäller eller kan man låta dem "nörda" runt på egen hand i trädgården precis som höns?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 17 mar-12 kl 22:03 »
Hajens, du kan googla det mest grundläggande om kaninhållning. De går inte att hålla som höns.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser