Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min äggkläckare - ritning och instruktion  (läst 36119 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Min äggkläckare - ritning och instruktion
« Svar #40 skrivet: 12 apr-12 kl 08:22 »
För att vara tant är du rätt händig  ;)

Om du ska kläcka i äggbackarna måste du dock byta nätet till ett med finare maskor (bäst) eller lägga i frottéhanddukar (vilket kommer försämra luftcirkulationen) Annars kommer dina kycklingar och då främst vaktelkycklingarna att trilla rakt igenom nätbotten. Har du vatten i botten kan det bli riktigt tråkigt  :(

Hoppas att du kommer på någon bra lösning så att det inte blir ett problem när dom kläcker  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 12 apr-12 kl 10:15 »
Riktigt smart det där med två lampor!!! Det borde jag ha tänkt på :-[

Jättekul att flera stycken här har byggt enligt min tråd (inte min idé då jag snott lite här o där på nätet).
Jag läste en annan tråd där man använt "effektmotstånd" och en kylfläns som värmekälla. Det lät intressant så jag hoppas på mer detaljer där för en eventuell vidareutveckling.
Har just nu 12 myskankägg i kläckaren. Alla med levande foster, touchdown beräknat till 1-2 maj. Sedan pensionerar jag nog kläckaren ett tag, tills nästa säsong kanske.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #42 skrivet: 12 apr-12 kl 11:10 »
Sedan pensionerar jag nog kläckaren ett tag, tills nästa säsong kanske.
Är du säker på att du klarar det  ;) ;D Sommaren är ju fortfarande lååååååång
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
« Svar #43 skrivet: 12 apr-12 kl 12:40 »
Vilken fin kläckare!

Hur vänder du äggen?

Tack!

Jag tar mig omaket att vända dem alla för hand. Jag går hemma pga sjukdom, jag har tiden :)
Mitt i Skåne.

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
« Svar #44 skrivet: 12 apr-12 kl 12:54 »
För att vara tant är du rätt händig  ;)

Om du ska kläcka i äggbackarna måste du dock byta nätet till ett med finare maskor (bäst) eller lägga i frottéhanddukar (vilket kommer försämra luftcirkulationen) Annars kommer dina kycklingar och då främst vaktelkycklingarna att trilla rakt igenom nätbotten. Har du vatten i botten kan det bli riktigt tråkigt  :(

Hoppas att du kommer på någon bra lösning så att det inte blir ett problem när dom kläcker  :D

Tack Lina!

Lösningen är uttänkt från början :D
Maskorna satte jag så glesa för luften skulle passera bra. Tanken när de kläcks är att lägga ner äggen på botten i lådan! Blir det för många på en gång så är planen att lägga en handduk på mittenlådan, så luften kan gå både över och under!
Vatten tänker jag ha en liten låda med tätt nät över och våta vettexdukar i!
När de väl är ute ur skalet så sätts de en och en efterhand direkt över i egen värmebur.
Jag har nu länge haft en lånad "fabriksköpt" kläckare där man måste lägga ner alla på botten efterhand, för äggvändaren ramlar de igenom annars. Där är heller ingen fuktighetsgrej i den så man får improvisera med skålar. Så den biten var jag liksom van vid redan. Idén med skål med vettexdukar fick jag av en annan som köpte ägg av mig som byggt en kläckare själv tidigare.
Eftersom jag går hemma har jag inte behovet av automatik med allt som man har när man jobbar.

Mitt i Skåne.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Min äggkläckare
« Svar #45 skrivet: 12 apr-12 kl 13:33 »
Här var det högteknologi som gällde ;)
En plastlåda ca 13x20cm (take away rislåda) med en nästan lika stor tvättsvamp i, denna placerade jag under nätgolvet. gjorde ett litet hål i väggen på  kläckaren och förde in en tunn slang. Andra ändan av slangen drog jag genom korken till en PET-flaska och tätade med lite silikon. Sedan var det bara att ta en läskflaska med vatten och gänga på korken och fylla på så mycket vatten som fick plats. Har beställt en hygrometer på webben men den har inte kommit ännu. Funkade bra med asken, svampen och slangen. Lätt som en plätt.

Edit 29/3: När jag fick dit en hygrometer så såg jag att fuktigheten var för låg. Tog en PET läskflaska, klippte av den där den börjar smalna av så att det blev ett stort hål, samma diameter som flaskan alltså. Ställde den bredvid lampan och fläkten skyddat av den vertikala delen av fyrkantsnätet. Rev några remsor trasa som veke och stoppade ned drygt halva i flaska och halva hängde utanför. Inga problem att få upp fukten till över 60%.

Kan man få en bild på fuktighets fixet :D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 12 apr-12 kl 17:45 »
Bilder på min kläckare.  :D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 12 apr-12 kl 17:52 »
Mina kycklingar vill kläckas i en knallrosa plastback.  ;D Den kommer vara lätt att hålla ren och jag har borrat många hål i botten på den för luftgenomströmning. Inför kläck ska jag läcka dit linnetyg så dom små raringarna inte halkar.

Dom små äggen till höger är från hedemora och dom stora äggen till vänster är från lyckliga värphöns av blandras från mammas granne.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Alex s

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 13 apr-12 kl 09:51 »

Jättekul att flera stycken här har byggt enligt min tråd (inte min idé då jag snott lite här o där på nätet).

Haha, ingen verkar vilja bygga enligt min tråd ;(
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

hen

• Småland
« Svar #49 skrivet: 13 apr-12 kl 11:15 »
Haha, ingen verkar vilja bygga enligt min tråd ;(

Hade man ju gärna gjort men den är ju mer jobb att göra och lite dyrare :D.....

Nu har jag beställt - "HIGH SENSITIVITY ELECTRONIC THERMOSTAT FOR INCUBATOR HATCHING EGGS 220V 4A"
Har även tittat på en temp och fukt mätare - http://www.jula.se/digital-termometer-hygrometer-943093

12V datorfläktarna hur driver ni dom?

Alex s

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 13 apr-12 kl 11:28 »
Hade man ju gärna gjort men den är ju mer jobb att göra och lite dyrare :D.....

men bara liiiite dyrare och jobbigare ;)
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

andtol

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 13 apr-12 kl 15:09 »

Har även tittat på en temp och fukt mätare - http://www.jula.se/digital-termometer-hygrometer-943093

12V datorfläktarna hur driver ni dom?

Jag har en liknande fuktmätare i min låda. Den visar på runt 60% fuktighet.

Jag driver min datorfläkt med en sån här: http://www.jula.se/batterieliminator-409051

hen

• Småland
« Svar #52 skrivet: 13 apr-12 kl 15:48 »
Kan ni ta lite bilder på era fuktsystem :p

andtol

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 13 apr-12 kl 16:09 »
Kan ni ta lite bilder på era fuktsystem :p

Jag har bara en rund gratängform under nätet, kanske 20 cm i diameter, som är fylld med vatten. Verkar fungera bra. :)

På tisdag får vi se resultatet.

andtol

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 13 apr-12 kl 16:21 »
Här är en bild.

Tempen håller bara 36,8 grader nu. Den började på 37,5 men har sänkts med tiden. Jag vågar inte ändra på termostaten eftersom den är så känslig.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #55 skrivet: 13 apr-12 kl 20:46 »
Har någon funderat på att använda golvvärme istället för glödlampa som värmekälla?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

The Poacher

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 14 apr-12 kl 08:00 »
Glödlampa är billigt och enkelt att hantera. Golvvärme är långsamt och betydligt dyrare, ser inga uppsidor med det.
Däremot är det någon kvinna vars man har byggt ihop effektmostånd och kylfläns som värmekälla. Verkar väldigt bra men jag har tyvärr för dåliga (dvs inga) elektronikkunskaper för att kunna planka hans bygge. I alla fall så länge det fungerar så bra med lampa.
En enkel (jag gillar enkel) men briljant lösning som jag såg på forumet är att använda två glödlampor. I och med att man använder en termostat så blir temperaturen den samma men om en lampa går sönder så har man fortfarande en värmekälla kvar. SMART!
Det är nästan så att jag vill bygga om min kläckare...

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #57 skrivet: 31 aug-12 kl 10:55 »
Jag har lite funderingar.   ::)

Hur sitter liksom lampan och termostaten ihop? På lampans sladd som han fixar med i filmen på engelska överst i tråden?

Och datorfläkten? Den lär väl bara ha ett par tampar som ska skarvas med en lämplig sladd med rätt transformator i änden eller?

Jag tycker elfixande är lite läskigt och vill inte göra fel. Och vill inte skaffa grejjer förrän jag vet att jag rer ut det.

Men sen...!
Då jäklar!!!
 ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

andtol

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 sep-12 kl 20:22 »
Det följer med en ritning hur man ska koppla el och termostat. Dock ska man förstås INTE koppla själv om man inte vet vad man gör. Det är ju 220 V och kan ge en ordentlig kyss om det blir fel. Eller bränna upp huset osv...

Fläkten är lika enkelt att koppla men inte lika farligt eftersom det är 12 V.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 03 sep-12 kl 12:31 »
Tack för svaren.

Min elkunskap sträcker sig till att byta kontakt och strömbrytare på en lampsladd.  ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser