Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?  (läst 18282 gånger)

Getterna på berget

• Västerbotten
SV: Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?
« Svar #60 skrivet: 12 feb-12 kl 19:36 »
Mina hönor går fritt på gården och idag när jag gav katterna kotletter ute så hann en av hönorna norpa en bit och springa iväg! Jag brukar vakta så att inte hönorna hinner äta något kött när jag ger katterna men idag var de snabba ;D Den bit de fick med sig åt de upp! De verkade för övrigt överlyckliga över den lilla biten de fick med sig! Vad kan hända? Är det farligt att de äter kött? ??? Kan det bli nåtot fel med äggen? Köttet var tillagat men från igår. Vanligen får katterna kött-mat på kvällarna när hönorna har gått in och lagt sig.

Mina små Hedemorakycklingar 1 v, gnager råa älgköttben för tillfället, alltså viltkött. Som tillskott till egen blandat kycklingfoderblandning enl recept i boken Höns (köpt här på Alternativets boksida.) Så får dom spirad havre till efterätt. När det kokas ben till köttgryta får dom benen innan jag kryddar soppan. Dom gillar det och så slipper jag startfoder som jag inte har en aning om hur och vad det tillverkas av.
Getarn

Livsglädje

Gamina

« Svar #61 skrivet: 13 feb-12 kl 09:17 »
Ja gunudrar vad Jordbruksverket skulle tycka om mina höns. Jag har ett par gånger nu under vintern tagit dem på bar gärning med en mus i näbben. Med tanke på att jag inte träffar dem så mycket misstänker jag att de gjort denna jakt till en vana  ;D
Genbank för Gotlandshöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #62 skrivet: 13 feb-12 kl 09:42 »
Jag tror inte det är så farligt om hönsen nån enstaka gång av misstag får i sig köttrester. Särskilt inte om man köper svenskt kött
till sin egen konsumtion. Däremot om man systematiskt ger köttrester så ökar självklart risken att en smitta ska kunna föras in till hönsen
via fodret.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #63 skrivet: 24 feb-12 kl 20:09 »
Nu har jag fått svar ang larver. verkar dock fortfarande som om det egentligen inte "får" ges till livsmedelproducerande djur ??? varför rekommenderas det då till ekologisk djurhållning som nån skrev?

Citera
Nu går det att tillverka foder till t.ex. höns av ryggradslösa landlevande djur under vissa förutsättningar, bl.a. att bearbetningen följer de krav som lagstiftningen ställer och att anläggningen är godkänd av Jordbruksverket. (Det finns ingen sådan verksamhet i dagsläget i Sverige.)

Det är nu klargjort att levande djur som ska användas som foder omfattas av foderlagstiftningen. Däremot inte sagt att det går att utfodra livsmedelsproducerande djur med detta levande foder. Det som jag skrivit nedan gäller.

Den som föder upp t.ex. insekter som ska användas som foder till t.ex. djurparker eller som råvara till foder enl. första stycket ovan måste följa de krav foderlagstiftningen ställer och vara registrerad som foderföretagare. Anläggningen måste dessutom vara registrerad och stå under Jordbruksverkets kontroll.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #64 skrivet: 24 feb-12 kl 20:14 »
Knasigt ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #65 skrivet: 24 feb-12 kl 20:15 »
nån som har en länk till den rekommendationen? jag tänkte mejla lite fram och tillbaka med handläggaren.  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 feb-12 kl 23:54 »
Nu har jag fått svar ang larver. verkar dock fortfarande som om det egentligen inte "får" ges till livsmedelproducerande djur ??? varför rekommenderas det då till ekologisk djurhållning som nån skrev?

Jag väntar också med spänning på en länk till den rekommendationen....

calle4630

• Halland
« Svar #67 skrivet: 25 feb-12 kl 01:35 »
Jag har en slaktresthög som jag lägger allt slaktavfall från jakten
På och det är enda stället hönsen har varit på sedan det blivit kallt
Så troligen så mår dom bra av o äta lite extra fett o kött
Dom har haft fri tillgång på allfoder och säd samtidigt!
Livet är fullt av möjligheter :)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 25 feb-12 kl 10:18 »
Jag är ofta lite luillig då jag matar hönsen...  :-[ :-[
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Eurydike

• Småland
« Svar #69 skrivet: 25 feb-12 kl 11:34 »
http://www.sjv.se/amnesomraden/miljoochklimat/ekologiskproduktion/djurhallning/100procentekologisktfoder/foderiekologiskaggproduktion.4.2399437f11fd570e6758000441.html
Femte stycket Vilka alternativa fodermedel eller lösningar finns?
Ekologiska mjölkbiprodukter, drav, drank, skalade hampafrön och solrosfrön, jäst, soja, insekter, maskar och spannmålsgrodd kan alla ge bra proteintillskott.

Eurydike

• Småland
« Svar #70 skrivet: 25 feb-12 kl 11:36 »
Iofs står det inte larver.... utan insekter och maskar... Men när man talar om utfodring och proteinersättfning så kan de inte här syfta till det hönsen själva hittar ute. ??? ::)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #71 skrivet: 25 feb-12 kl 11:38 »
tack. tänkte just lägga samma länk  :-[ har rotat lite på deras hemsida, men vi verkar varit två där. ska fråga handläggaren hur de tänkte där, om det kanske är bara sånt som hönsen hittar själva som avses i det där stycket. ??? men då borde ju det förtydligas. återkommer när jag fått svar. sist tog det ju ett bra tag, hade redan gett upp hoppet och sen kom det helt plötsligt ett mejl. ;D

edit: nu hann du före igen. ;D ja, i sitt mejl skrev ju handläggare "ryggradslösa levande djur" vilket maskar och insekter också är.

Eurydike

• Småland
« Svar #72 skrivet: 25 feb-12 kl 11:41 »
återkommer när jag fått svar. sist tog det ju ett bra tag, hade redan gett upp hoppet och sen kom det helt plötsligt ett mejl. ;D
Man får inte ha bråttom när man har med myndigheter att göra  ;)

Eurydike

• Småland
« Svar #73 skrivet: 25 feb-12 kl 11:44 »
edit: nu hann du före igen. ;D ja, i sitt mejl skrev ju handläggare "ryggradslösa levande djur" vilket maskar och insekter också är.
Då så. Jag tycker verkligen det är jättekonstigt om man skulle syfta till det hönsen själva hittar....
Sidan handlar om hur man ska utfodra i ekologisk produktion och hur man då ska ersätta protein.
Borde man inte då ha skrivit "hönsen hittar själva tillräckligt med protein om de får gå lösa bland växter och jord" eller något liknande?
Vore väl toppen om du kunde starta larvuppfödning och sälja till oss andra via en webshop  ;D Mina höns skulle säkert bli glada.  ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #74 skrivet: 25 feb-12 kl 11:50 »
jo, det skulle de säkert. synd bara att sån produktion stinker så förbaskad  :-X men sambon är redan med på noterna "ja, bara det går att sälja så ... "  ::) sen tror jag att en sån anläggning kan vara ett toppenställe för småpojkar i 8 - 10årsåldern att fira födelsedagar på. äckelfaktorn brukar ju värderas högt i denna ålder  ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #75 skrivet: 27 feb-12 kl 11:20 »
myndigheter och tjänstemän är något särskilt ...  ::) ibland önskar jag att jag också fick sitta på en myndighet hela livet.

Citera

Hej!

Tack för din information. Vi får se över detta. Det jag har skrivit gäller ur utfodringssynpunkt. Men som jag också tidigare skrivit har vi inga synpunkter på om fåglarna hittar en och annan insekt eller mask som de stoppar i sig. Den som föder upp djur för livsmedelsproduktion är ansvarig för att de djur som produceras lever upp till de krav som ställs på säkra livsmedel.

Hälsningar

shelale

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 05 mar-12 kl 21:41 »
Det handlar om är att man bara ska utfodra med sådant som är under hönsen i näringskedjan. Pga risken för sjukdomar. Och då främst vad som kan ge sjukdomar hos oss människor vid förtäring av ägg och hönskött.
Så nöt, fläsk och viltkött går ju bort. Men fisk och skaldjur ska vara ok. Och givetvis insekter, gnagare osv. inte så ofta det blir rester från ens eget bord dock  ;D

Men då undrar jag då. om vi har ätit av köttet som lämnas till kycklingarna så skulle ju vi bli sjuka av köttet om det vart smittat eller? Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ge lite av köttfärssås (så länge köttet är ordentligt tillagat förstås) till höns om vi ändå har ätit av den? Eller kan en sjukdom finnas i kött som inte smittas direkt till människor men som kan smittas till höns och sen till människor? för annars förstår jag inte vad hela vitsen är?

Eurydike

• Småland
« Svar #77 skrivet: 06 mar-12 kl 07:46 »
Men då undrar jag då. om vi har ätit av köttet som lämnas till kycklingarna så skulle ju vi bli sjuka av köttet om det vart smittat eller? Jag förstår inte varför man inte skulle kunna ge lite av köttfärssås (så länge köttet är ordentligt tillagat förstås) till höns om vi ändå har ätit av den? Eller kan en sjukdom finnas i kött som inte smittas direkt till människor men som kan smittas till höns och sen till människor? för annars förstår jag inte vad hela vitsen är?
Ställ frågan till Jordbruksverket. De har ju bestämt att höns inte får äta kött.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 06 mar-12 kl 07:57 »
Ställ frågan till Jordbruksverket. De har ju bestämt att höns inte får äta kött.

EG har bestämt det, jordbruksverket följer bara order.

sixpence

• Gotland
« Svar #79 skrivet: 06 mar-12 kl 09:00 »
eu.. enda jag plockar bort är avocado annars får de välja och plocka själva.

Hej, varför tar du bort avocado?

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser