Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pipande kyckling, som inte tagit sig ur ägget själv!.  (läst 16714 gånger)

lena70

• Gäst
Jag har dvärgkochinägg i kläckmaskinen. På dag 21 började kycklingen i det aktuella ägget att pipa. Det var framåt eftermiddagen. Resten av dagen gick, och jag såg inga tecken på att kycklingen gjort något hål, men den pratade, verkade lugn och höll på med sin näbb mot skalet. Lika dant under följande dag..Sedan natten till idag, var jag säker på att nu hade kycklingen tagit sig ur, men inte, kycklingen var fortfarande kvar i ägget, inga tecken på pick-hål, och kycklingen små pratade därinne..Jag har försökt hjälpa kycklingen genom att fukta ägget med spayflaska, ett par gånger per dygn..Luftfuktigheten är högre ochså nu i kläckaren, har en utan fläkt. De två andra kycklingarna   kämpar för fullt och har gjort hål, och en av dom är halvvägs ute..Min tredje kyckling, som jag undrar om..Vad skulle ni ha gjort?? Gjorde jag rätt, att INTE hjälpa kycklingen ut igenom ägget?? Om jag skulle ha gjort det, var jag ochså tvungen att ta hål på ägget..Det är tyst i ägget nu och jag kan inte sluta att grubbla..Har alltid hört att man INTE ska hjälpa ut kycklingar!Och att det stjälper mer än det hjälper.. Och i detta fall, hade kycklingen inte ens orkat göra ett pick-hål..Hade han klarat sig, om jag hjälpt till?? Eller var det rätt, att låta "naturen ha sin gång", om kycklingen inte klarat att ta sig ut själv, klarar han inte av livet utanför ägget heller??.
Vad tycker ni?? OM jag hamnar i en liknande sitution igen, vad tycker ni att jag ska göra då?? Och hur länge tycker ni att man ska vänta, innan man hjälper till?? Den här kycklingen pep säkert i ägget i ca 1  1/2 dygn..
När jag kläckte fram kycklingar på fd jobbet, och när jag "hjälpte" kycklingar ut, så dog dom oftast..Ibland kunde vi hjälpa ut kycklingar, om de kämpat länge OCH dessutom gjort ett litet pick-hål, MEN denna kyckling hade ju inte ens gjort det..
Vet inte om den är död, ( ser ingen aktivitet med ägglampan)den kan ju inte leva hur länge som helst i ägget, funderar nu på att titta inuti..

ullabulla

• Norrbotten
SV: Pipande kyckling, som inte tagit sig ur ägget själv!.
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 17:50 »
Jag hörde pip i äggen, en kyckling kläcktes och sen blev det tyst i dom andra, men 2 och 3 dar senare behagade dom picka sig ut och alla är friska och krya  :)
Låt dom ligga kvar ett tag till..
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 16:48 »
I slutet av dag 22, slutade jag att höra ljud och rörelser..Hela tiden hade jag gått och väntat och väntat, på att något skulle hända, kanske en spricka i ägget..Inget hände..Hörde en röst i huvudet hela tiden,  RÖR INTE ÄGGET!!.Jag har alltid fått höra, att man INTE ska hjälpa kycklingar ut..Och att det oftast skjälper mer än det hjälper..Om jag tar ut kycklingen, vid fel tidpunkt, han kanske inte är "klar" så tar jag istället död på kycklingen..Och nu var det ju inte ens ett pick-hål..Tillslut fick jag nog, och tog en tesked och knackade försiktigt hål på ägget högst upp, hade lyst det innan, så jag visste var huvudet var, men det var så stilla i ägget, jag befarade det värsta..OCH MAN SKA JU INTE GÖRA SÅ HÄR; EGENTLIGEN..Tog bort lite äggskal, väntade lyste, inga reaktioner, sedan tog jag hål på hinnan..Och det var för sorgligt, kycklingen var död, han var helt klar för kläckning..Allt såg så NORMALT ut, VARFÖR kom han inte ut? Orkade kanske inte bara ta sig ut?? Jag hade, med facit i min hand , KUNNAT rädda kycklingen..Det känns förjäkligt!! Nästa gång stänger jag av rösterna i huvudet, och alla "goda råd"( jag säger alltid själv till ANDRA, att aldrig röra äggen, så jag ger samma råd till andra, som jag själv får höra..)och hämtar ut nästa kyckling som piper, men som aldrig tycks komma ut..! Men jag väntar nog MINST ett dygn eller mer, INNAN jag gör det..Så att jag är säker på att han är "klar"..Detta vill jag inte vara med om mera..Var som att höra mitt eget barn prata därinne, men kycklingen lätt så lugn, lätt inte alls panikslagen, lätt inte alls som en kyckling som inte kunde komma ut..??

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 17:22 »
Jag har vart med om nästan samma sak (vi har hjälpt en ut, den överlevde.. tills den drunknade).. Men jag hade en höna som ruvade, det blev inget, nästan, när jag flyttat tillbaka henne, o hon visade inget att hon ville ruva mer, så började jag plocka bort äggen (Några sprängdes, jag spydde nästan) men så hörde jag *piiiip* Jag stelnade till, så jag tog ut det sista ägget, o kycklingen hade gjort en liten ''upphöjning''.. Jag sprang in i panik med ägget i handen, (Försiktigt förstås) ordna kläckaren, o la dit ägget. Men sen tänkte jag.. Jag kan ju inte ha en ensam kyckling.. Hönan skulle kunnat vara sällskap, men denna är ju helt ensam.. (+ att jag inte hört ett ljud på ett tag) så jag stängde av kläckaren,tog ägget o begravde det i gödselstacken.. påvägen ut, hörde jag *piip*.. Det var vääldigt nära att jag började gråta :/ Men det var just för jag visste att den skulle känna sej ensam.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 17:32 »
Jag hjälper!
O fy fan begravde du en levande varelse i gödselstacken!!!!!!!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 17:38 »
Jag hjälper!
O fy fan begravde du en levande varelse i gödselstacken!!!!!!!

Jag vet.. Men jag hade omöjligt klarat av att vara med den, så att den inte skulle dö av ensamhet.. Men det var nog på gränsen till levnad. Hade jag bara låtit hönan vara kvar den dagen, skulle den levt :/ Fast tror dock detta var på dag 23/24, så jag trodde inte det var något

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 17:55 »
Vad hjälper det vad du trodde och inte trodde. I och med att låta en höna alt kläckare ruva fram kycklingar så tar du på dig ett ansvar för dessa liv. När du begravde en levande varelse så visar det hur lite´respekt och empati du har för livet och andra levnadsformer.
Fy! Du hade kunnat låta den avsluta livet utan att långsamt kvävas till döds.
Det finns inga ursäkter.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 feb-12 kl 18:22 »
Vad hjälper det vad du trodde och inte trodde. I och med att låta en höna alt kläckare ruva fram kycklingar så tar du på dig ett ansvar för dessa liv. När du begravde en levande varelse så visar det hur lite´respekt och empati du har för livet och andra levnadsformer.
Fy! Du hade kunnat låta den avsluta livet utan att långsamt kvävas till döds.
Det finns inga ursäkter.

Skulle jag istället låta den kläckas o sedan malas ner till katt- o hundmat? Skulle gärna vilja veta vad du skulle göra i det läget. Jag är 14 år, jag hade läxor, jag hade ju räknat med att skulle det bli något, skulle det bli innan dag 24. Hade jag haft chans att hitta 2-3 kycklingar, skulle den ju såklart ha fått leva.. Jag har OTROLIGT dåligt samvete efter det. Men tyvärr kunde jag inte ta hand om den..

Dessutom tycker jag att JAG får skit för att jag begraver en kyckling när fru solvända i stort sett gjort samma sak, och tror även det ä andra som gjort samma. O spec. att jag absolut inte kunde ha en ensam kyckling. Skulle du komma o hämta den då eller? Men jag vill gärna veta vad DU skulle gjort om du inte hade plats/tid. Hade mamman kläckt den, skulle de få vara med de andra, men att släppa in en kyckling där, är inte mycket bättre. O i det vilda, även när en höna sticker iväg o ruvar, så lämnar dom säkert några kycklingar där, som sedan dör.. Så säg inte för mycket, att det är förjävligt att jag begravde en levande varelse.

(Fru solvända, inget illa mot dej)

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 feb-12 kl 18:26 »
Kan även tillägga att jag inte hört ett ljud, eller att den rört sej på timmar..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 10 feb-12 kl 18:31 »
Du skrev ju innan att du hörde ett pip på vägen ut?  ::)

så jag stängde av kläckaren,tog ägget o begravde det i gödselstacken.. påvägen ut, hörde jag *piip*.. Det var vääldigt nära att jag började gråta :/
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 18:33 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 18:36 »
Du skrev ju innan att du hörde ett pip på vägen ut?  ::)

Jo, men det var påvägen ut sen.. Jag trodde det dött då :( Och då hade jag stängt av maskinen o hält ut allt vatten o så.. Jag vet att det är många som antagligen hatar mej bara för det.. Men som sagt, det händer ju när hönor ruvar, att dom tröttnar o går av. (Inte för att jag tröttnade, men jag tänkte bara på hur illa den skulle må att vara ensam  :-\ )

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 10 feb-12 kl 18:40 »
Jo, men det var påvägen ut sen.. Jag trodde det dött då :( Och då hade jag stängt av maskinen o hält ut allt vatten o så.. Jag vet att det är många som antagligen hatar mej bara för det.. Men som sagt, det händer ju när hönor ruvar, att dom tröttnar o går av. (Inte för att jag tröttnade, men jag tänkte bara på hur illa den skulle må att vara ensam  :-\ )
Viltrehab har ofta ensamma fiskmåsungar, andungar etc. Dem ställer in en spegel som sällskap =) Ungarna växer upp och blir stora fina fåglar :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 feb-12 kl 18:50 »
Viltrehab har ofta ensamma fiskmåsungar, andungar etc. Dem ställer in en spegel som sällskap =) Ungarna växer upp och blir stora fina fåglar :D

Ok.. Det ska jag komma ihåg om denna tragiska händelse händer igen :)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 10 feb-12 kl 19:16 »

Det var ju bra att någon gav konkreta råd istället för bannor.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #14 skrivet: 10 feb-12 kl 19:22 »
Min åsikt är hjälp dom inte. Vi hade en kyckling som hade pickat hål på ägget, men inget mer hände på över ett dygn så jag och min sambo beslutade oss för att hjälpa den lille lite. Vi jobbade vidare från hålet och gick runt ägget som de andra kycklingarna hade gjort (första kullen) så den lille fick ta sig ut själv, vilket han gjorde ganska snart. Dock så verkade det som att han legat fel i ägget och fick aldrig rätat ut benen, därför avlivades han ett dygn senare.

Alla kläckta kycklingar verkar ha legat med huvudet i trubbiga ändan men den som skrivits om låg med huvudet i spetsen, likaså andra som var fullt utvecklade men ej kläcktes.

De flesta har någon gång gjort nåt rejält klantigt eller korkat, så jag tycker inte att David förtjänar regelrätta påhopp där hans lämplighet som djurägare ifrågasätts!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #15 skrivet: 10 feb-12 kl 19:37 »
Risken är ju att TS råkade dränka kycklingen genom att spraya mer vatten i kläckaren.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 10 feb-12 kl 19:46 »
Nej han förtjänar inte några påhopp,det är ju märkligt att pekfingret åker upp så snabbt,men det förstås,har man aldrig gjort något "fel"(ta inte åt dej David97) så kan man göra så.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #17 skrivet: 10 feb-12 kl 19:56 »
De flesta har någon gång gjort nåt rejält klantigt eller korkat, så jag tycker inte att David förtjänar regelrätta påhopp där hans lämplighet som djurägare ifrågasätts!
;D Gillar
Åter till tråden där jag lär av andras erfarenhet
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

FM

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 10 feb-12 kl 20:03 »
Tycker David modig som berättar om sitt missöde. Alla gör (även vuxna) tokiga saker många gånger pga ovetenskap. Jag har många många gånger gjort dummheter som liten och ung. Spec barn ( ej riktat mot díg David) kan va dumma, exprementera, etc vid djur. Antagligen kommer jag (om jag får barn) va väldigt övervakande  ::) . Många verkar tro att dom gör mest rätt, näst intill perfekta djurägare  :-[ Man lär sig många gånger av sina misstag många gånger.

En kyckling kan kämpa förgäves med att komma ut och dör. Hade själv i mitt kläck någon fullgången som inte orkat ut tråkigt, men jag sagt till mig sj att jag måste vara lite hård när det kommer till hönsavel. Lite av=starkast överlever. Men är nog inte så stenhård  :-[ alltid  :) 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Jonte76

• -
« Svar #19 skrivet: 10 feb-12 kl 20:13 »
    Men det David gorde var vel egenligen rätt ?  vilket liv får en ensam kyckling:(      plus att dom ägg som inte är kläckta efter 24  dagar brukar vel aldrig bli några bra Höns bättre ta bort äggen än o få avliva missväxta småkycklingar som säkert många har fått göra :P   /   Jonas

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser